Jump to content

Lekkasje fra varmtvannsbereder


HiWard

Recommended Posts

Temaet har vært diskutert tidligere, men jeg tar opp denne problemstillingen fordi jeg er usikker på hva som er best i dette tilfellet.

 

Jeg har en enkel, gammel varmtvannsbereder i båten som varmes opp gjennom motorens (ferskvann) kjølesløyfe. Helt siden jeg overtok båten har jeg slitt med lekkasjer, både fra bunnpluggen i tanken og fra en slangekobling ca 1 meter fra uttak av varmtvann. Først i det siste har jeg fått sett nærmere på dette og har følgelig en del observasjoner og bekymringer jeg vil dele med forumets medlemmer.

 

Tanken ser slik ut, det er en gammel Volvo-modell fra tidlig 80-tallet.

IMG_6101.jpg.f54055ce6664f295aacab25c53fc24c1.jpg

Den observante leser vil kanskje legge merke til en bul rundt tankens "midje". Jeg synes hvertfall det ser slik ut og jeg tror det henger sammen med lekkasjene jeg opplever. Det er ingen overtrykksventil i tanken og jeg tror derfor at vannet presses ut av den nevnte slangekobling og bunnventilen fordi trykket blir for høyt når vannet varmes opp.

 

I 2008 ble motor byttet fra en AQ271 til en 5.7 GXI-H. Om denne utvikler mer varme vet jeg ikke, men det kan tenkes at noen glemte denne muligheten ved motorbytte. Det er ikke så vesentlig i grunn. Spørsmålet er hva som kan og bør gjøres. I utgangspunktet ville jeg bytte berederen til en ny, både fordi jeg ønsker meg blandeventil og en fungerende 230V varmekolbe (den som står i er defekt og koblet fra), men det er ikke sikkert det vil løse problemet med trykk i tanken. Den nye berederen har overtrykksventil som vil slippe ut vann i mer kontrollerte former, men det er kanskje mer "riktig" med en akkumulatortank? Hvor i sløyfa kan i så fall den plasseres og hvor stor bør den være gitt en bereder på 20-25 liter?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 2 timer siden:

Det er ingen overtrykksventil i tanken og jeg tror derfor at vannet presses ut av den nevnte slangekobling og bunnventilen fordi trykket blir for høyt når vannet varmes opp

Er ikke rette person til å ta stilling til om akkumulatortank er bedre enn overtrykksventil, men jeg vil uansett sterkt anbefale å få tak i en ny tank med fungerende overtrykksventil. Overtrykksventil er viktig sikkerhetsutstyr. Hilsen en som opplevde «eksplosjon» ved oppvarming av gammel 40-liters bereder uten fungerende overtrykksventil. Det smalt høyt da tanken revnet, og jeg er glad jeg satt i motsatt benk da det smalt. For putene og platene under fikk seg en luftetur rett i taket og kokvarm vannsprut under.

Link to post
HiWard skrev for 12 timer siden:

både fra bunnpluggen i tanken og fra en slangekobling ca 1 meter fra uttak av varmtvann.

Bør være enkelt å tette.

Bra med en ny beredere hvis en ikke har annet å bruke pengene på,

Ny tank  har sikkerhetsventil og er bedre , mulig du bør ruste opp hele systemet?

Eller gjøre det enkelt  sett inn en sikkerhetsventil på 4 bar.  

image.png.ef1c677131836b14bb6195bc0711bd1d.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Neida, eneste grunnen til at jeg ville byttet tanken, er at den buler på midten. Og skulle den smelle på 2 bar, og det er luft i tanken, kommer trykket til å rydde god plass til større tank. Ref. Hakkanen.

 

Hadde en kollega en gang i verden. Ikke reaksjonsmessig sammenlignbart. I huset hans, to etasjer med full kjeller, smalt berederen mens hele familien var ute og shoppet. Gulvet i første etasje blåste opp. Vinduer og dører blåste ut og huset flyttet seg på grunnmuren. Det er futt i luft under trykk. 

Link to post

Dere har vel overbevist meg om å gjøre hvertfall noe, så da ryker nok hele tanken. Bytter alle slanger også når jeg først er i gang, de er temmelig harde og gamle. Så blir det å kjøre med varmtvannskrana åpen i pantry de to ukene som er igjen av sesongen.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg har samme tank, volvo flygmotor, men den har sikkerhetsventil på "varm" stuss og overløp ned i kjølsvinet. Råtips på at tidligere eier har fjernet ventilen da den har vært dårlig/lekk/frostsprengt eller tilsvarende. Så lenge du ikke benytter elektrisk spiral så vil du alltid ligge under kokepunktet, men noe trykk kan selvsagt oppstå.

Link to post
fs skrev 1 minutt siden:

Jeg har samme tank, volvo flygmotor, men den har sikkerhetsventil på "varm" stuss og overløp ned i kjølsvinet. Råtips på at tidligere eier har fjernet ventilen da den har vært dårlig/lekk/frostsprengt eller tilsvarende. Så lenge du ikke benytter elektrisk spiral så vil du alltid ligge under kokepunktet, men noe trykk kan selvsagt oppstå.

Min har vel også brukt første tilgjengelige slangekobling på  varmt utløp som "sikkerhetsventil". Elektrisk spiral har aldri fungert i mitt eie og ledningen er klippet for lengst. Dette, sammen med ønske om en blandeventil gjør at jeg like gjerne bytter hele tanken.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Hulda skrev On 11.9.2022 at 9.58:

Det er futt i luft under trykk.

Brenner termostaten så den ikke kobler ut kan/vil det begynne å koke.

Damp som danner seg i beholderen gjør samme "nytten" som luft.

 

Edit: Ser det er bestilt ny bereder. Fornuftig valg! :thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...

Ny bereder ankom for et par dager siden, denne gang uten bulk.

1BE95E2F-50DC-47B2-8794-B2108FD4D841.jpeg.64dc86cb3c896a7a5ac40ba4f02ad1a7.jpeg

Får se om jeg gir meg i kast med å montere denne nå eller om det like gjerne kan vente til våren. Bytter alle slanger på varm og kald sløyfe i samme slengen.

 

Kudos til Ahoy.no for effektiv håndtering av reklamasjonssak.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...