Jump to content

Edit History

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

@TinoElg i forhold til olje/smøring så er det ikke så viktig hva. Når dette skjedde med meg lot jeg båten ligge under vann til jeg hadde funnet frem det jeg trengte. Så tok jeg opp motoren - det er i det motoren kommer opp av vannet at korrosjonen virkelig starter så da er det om å gjøre å bade den så godt som mulig i ferskvann. Deretter må ferskvannet erstattes av oljefilm så fort som mulig. Jeg brukte det jeg hadde av wd-40, 5-56 og liknende og når det var tomt for dette fortsatte jeg med 2taktsolje til jeg tenkte at nå er det sikkert nok.

Så var det å dra i snora med motoren i alle mulige vinkler, samt tømme forgasseren (dette var en 9.9, bare én forgasser).

Flushet også en del bensin gjennom forgasseren den vanlige veien.

Når jeg tenkte at alt var tomt nok prøvde jeg å starte. Pluggene gav ikke gnist. Nye plugger gav gnist til å begynne med men sluttet etter en stund. Da tenkte jeg at dette rekker jeg ikke og ringte et verksted i Arendal. Dette var sent på dagen men de kunne ta den hvis jeg kom kjapt, så det gjorde jeg. Dette var en fredag. Mandag ringte jeg og spurte hvordan det hadde gått - "åja den? nei den ligger her den!" ja, er den ferdig? "nei vi kjører den til verkstedet i Lillesand i morgen". Det holdt på å klikke for meg. Hytta og båten ligger midt mellom Arendal og Risør og jeg kunne like gjerne levert den der med én gang - poenget var/er jo at dette må skje FORT. Men de fraktet den dit og nesten en uke etter den var tatt opp av vannet fikk de startet den og alt i orden. Dette hadde aldri gått bra om jeg ikke hadde dyttet en halv liter olje inn i alle åpninger og motoren ville hatt det mye bedre om jeg hadde løst problemet selv - men det gikk etter forholdene bra. Den har oppført seg fint denne sesongen.

@dieselfanja, det var gnist når jeg satt i nye plugger, men ikke etter at jeg hadde prøvd å starte med dem i et kvarter +- og jeg holdt dem ordentlig imot ja. Vet ikke helt hva som var problemet. Der og da tenkte jeg også på coilene eller noe under svinghjulet eller noe sånt... Uansett så ble det bra igjen, og verkstedet gjorde ikke noe annet enn å vente nesten en uke og deretter bytte plugger (igjen).

Faktura på 1.5 timer og to tennplugger.

Bra tips om startgass - dette var jeg ikke klar over!

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

@TinoElg i forhold til olje/smøring så er det ikke så viktig hva. Når dette skjedde med meg lot jeg båten ligge under vann til jeg hadde funnet frem det jeg trengte. Så tok jeg opp motoren - det er i det motoren kommer opp av vannet at korrosjonen virkelig starter så da er det om å gjøre å bade den så godt som mulig i ferskvann. Deretter må ferskvannet erstattes av oljefilm så fort som mulig. Jeg brukte det jeg hadde av wd-40, 5-56 og liknende og når det var tomt for dette fortsatte jeg med 2taktsolje til jeg tenkte at nå er det sikkert nok.

Så var det å dra i snora med motoren i alle mulige vinkler, samt tømme forgasseren (dette var en 9.9, bare én forgasser).

Flushet også en del bensin gjennom forgasseren den vanlige veien.

Når jeg tenkte at alt var tomt nok prøvde jeg å starte. Pluggene gav ikke gnist. Nye plugger gav gnist til å begynne med men sluttet etter en stund. Da tenkte jeg at dette rekker jeg ikke og ringte et verksted i Arendal. Dette var sent på dagen men de kunne ta den hvis jeg kom kjapt, så det gjorde jeg. Dette var en fredag. Mandag ringte jeg og spurte hvordan det hadde gått - "åja den? nei den ligger her den!" ja, er den ferdig? "nei vi kjører den til verkstedet i Lillesand i morgen". Det holdt på å klikke for meg. Hytta og båten ligger midt mellom Arendal og Risør og jeg kunne like gjerne levert den der med én gang - poenget var er jo at dette må skje FORT. Men de fraktet den dit og nesten en uke etter den var tatt opp av vannet fikk de startet den og alt i orden. Dette hadde aldri gått bra om jeg ikke hadde dyttet en halv liter olje inn i alle åpninger og motoren ville hatt det mye bedre om jeg hadde løst problemet selv - men det gikk etter forholdene bra. Den har oppført seg fint denne sesongen.

@dieselfanja, det var gnist når jeg satt i nye plugger, men ikke etter at jeg hadde prøvd å starte med dem i et kvarter +- og jeg holdt dem ordentlig imot ja. Vet ikke helt hva som var problemet. Der og da tenkte jeg også på coilene eller noe under svinghjulet eller noe sånt... Uansett så ble det bra igjen, og verkstedet gjorde ikke noe annet enn å vente nesten en uke og deretter bytte plugger (igjen).

Faktura på 1.5 timer og to tennplugger.

Bra tips om startgass - dette var jeg ikke klar over!

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

@TinoElg i forhold til olje/smøring så er det ikke så viktig hva. Når dette skjedde med meg lot jeg båten ligge under vann til jeg hadde funnet frem det jeg trengte. Så tok jeg opp motoren - det er i det motoren kommer opp av vannet at korrosjonen virkelig starter så da er det om å gjøre å bade den så godt som mulig i ferskvann. Deretter må ferskvannet erstattes av oljefilm så fort som mulig. Jeg brukte det jeg hadde av wd-40, 5-56 og liknende og når det var tomt for dette fortsatte jeg med 2taktsolje til jeg tenkte at nå er det sikkert nok.

Så var det å dra i snora med motoren i alle mulige vinkler, samt tømme forgasseren (dette var en 9.9, bare én forgasser).

Flushet også en del bensin gjennom forgasseren den vanlige veien.

Når jeg tenkte at alt var tomt nok prøvde jeg å starte. Pluggene gav ikke gnist. Nye plugger gav gnist til å begynne med men sluttet etter en stund. Da tenkte jeg at dette rekker jeg ikke og ringte et verksted i Arendal. Dette var sent på dagen men de kunne ta den hvis jeg kom kjapt, så det gjorde jeg. Dette var en fredag. Mandag ringte jeg og spurte hvordan det hadde gått - "åja den? nei den ligger her den!" ja, er den ferdig? "nei vi kjører den til verkstedet i Lillesand i morgen". Det holdt på å klikke for meg. Hytta og båten ligger midt mellom Arendal og Risør og jeg kunne like gjerne levert den der med én gang - poenget var er jo at dette må skje FORT. Men de fraktet den dit og nesten en uke etter den var tatt opp av vannet fikk de startet den og alt i orden. Dette hadde aldri gått bra om jeg ikke hadde dyttet en halv liter olje inn i alle åpninger og motoren ville hatt det mye bedre om jeg hadde løst problemet selv - men det gikk etter forholdene bra. Den har oppført seg fint denne sesongen.

@dieselfanja, det var gnist når jeg satt i nye plugger, men ikke etter at jeg hadde prøvd å starte med dem i et kvarter eller to og jeg holdt dem ordentlig imot ja. Vet ikke helt hva som var problemet. Der og da tenkte jeg også på coilene eller noe under svinghjulet eller noe sånt... Uansett så ble det bra igjen, og verkstedet gjorde ikke noe annet enn å vente nesten en uke og deretter bytte plugger (igjen).

Faktura på 1.5 timer og to tennplugger.

Bra tips om startgass - dette var jeg ikke klar over!

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

@TinoElg i forhold til olje/smøring så er det ikke så viktig hva. Når dette skjedde med meg lot jeg båten ligge under vann til jeg hadde funnet frem det jeg trengte. Så tok jeg opp motoren - det er i det motoren kommer opp av vannet at korrosjonen virkelig starter så da er det om å gjøre å bade den så godt som mulig i ferskvann. Deretter må ferskvannet erstattes av oljefilm så fort som mulig. Jeg brukte det jeg hadde av wd-40, 5-56 og liknende og når det var tomt for dette fortsatte jeg med 2taktsolje til jeg tenkte at nå er det sikkert nok.

Så var det å dra i snora med motoren i alle mulige vinkler, samt tømme forgasseren (dette var en 9.9, bare én forgasser).

Flushet også en del bensin gjennom forgasseren den vanlige veien.

Når jeg tenkte at alt var tomt nok prøvde jeg å starte. Pluggene gav ikke gnist. Nye plugger gav gnist til å begynne med men sluttet etter en stund. Da tenkte jeg at dette rekker jeg ikke og ringte et verksted i Arendal. Dette var sent på dagen men de kunne ta den hvis jeg kom kjapt, så det gjorde jeg. Dette var en fredag. Mandag ringte jeg og spurte hvordan det hadde gått - "åja den? nei den ligger her den!" ja, er den ferdig? "nei vi kjører den til verkstedet i Lillesand i morgen". Det holdt på å klikke for meg. Hytta og båten ligger midt mellom Arendal og Risør og jeg kunne like gjerne levert den der med én gang - poenget var er jo at dette må skje FORT. Men de fraktet den dit og nesten en uke etter den var tatt opp av vannet fikk de startet den og alt i orden. Dette hadde aldri gått bra om jeg ikke hadde dyttet en halv liter olje inn i alle åpninger og motoren ville hatt det mye bedre om jeg hadde løst problemet selv - men det gikk etter forholdene bra. Den har oppført seg fint denne sesongen.

@dieselfanja, det var gnist når jeg satt i nye plugger, men ikke etter at jeg hadde prøvd å starte med dem i et kvarter eller to og jeg holdt dem ordentlig imot ja. Vet ikke helt hva som var problemet. Der og da tenkte jeg også på coilene eller noe under svinghjulet eller noe sånt... Uansett så ble det bra igjen, og verkstedet gjorde ikke noe annet enn å vente nesten en uke og deretter bytte plugger (igjen).

Faktura på 1.5 timer og to tennplugger.

 



×
×
  • Create New...