Jump to content

Kan eg bruke 5w-30 på mercury 20hk?

Carl82

Recommended Posts

Det første tallet har å gjøre med hvor tykk oljen er når den er kald. En olje med lavt tall først flyter lettere på iskald motor. På vinteren vil 5W-oljen gi en fordel. På sommeren har det sannsynligvis ingen ting å si om du bruker 5w-30 eller 15w-30.

Ang tall nr 2 - på gammel slitt motor som drikker olje, eller motor som går mye kontinuerlig på bånn gass og motoren blir veldig varm kan det ha noe for seg å gå opp et hakk så oljen fortsatt holder seg tykk nok til at du ikke mister oljetrykket. Men tykkere olje er også tyngre for motoren å jobbe med, så du mister litt effekt og får litt høyere forbruk av drivstoff.

Carl82 skrev for 2 timer siden:

Hei

skal skifte olje på påhengsmotoren 20hk mercury 2016 mod, det står det skal brukes 10w-30 eller 25w-40, men garasjen har eg 5w-30 eller 10w-30 husquarna motorsag olje, så mitt spørsmål kan eg bruke en av disse oljene uten at motoren går i stykker?

Siden du skal bytte olje på påhengsmotoren så regner jeg med det er en 4-takter, mens du skriver du vil benytte motorsagolje. Betyr det at du vil bruke 2-takt-olje som motorolje på en 4-takter, eller finnes det 4-takts motorsager? Jeg har selv flere motorsager, men tror aldri jeg har sett noen som er 4-takter.

10w30 er vel ikke totaktsolje? De har vel helt andre betegnelser? Tror den må være til noe annet. Husquarna lager vel også motorsykler og mye annet... Men når du har ukjente flasker, sjekk API ratings og sånt. Det står nok noe om det i manualen til motoren du skal bruke det på. Sjekk at det som kreves står på flaska. Hvis både dette og viskositet stemmer er oljen kompatibel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...