Jump to content

Ujevn tomgang og lavt turtall ved belastning (22hk diesel)

sirtroen

Recommended Posts

Jeg sliter med å få denne motoren til å gå godt. Vetus m3.10 fra 80-tallet en gang.

video:

Fikk nylig veiledning her inne på forumet i forbindelse med dieselfilterskifte. Dette ble altså nylig gjort. Jeg har luftet det jeg er god for, og får ikke ut mer luft hverken fra lufteskruen på filteret eller over injektorene.

Symptomer:

- Ujevn tomgang, får ikke til å stille den slik at den holder seg jevnt heller (se video)

- Kan av og til kveles når den settes i gir.

- Får ikke over 18-1900 rpm i gir. I fri går den over 3000 (manualen sier 3600 maks., men det har jeg ikke prøvd meg på).

Annen informasjon:

-Det synes ikke å være forfilter til dieselen (hvertfall ikke som jeg har funnet). Det kommer først inn til noe som kalles «pilot filter». Der inne var det en liten ring med netting som filtrerte. Det var litt rusk på det og et par dråper vann. Deretter går det videre til et vanlig filter med metallkopp med propp i bunnen. Ikke noe vann i koppen.

- Da jeg hentet båten gikk motoren mange timer uten stopp, men mistet litt turtall ved et par anledninger. Ikke mye.

- Båten har ligget et år helt i ro, så jeg må regne med en del groe, også på propell. Denne kunne forklart lavt turtall i gir, men ettersom den fusker på tomgang også mistenker jeg at noe mer er feil. 

- Det ser ut som det er en del tæring på aluminiumsblokka til varmeveksleren. Ser ingen åpenbare lekkasjer, men etterfylte i dag. Det rant i alle fall ikke rett ut ? Vet ikke om dette kan ha sammenheng.

- Oljenivået på motor viser såvidt like over max, men så står jo gjerne motoren ikke alltid i vater på en båt.

Jeg tror ikke det er noe feil med dieselen. Drenerte ut ca en liter fra filtrene og på en flaske. Den ser grønn og fin ut.

Har tenkt på at det må komme inn luft noe sted, men burde det ikke da boble over injektorene når jeg løsner på de ? Jeg var nøye med pakningene da jeg skiftet filteret slik at den øverste ikke vred seg.

Tar gjerne imot tips til hva jeg bør prøve for å eliminere feil!

Ja, slik kan det være. Men ikke nødvendigvis. Når man ikke kjenner timetallet, ikke kjenner til forrige service, ikke kjenner alder, så er dysene et naturlig sted å starte.

Til sammenligning gikk motoren til Hulda 'noe kråkete'. Motoren fikk renoverte dyser, renovert høytrykk dieselpumpe og nye glødeplugger. Siden har motoren gått 1500 timer på 20 år. Går som en klokke, starter på ett sekund uansett vær og føreforhold, aksellererer som en rakett. Detter rett ned på tomgang når jeg drar av på gassen. Fusker aldri, stopper aldri.

Det er jo sikkert noe slikt som burde blitt gjort, men alt det blir nok dyrt. Jeg sparer egentlig til en større båt, så dette er mer som en ventebåt å regne :smiley: Kjedelig å kaste enormt mye penger etter den da, men samtidig må jeg prøve å ordne det som rett og slett ikke virker.

Glødepluggene hjelper vel bare under selve startprosessen…? På min motor er nemlig en av dem knekt, men jeg hadde samme problemene med motor etter 6 timers gange, så da burde den jo være god og varm.

Veldig mye hjelp å få her inne på forumet! Det er bra at ikke også baatplassen er forsvunnet over til facebook, for alt blir så mye mer oversiktlig og søkbart når det ligger på et nettforum.

sirtroen skrev for 10 timer siden:

Er det sannsynlig at både tomgangsproblem og turtallsproblem skyldes dysene? Har ikke noe særlig farge på røyk fra eksosen.

Nei det er det ikke.

Det er derfor du fikk råd av meg om å sette en klar slangebit på returdieselen, midlertidig til du ser om du har luft i dieselsystemet ditt.

Det er den billigste måten å finne ut av det på.. men du velger jo selv om du vil begynne på det dyreste valget.

sirtroen skrev 23 minutter siden:

Det er bra at ikke også baatplassen er forsvunnet over til facebook, for alt blir så mye mer oversiktlig og søkbart når det ligger på et nettforum.

Er veldig enig med deg i dette. Du må gjerne bidra til det med å ta med hvilken motor du har i trådtittelen. Slik som reglene sier. 

Det aller enkleste for å sjekke dieselsystemet for luft, evt dårlig fødepumpe, lekk stigerør i tank etc. er å kople på en løs tank som gir fall ned til motoren.  Kople slangen inn på fødepumpa .Går motoren jevn og fint da er problemet klart.

Hjelper ikke dette så er rekkefølgen: dyser, og deretter dieselpumpa om ikke dysene ordner problemet.

sirtroen skrev 1 time siden:

Glødepluggene hjelper vel bare under selve startprosessen…? På min motor er nemlig en av dem knekt, men jeg hadde samme problemene med motor etter 6 timers gange, så da burde den jo være god og varm.

Kun start ja. Men om det er tuppen som er knekt av kan den jo ha havnet i sylinderen og skadet en av ventilene. En kompresjonstest kan være lurt, om du kan få lånt utstyr et sted. Evt som en første sjekk, å sveive motoren rundt for hånd og kjenne om motstanden er noenlunde lik på begge sylindre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
dieselfan skrev 43 minutter siden:

Er veldig enig med deg i dette. Du må gjerne bidra til det med å ta med hvilken motor du har i trådtittelen. Slik som reglene sier. 

Dette har du selvfølgelig rett i. Jeg har rett og slett glemt å ta med motornavn i teksten (var ikke klar over at det måtte i tittelen). Får jeg endret tittelen nå? Finner ingen knapp for det. Det er i alle fall en Vetus M3.10.

Skal prøve klar slange på returen nå først.

En kan redigere inntil 2 timer etter posting.

index skrev 1 time siden:

En kompresjonstest kan være lurt, om du kan få lånt utstyr et sted. Evt som en første sjekk, å sveive motoren rundt for hånd og kjenne om motstanden er noenlunde lik på begge sylindre.

Enig med @index at det er smart å ta en kompresjonstest, men ville gjort det etter klar slangetesten. Men når du skrev at du hadde en knekt glødeplugg så trodde jeg at halvparten stod igjen i gjengehullet og umuliggjorde kompresjonstest. 

Om du ser at på tross av lufting så er det fortsatt luftbobler i returen så ville jeg forsøkt med ekstern tank med godt fall ned til motoren slik som @hanto1 foreslår. 

For egen del syntes jeg det kan være vrient å avsløre "litt røyk" på motorer med så lite slagvolum og våt eksos.

https://vetusonline.com/english/catalog/category/view/s/vetus-m3-10-spare-parts/id/808/

Nå har jeg prøvd en klar slange på returen. Da kom det noen bobler med jevne mellomrom. Når jeg satte båten i gir og ga gass forsvant boblene, men får ikke opp turtall skikkelig. Når jeg så går tilbake til tomgang, går den jevnere et lite minutts tid og ingen bobler å se, men de kommer tilbake når den har gått en stund.

Så prøvde jeg å koble en slange rett fra ei kanne og inn på fødepumpa. Var det viktig med mye fall her? Jeg hadde kanna ved siden av, så dieselnivået var kanskje 20-30 cm over pumpa.

Nå ble det mer en jevn strøm av bittesmå bobler i returen (men også en annen diameter på slangen enn på forrige test). Hvor mye luft kan det være før man får problem? Legger ved bilde av disse små boblene. 

Motoren viste de samme symptomene som sist. Får ikke opp turtall i gir. Hva er neste steg nå? Kan jeg koble til dieselen rett fra kanna etter fødepumpa hvis jeg har nok fall? Koble utenom filteret (sikkert dristig)? Erstatte slange fra fødepumpa til filteret og videre til dieselpumpa med blanke slanger?

EDE964C0-257B-4843-B625-C051D910A507.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...