Jump to content

Hvor stor ekspansjonstank trenger jeg til 80l varmt vann?

Optimist1

Recommended Posts

8D051CB3-E830-4285-8276-CEDE32E353BD.png.9c898c4d4bd39c2283005a2512da2ac0.pngJeg har en 80 l varmtvann tank og er plaget med at det kommer vann ut av overtykksventilen. Har en ekspansjonstank men mistenker at den er for liten for berederen. Det et en liten ståltank på ca 1 liter, uten mulighet til trykksetting. Hvor stor/hva slags type ekspansjonstank trenger jeg til 80 l varmt vann? Noen konkrete forslag? Tips mottas med takk!

Et ubegrunnet forslag er 'ikke veldig stor'. Problemet, slik jeg ser det, er at en ekspansjonstank uten akkumulatorblære virker til å fylle seg etter hvert. Dermed blir det over tid null plass til ekspansjon. Igjen ren synsing, en akkumulator, altså tank med blære, på fem liter burde vel gjøre susen. Ren synsing.

Hulda skrev 48 minutter siden:

Et ubegrunnet forslag er 'ikke veldig stor'. Problemet, slik jeg ser det, er at en ekspansjonstank uten akkumulatorblære virker til å fylle seg etter hvert. Dermed blir det over tid null plass til ekspansjon. Igjen ren synsing, en akkumulator, altså tank med blære, på fem liter burde vel gjøre susen. Ren synsing.

Fant ut ekspansjonsfaktur for vann, se tabell. 80 l ved 85 grader gir 2,6 l ekspansjon. Da er det ikke rart at tanken min er for liten. Finner imidlertid ikke noen ekspansjonstanker som er større en to liter, noe jeg synes er rart, må jo være flere enn meg med 80l varmtvann.... Har funnet denne: Marco Akkumulatortank 2 liter Syrefast Maritim Båtutstyr og denne ACKUMULATORTANK 2L (seasea.no) Disse har blære. Da hjelper det kanskje noe? Dette er jo også akkumulatortanker, som er ment til montering ETTER pumpen, ikke før pumpen som man må gjøre for å kunne romme ekspanderende varmtvann. De er jo ikke gratis heller, så dumt om jeg fortsatt har problemet etter installasjon av ny tank...

image.png.a1ec991dea3b967060822be19ac3c8b8.png

Ask skrev 13 minutter siden:

Hei.

Skjer dette både når vatnet blir varma av motoren og av landstraum?

Kanskje det vil hjelpa å skru ned termostaten på varmtvasstsnken?

Skjer både ved landstrøm og ved motor. Har prøvd å skru ned temperaturen, men det har ikke hjulpet. Temperaturen ved kjøring får jeg jo heller ikke gjort noe med.

Hulda skrev 35 minutter siden:

Jeg googlet 'ekspansjontank' og fikk treff på 8 liter til kr. 445. Og oppover i diverse varianter. 

https://www.billigvvs.no/flamco-ekspansjonskar-8-liter-05-bar-1145442?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE27bE9gag3Lrcef8MQOk70WW80_gzKkZIuWa2Bk67Ta79lxiNLokCcaAqAnEALw_wcB
Er det denne du tenker på? Ser den har tilkobling i toppen, det blir jo feil men er vel bare å snu den på hodet:) 4-5 liter hadde nok vært passe, får se om jeg har plass:)

Hulda skrev 36 minutter siden:

Jeg tenkte på den, men den er ikke egnet for formålet. Denne tanken er for lukkede systemer, slik som vannbåren varme. Det er andre tanker der som er beregnet for vv-beredere. 

Følger denne da det drypper ørlite grann hos meg også. Men jeg forsto ikke helt hvorfor du @Huldamener at denne ikke egner seg? Er det fordi den mangler blære?

Optimist1 skrev for 5 timer siden:

Noen konkrete forslag?

Det er mange faktorer som spiller inn  gummislanger utvider seg

Har  nesten 300l varmtvannsbereder, laget en ekspansjonstank  i rustfri ca 4l tømmer den og  fyller på 2 bar luft trykk om våren. hender jeg må tømme den og fylle på luft en gang i sesongen ikke i år.

Har ikke målt sett på trykket, men merker at trykket er høyrere en normalt etter en tur, har en sikkerhetsventil på 5 bar som slepper tilbake til sugesiden av trykk pumpa, ellers er pumpetrykket ca.  2,5 bar.  Har 12mm syrefaste rør i opplegget.

Har en 12V ventil   i sløyfa til berederen som jeg stenger når vanntemp er på topp. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Overtrykksventil kobles til avløp.

Dette er jo standard i vvs verden.

Som "Stål" skrev lengre oppe.

Billig å enkel løsning som fungere 

Det høres jo ikke så dumt ut, må bare ha et ekstra tilkoblingspunkt på avløpet og noen meter med slange:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...