Optimist1 Startet 11.September.2022 Link til dette innlegget Startet 11.September.2022 Jeg har en 80 l varmtvann tank og er plaget med at det kommer vann ut av overtykksventilen. Har en ekspansjonstank men mistenker at den er for liten for berederen. Det et en liten ståltank på ca 1 liter, uten mulighet til trykksetting. Hvor stor/hva slags type ekspansjonstank trenger jeg til 80 l varmt vann? Noen konkrete forslag? Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Et ubegrunnet forslag er 'ikke veldig stor'. Problemet, slik jeg ser det, er at en ekspansjonstank uten akkumulatorblære virker til å fylle seg etter hvert. Dermed blir det over tid null plass til ekspansjon. Igjen ren synsing, en akkumulator, altså tank med blære, på fem liter burde vel gjøre susen. Ren synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hei. Skjer dette både når vatnet blir varma av motoren og av landstraum? Kanskje det vil hjelpa å skru ned termostaten på varmtvasstsnken? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 11.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hulda skrev 48 minutter siden: Et ubegrunnet forslag er 'ikke veldig stor'. Problemet, slik jeg ser det, er at en ekspansjonstank uten akkumulatorblære virker til å fylle seg etter hvert. Dermed blir det over tid null plass til ekspansjon. Igjen ren synsing, en akkumulator, altså tank med blære, på fem liter burde vel gjøre susen. Ren synsing. Fant ut ekspansjonsfaktur for vann, se tabell. 80 l ved 85 grader gir 2,6 l ekspansjon. Da er det ikke rart at tanken min er for liten. Finner imidlertid ikke noen ekspansjonstanker som er større en to liter, noe jeg synes er rart, må jo være flere enn meg med 80l varmtvann.... Har funnet denne: Marco Akkumulatortank 2 liter Syrefast Maritim Båtutstyr og denne ACKUMULATORTANK 2L (seasea.no) Disse har blære. Da hjelper det kanskje noe? Dette er jo også akkumulatortanker, som er ment til montering ETTER pumpen, ikke før pumpen som man må gjøre for å kunne romme ekspanderende varmtvann. De er jo ikke gratis heller, så dumt om jeg fortsatt har problemet etter installasjon av ny tank... Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 11.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Ask skrev 13 minutter siden: Hei. Skjer dette både når vatnet blir varma av motoren og av landstraum? Kanskje det vil hjelpa å skru ned termostaten på varmtvasstsnken? Skjer både ved landstrøm og ved motor. Har prøvd å skru ned temperaturen, men det har ikke hjulpet. Temperaturen ved kjøring får jeg jo heller ikke gjort noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Du bør kanskje løfte blikket ut av båtbransjen. Sikkert like bra og mye rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hei. Eg skifta ekspansjonstank på vår førre båt. Halv pris, og betre kvalitet, ved å kjøpa på ein røyrleggarbutikk. Dette I høve til ein båtbutikk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Jeg googlet 'ekspansjontank' og fikk treff på 8 liter til kr. 445. Og oppover i diverse varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 En slange fra overtrykksventilen og inn på sugesiden av pumpa. Problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Stål Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Jeg koblet overtrykksventilen fra vv-tanken inn på avløpet fra byssevasken, fungert problemfritt i mange år på 50 liters tank. Gardenakobling mot overtrykksventilen slik at det er enkelt å løsne for vinterklagjøring/nedtapping. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 11.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hulda skrev 35 minutter siden: Jeg googlet 'ekspansjontank' og fikk treff på 8 liter til kr. 445. Og oppover i diverse varianter. https://www.billigvvs.no/flamco-ekspansjonskar-8-liter-05-bar-1145442?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE27bE9gag3Lrcef8MQOk70WW80_gzKkZIuWa2Bk67Ta79lxiNLokCcaAqAnEALw_wcB Er det denne du tenker på? Ser den har tilkobling i toppen, det blir jo feil men er vel bare å snu den på hodet:) 4-5 liter hadde nok vært passe, får se om jeg har plass:) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Jeg tenkte på den, men den er ikke egnet for formålet. Denne tanken er for lukkede systemer, slik som vannbåren varme. Det er andre tanker der som er beregnet for vv-beredere. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hulda skrev 36 minutter siden: Jeg tenkte på den, men den er ikke egnet for formålet. Denne tanken er for lukkede systemer, slik som vannbåren varme. Det er andre tanker der som er beregnet for vv-beredere. Følger denne da det drypper ørlite grann hos meg også. Men jeg forsto ikke helt hvorfor du @Huldamener at denne ikke egner seg? Er det fordi den mangler blære? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Det er fordi produsenten spesifiserer den for lukket system. Jeg har ikke noen dypere filosofi. Blir nesten som å 'lese bruksanvisningen', som jeg gjentar til kjedsommelighet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Overtrykksventil kobles til avløp. Dette er jo standard i vvs verden. Som "Stål" skrev lengre oppe. Billig å enkel løsning som fungere Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hulda skrev 1 time siden: Det er fordi produsenten spesifiserer den for lukket system. Jeg har ikke noen dypere filosofi. Blir nesten som å 'lese bruksanvisningen', som jeg gjentar til kjedsommelighet :-) Ja OK. Men det er ikke alltid like gøy ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Optimist1 skrev for 5 timer siden: Noen konkrete forslag? Det er mange faktorer som spiller inn gummislanger utvider seg Har nesten 300l varmtvannsbereder, laget en ekspansjonstank i rustfri ca 4l tømmer den og fyller på 2 bar luft trykk om våren. hender jeg må tømme den og fylle på luft en gang i sesongen ikke i år. Har ikke målt sett på trykket, men merker at trykket er høyrere en normalt etter en tur, har en sikkerhetsventil på 5 bar som slepper tilbake til sugesiden av trykk pumpa, ellers er pumpetrykket ca. 2,5 bar. Har 12mm syrefaste rør i opplegget. Har en 12V ventil i sløyfa til berederen som jeg stenger når vanntemp er på topp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Optimist1 Svart 11.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Okkaby skrev for 3 timer siden: Overtrykksventil kobles til avløp. Dette er jo standard i vvs verden. Som "Stål" skrev lengre oppe. Billig å enkel løsning som fungere Det høres jo ikke så dumt ut, må bare ha et ekstra tilkoblingspunkt på avløpet og noen meter med slange:) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Optimist1 skrev 1 time siden: Det høres jo ikke så dumt ut, må bare ha et ekstra tilkoblingspunkt på avløpet og noen meter med slange:) En enkel løsning som fungere ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Jeg vil ikke ha beredervann inn i drikkevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hulda skrev 37 minutter siden: Jeg vil ikke ha beredervann inn i drikkevannet. Grunnet? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Kobber. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Men var det ikke snakk om å kople til avløpet da? Jeg drikker ikke avløpsvann Eller har jeg mistet oversikten i tråden? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Flid Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hulda skrev 5 minutter siden: Kobber. Hvor finner du kobber i en moderne vv tank til båt? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Flid skrev 4 minutter siden: kobber i en moderne vv tank til båt? Finnes flere varianter, men blant annet dette bildet viser et varmeelement til en Isotemp varmtvannsbereder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.