Nordkapp16.5
@TinoElgdet er ikke snakk om å dykke den i timesvis, men å skylle den nok ganger til at du tenker saltet er borte. Jeg spylte den ikke, men la den i en stor balje (tok av undervannshuset så fikk den plass) hadde ikke balja vært stor nok ville jeg dratt båten på land og fylt den med vann (gammel jolle det ikke er så farlig med, dessuten hadde jo den også ligget sammen med motoren på havets bunn noen dager) jeg byttet skyllevann 2-3 ganger og sa meg ferdig med den delen av prosessen.
ja, det er viktig å tørke den - dvs tørke den for vann. Så fort du har fått den til å gå, få den på båten. Jeg kjørte 5 timer sammenhengende, stort sett på bånn gass. I starten var det en del fusk, sikkert pga vannrester i forgasseren, men det gikk over i løpet av den første timen. I starten fikk jeg ikke gitt mer enn halv gass før den dro med seg vanndråpe fra et eller annet sted og kvælte seg. Jeg bare gjentok til det gikk over.
Elektronikken er i hovedsak vanntett, men alle kontakter, kabelsko etc. bør skylles grundig og settes inn med syrefri vaselin etterpå. Det er ikke uvanlig at det oppstår problemer med elektronikken i årene etter en motor har vært under vann. Da stort sett dårlig kontakt og korrosjon. Dette er ikke noe problem i forhold til oppstart, du trenger/bør ikke vente til elektronikken har tørket