Jump to content

Herwa16 DeLuxe, fart med 30hk?

gnrh

Recommended Posts

Hei!

jeg har tenkt pg kjøpe en Herwa16 DeLuxe har fått greie på det er en halvplaner. Er det noen som har litt greie på sånn båt , er usikker på års modell. Hvor dem ligger i vatnet med en med en mercury 4 takt 30 hester og fort den kan gå med en sånn motor eller man må ha større motor. Tar gjerne i mot gode råd. Legger med bilde av båten.

Kommentar fra moderator: Tittel redigert.

5BE7F50B-2996-466E-971A-DBA3A47675C0.jpeg

297CF382-7AA0-4F43-87EE-F8D98464DA50.jpeg

A9FC742C-8573-45DB-9E04-48CED42CBEB6.jpeg

F86117C5-1420-43E3-9E87-0A5024DF7E6D.jpeg

denne ble solgt under flere navn, deriblant Fjord Day - kan være nyttig å vite når det skal søkes opp info:

.. og om jeg ikke husker helt feil så er også Otto's 16,5 basert på denne..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den har et maks potensiale på ca 22 knop. Mer enn det og den rir på kjølen. Jeg har hatt den med 25 hk, 40 hk og en 50 hk med powertilt, alle totakt. Den gikk fortere med 50 hk, men det er ikke en racerbåt. Selv når jeg kunne finjustere tilt fikk jeg vel ikke noe over 23 knop, og da la den seg på siden. Veldig ustabil når den lå i ren plan. Jeg vil tippe 35 hk er beste størrelse på denne. Så 30 hk er fin.

Med 30 hk firetakt tror jeg du har en grei sak. Lite røyk, fin å dorge med, (hvis du skal det) og noe jeg antar blir rett motor for den 

Jeg har hatt Herwa 16 og Ottos 16. I praksis ingen forskjell på de jeg hadde som jeg kan huske. 

Den oppfører seg som en halvplaner, så det er bare å innrette seg på at den skal være en. 

Stødig og fin båt, og veldig fin mellom skjær og holmer. Litt "våt" hvis man skal hjem i bris/ frisk bris og må ligge på skrått mot vindretningen. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 35 minutter siden:

Jeg har hatt den med 25 hk, 40 hk og en 50 hk med powertilt, alle totakt. Den gikk fortere med 50 hk, men det er ikke en racerbåt.

Kom på at jeg satt på en slik som en kamerat hadde, med en eller annen gammel 50hk på.   Husker mest at det var mer lyd enn fart så i overkant av 20 knop en plass stemmer nok godt :smiley: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar, dette var i en tid der jeg ikke hadde kunnskap om propeller, så det er jo mulig den kunne gå raskere med optimal propell. Men mtp hvor rank den ble (følsom for vektfordeling) i plan så tenker jeg at stor motor ikke er noe poeng på denne.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 15 minutter siden:

Men mtp hvor rank den ble (følsom for vektfordeling) i plan så tenker jeg at stor motor ikke er noe poeng på denne.

Helt kurant å bytte ut rank med farlig.. 

Er det et båtdesign jeg ikke vil anbefale stor motor på så er det denne familien.

På vei hjem fra makrellfiske opplevde jeg at vi nesten gikk rundt da en balje med makrell forskjøv seg i båten når den la seg over en skrå bølgetopp. Tror det var en ca 20hk Archimedes  

Jeg var ca 12 når det skjedde og føreren sa til meg; "ikke vær redd, du skjønner denna båten er ikke bedre..."

Etter den opplevelsen ble jeg stadig mer opptatt av skrogdesign.. og jeg er skremt over hvordan skrog med store svakheter ble produsert i hopetall :diving:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Jeg opplevde Herwa 16 alltid trygg, men jeg var ikke ute i slikt vær som jeg er med min nåværende fiskebåt. Var ute i en del vær, men ikke ute i kuling og oppover.

Til godværsbåt til bruk mellom holmer og skjær er den veldig fin. Godt med sitteplasser, og koselig.

I plan i sidesjø som reiser seg kan jeg tenke meg at den ikke er helt trygg ja. 

Lang stamme mener jeg at det er ja. Lenge siden jeg hadde den siste, men jeg er rimelig sikker på at det er lang stamme.

Lykke til med ny båt :cheers:

• 9 måneder senere...

Hei igjen!

Jeg har vert ute og prøvd båten med 30 hestern syns det fungerte ganske greit men fikk ikke opp noe særlig turtall, med to i båten så gjekk den i ca 14 knop og 4600 omdr på turtall på full gass. Kanskje prøve en mindre propell for og få opp turtallet men hvordan blir toppfarten da?

toppfarten vil mest sannsynlig øke, når motoren klarer å oppnå rett turtall på full gass (bortimot 6000 om jeg husker rett)

Vokst  opp i ein slik.

Fantastisk båt å kjøre, og familien på 4 + katter følte oss aldri utygge i dårlig vær.

50 hk 2 takt Johnson. 

Marsjfart 22-23 knop max oppunder 30.

Vår var fabrikkbygget uten innerliner, det gjorde nok at den hadde lavere vekt og tyngdepunkt.

Ble som ny levert med 33 hk Evinrude.

Den høye baugen tar sjø godt, kjølen gjør at den henger bra i svingene og styreposisjonen er langt framme og gir god oversikt.

30 hk 4 takt kan nok gjøre den tyngre å få opp på plan og kjøre aktivt i grov sjø.

Trim og propellvalg viktig.

Ideal motor måtte være 50-60 hk E-Tec.

(Sukk)

ref ditt innlegg lenger opp, for stor propell, så motoren din klarer ikke komme opp i det turtallet hvor den yter 30 hk

alternativt at båten er blytung pga at den er full av vått skum..    (får satse på det er feil propell, det er mye billigere å fikse) 

Sjekk propellen for å se hva som står på den av data , 

IMG_2225.jpeg.c22c2357d642e1729bdf2958c1022013.jpegIMG_1891.jpeg.e65adaf1ad40acff4d63c1c3ee9ad847.jpegDenne båten herwa16 er en halvplaner og med stor som 50 hk motor så vil vel denne bli mye baktung og med kjøl under så vil vel man ri på denne i stor fart tenkte jeg og bli ustødig. Jeg hadde vert fornøyd vis jeg hadde fått den i rundt 20-22 kn.

båten har ikke skum som jeg har sett , det er dobbel bunn som vannet renner mellom (når det er vann i båten)

Ser ut som du har 12,5 tommer i stigning. Ville prøve å gått ned til 10 tommer, evnt 9 tommer. Omdreininger vil øke med 150 -200 pr tomme ned , motsatt om du går opp. Små motorer er mere følsom for endring i stigning. Antar at du har en mercury Black Max propell. Har du power trim på motor? Evt juster manuell tilt og se om du får hentet ut noe mere.

gnrh skrev for 6 timer siden:

Hva kan vere feil når jeg får den ikke lenger opp eller 16,5 kn alene i båten målt med app på mobilen.

har svart på det et par ganger allerede , men prøver enda en gang til siden jeg tydeligvis ikke har svart godt nok :giggle:   

Blir som å sykle opp en bratt bakke i for høyt gir, man klarer ikke å få noe dreis på pedalene før man girer ned til et riktigere gir.  Stigning på en båtpropell fungerer på ca samme måte  

ivar skrev On 27.6.2023 at 13.44:

ref ditt innlegg lenger opp, for stor propell, så motoren din klarer ikke komme opp i det turtallet hvor den yter 30 hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...