Jump to content

Hvor stor ekspansjonstank trenger jeg til 80l varmt vann?

Optimist1

Recommended Posts

I Hulda er det brukt kobber i ledningsnettet også. Pumpe varmt/lunket vann tilbake på tanken fører til bakterievekst (legionella og denslags). Ikke drikk vannet fra tanken uten å koke det først. Hyppig kloring anbefales. Jeg vet det er mange som er av typen 'jeg har aldri merket noe'. Til det er å bemerke 'at jeg trenger ikke sikkerhetssele fordi jeg aldri har bulka'. Så, tut og kjør.

Redigert av Hulda (see edit history)

Men slik jeg forstår @Okkabyog @Stålså er det snakk om å kople seg fra overtrykksventil direkte til utløpet fra vasken. Altså ikke å blande overløp fra trykkventil inn oppstrøms vannpumpen, men å kople det rett i utløpet. Altså waste water.  Da er det altså ingen fare for at det kan bli legionella i drikkevannet pga overløpet. Ingen oppvarmet vann som blir liggende i drikkevannsslanger eller inn på vanntank.

Er det det du mener er usikkert @Hulda, eller snakker du om å kople overløpet inn på kaldtvannet eller varmtvannet som går til kranene? (Oppløps vannpumpen) Eller har jeg misforstått helt i denne tråden?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Okkaby skrev for 20 timer siden:

Overtrykksventil kobles til avløp.

Dette er jo standard i vvs verden.

Om man har trykkreduksjonsventil i hus er det påbudt med ekspansjonstank. Jeg har en femliter hjemme til en 200 liter tank. Dette er en grei løsning i båt også, og den koster ikke stort. Så slipper man å slite ut overtrykksventilen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 49 minutter siden:

Om man har trykkreduksjonsventil i hus er det påbudt med ekspansjonstank. Jeg har en femliter hjemme til en 200 liter tank. Dette er en grei løsning i båt også, og den koster ikke stort. Så slipper man å slite ut overtrykksventilen...

En overtrykksventil koster noen få hundre lapper. Å i en båt vil det ta ganske mange år før den evt blir utslitt, med mormalt båt bruk.

Sjøl hjemme tar det mange år før den blir slitt. 

Så dette ser ikke jeg som noe problem.

Når jeg byttet bereder hjemme for et par år siden, satt fremdeles den originale på tanken, som sikkert var 30år gammel. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Er det det du mener er usikkert @Hulda, eller snakker du om å kople overløpet inn på kaldtvannet eller varmtvannet som går til kranene? (Oppløps vannpumpen) Eller har jeg misforstått helt i denne tråden?

Ja, det er en av løsningene som blir skissert, altså inn oppstrøms pentrypumpen (trykkløst, ikke mottrykk). Da vil oppvarmet vann bli kjørt inn i ferskvannstanken. Løsning som aldri kommer til å bli aktuell i Hulda. Jeg, når jeg blir lei av å tømme plastflasken for overløpsvann, kommer til å sette inn en ekspansjonstank. Jeg har en tank med blære liggende. Nedprioritert for øyeblikket, har for mange prosjekter. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for avklaring Hulda. Jeg har hele tiden tenkt overløp inn i avløp. For meg er det uaktuelt å blande varmt og kaldt vann noe annet sted enn i blandebatteriet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Okkaby skrev for 1 time siden:

Når jeg byttet bereder hjemme for et par år siden, satt fremdeles den originale på tanken, som sikkert var 30år gammel. 

Har du trykkreduksjonsventil hjemme? Hvis ikke ledes overtrykk i tank pga oppvarming i retur ut på nettet igjen. Men med reduksjonsventil eller som i båt med en impellerpumpe foran tanken så får du et overtrykk som uten tank vil måtte blåse ut overtrykksventilen. En ikke ubetydelig forskjell.

Ellers så koster heller ikke en ekspansjonstank så mange hundrelappene. Og da slipper du denne evinnelige skvettingen fra overtrykksventilen.  Noen synes det er ganske greit også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Har du trykkreduksjonsventil hjemme? Hvis ikke ledes overtrykk i tank pga oppvarming i retur ut på nettet igjen. Men med reduksjonsventil eller som i båt med en impellerpumpe foran tanken så får du et overtrykk som uten tank vil måtte blåse ut overtrykksventilen. En ikke ubetydelig forskjell.

Ellers så koster heller ikke en ekspansjonstank så mange hundrelappene. Og da slipper du denne evinnelige skvettingen fra overtrykksventilen.  Noen synes det er ganske greit også. 

Har ikke noen trykkreguleringsventil nei.

Å det er montert tilbakeslagsventil så intet kommer tilbake til den kommunale vannledning. 

Overtrykksventil drypper i avløpsrør som går rett til sluk. 

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 6 minutter siden:

Har ikke noen trykkreguleringsventil nei.

Å det er montert tilbakeslagsventil så intet kommer tilbake til den kommunale vannledning. 

Overtrykksventil drypper i avløpsrør som går rett til sluk. 

Da burde du hatt ekspansjonstank. 

Min erfaring fra ølbrygging er at vannet ekspanderer med 4% når det varmes fra 10-20 grader til kokende.
Tabellen er sikkert ikke feil, men i praksis vil jeg anta at mesteparten av sesongen varmer du ikke tanken fra helt kald til helt varm til daglig.

Hvis tanken er stilt på 70 grader og du bruker for eksempel halvparten av kapasiteten til tanken, så er vanntemperaturen nede på 40 grader: Da ville jeg forvente en volumøkning på ca 2% (1.6liter) når temperaturen øker til 70 grader. Med 2 liter ekspansjonstank vil det nok bare komme ut vann i ekstreme tilfeller - altså hvis du varmer tanken fra helt kald til helt varm uten å lette på trykket underveis.

MIMA IV skrev 25 minutter siden:

Kjøpte denne i våres og er superfornøyd, har nå endelig jevnt vanntrykk. Hadde tilsvarende fra før (orginal fra 2006), men med ødelagt blære.

https://www.sparelys.no/trykktank-5l-med-kopling#tab-1

Denne er jo en hydrofor tank, som gjør at du har stabilt trykk på hele systemet både varmt å kaldt.

Monteres den som beskrevet etter pumpa, så vil den ikke ta av for økt trykk i tank grunnet oppvarming, om systemet er bygget opp normalt med tilbakeslagsventil på innløp til bereder.

Å tilbakeslagsventil er der nettopp for ikke å få problemer med legionella eller annet møkk.

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Hvorfor det?? 

Fordi du kjører opp trykket på røranlegget ditt til ca det dobbelte av anbefalt trykk før overtrykksventilen din løser ut. Og da kan lett noe skje.  

index skrev for 8 timer siden:

Fordi du kjører opp trykket på røranlegget ditt til ca det dobbelte av anbefalt trykk før overtrykksventilen din løser ut. Og da kan lett noe skje.  

Dette er et ikke problem. Har aldri hatt problemer med dette i alle år jeg jobbet med vvs i DK. Dette med ekspansionsbeholder er noe sær norsk, som genererer mer salg til vvs firma.

Vanlig hus installasjon holder fint til dette. Eneste som trenger ekspasionsbeholder er om en har vannbåren varme med eget olje/gass/ved fyring. 

På vann er dette helt unødvendig. 

Å ikke har jeg hatt noe problem i huset her i Norge heller. 

Her på forumet er det båt som i første rekke gjelder. 

Men en liten oppklaring: I vanlig kommunal vannforsyning i Norge er det et systemtrykk i nettet. Dette trykket definerer trykket på vannet du får i springen. Derfor er det ikke vanlig med akkumulatorer på vannet i hus.

På lokal vannbåren varme, er det vanlig med akkumulator. Eksempelvis har vi en leilighet med elektrisk fyrt vannbåren varme. Her skal systemtrykket være rundt 2 bar. Og dette trykket blir regulert av en blæreakkumulator.

Hulda skrev 28 minutter siden:

Men en liten oppklaring: I vanlig kommunal vannforsyning i Norge er det et systemtrykk i nettet. Dette trykket definerer trykket på vannet du får i springen. Derfor er det ikke vanlig med akkumulatorer på vannet i hus.

Det avhenger av høydeforskjellen mellom høydebasseng og bolig. Jeg bor ca 2m over havnivå, og har derfor over 10 bar trykk inn til huset. Derfor må jeg ha reduksjonsventil for å få ned trykket, og denne virker jo også da som enveisventil. Og da er en ekspansjonstank grei å ha, hvis ikke overtrykksventilen skal stå og lekke nesten konstant. Den stabiliserer også trykket i husets rør, så ikke spruten står når en varmtvannskran åpnes. Ikke nødvendigvis noe man må ha, men jeg trives godt med å ha det. 

I båten har jeg kun kaldt vann, så der har det ikke vært en aktuell problemstilling. 

Hulda skrev for 16 timer siden:

At pumpen ikke skal starte mot mottrykket forårsaket av varmeekspansjonen fra berederen. 

Vet ikke osen pumpe du har, men min starter når trykket blir ca 1,8  bar mottrykk  og det har den gjort i 20 år.

Det som skjer etter motorkjøring og varmeekspansjonen fra berederen.er at en kan tappe 1/2 l vann før pumpa starter.

index skrev 20 minutter siden:

I båten har jeg kun kaldt vann, så der har det ikke vært en aktuell problemstilling.

Kjekt med en ekspasionstank da og så en kan tappe et glassvann uten at pumpa starter. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...