Jump to content

Herwa16 DeLuxe, fart med 30hk?

gnrh

Recommended Posts

typsk at diameter går opp med lavere stigning, det gir bedre skyvekraft som kommer godt med for en litt tyngre båt.

Er vel egentlig bare 1 måte å finne ut på om størrelsen passer. og det er å prøve.   Alskens tommelfingerregler med 2-300 omdreininger pr tomme stemmer gjerne greit når størrelsen ikke er så veldig feil, men stemmer ikke alltid like godt dersom propellen er veldig feil til båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

gnrh skrev On 30.6.2023 at 16.22:

Dette bilde er av turtelleren når jeg er alene i båten på full gass.

Vis hele sitatet  

hva slags bruk ser du for deg det blir mest av?  Alene eller med flere i båten? 

Er jeg i tvil mtp 2 propellstørrelser, så har jeg lært meg å gå nedover - en båt blir aldri lettere :lol:  Mer stash , litt groe under osv, noen kompiser ++

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dersom motoren din er utstyrt med original propell er det nok en Quicksilver Black Max propell du har. Disse propellene yter godt innenfor aluminiumssegmentet, velger du en fra samme fabrikat vil det bli lettere å beregne hvor mye turtallet endrer seg i forhold til endring av stigning. Evt vurdere en 4 blads Spitfire propeller f.eks. 4 blads vil ofte gi gode egenskaper i mellomregisteret slik at en oppnår god aksellerasjon og kommer lettere opp i plan. 

Takk for info. Jeg bestilte en propell med 9 stigning aleminium fra maritim og skal si jeg fikk opp turtallet nå på full gass alene i båten så fikk jeg ca 6300 så ble nesten litt høgt for når jeg tilta motoren litt opp så kom det vasling pipelyd fra motoren. Den vasler over 6250 omdreininger. Hadde kanskje hodt med 10 i stigning men får bare justere gassen deretter. Økte farten med ca 3 kn og.

dvs du havna på 19,5 knop på max? 

Høres ut som at 10" bør funke bra ja - du får legge ut 12,5" propellen på finn, og legge salgspengene i en 10" .  Man må jo ha reservepropell :giggle:

• 2 uker senere...
  ballistic skrev On 6.7.2023 at 8.09:

Dersom motoren din er utstyrt med original propell er det nok en Quicksilver Black Max propell du har. Disse propellene yter godt innenfor aluminiumssegmentet, velger du en fra samme fabrikat vil det bli lettere å beregne hvor mye turtallet endrer seg i forhold til endring av stigning. Evt vurdere en 4 blads Spitfire propeller f.eks. 4 blads vil ofte gi gode egenskaper i mellomregisteret slik at en oppnår god aksellerasjon og kommer lettere opp i plan. 

Vis hele sitatet  

Jeg snakka med motorhuset i skien der jeg kjøpte motoren dem mente att en propell fra mercury vil funke bedre og er lettere og regne ut hvor mye stigning jeg trenger for det var litt andre vridninger på den prpellen. Så det stemmer vel det du og har skrivi og da.

jeg trodde propellene på maritim var bra og da. En ny propell hos mercury forhandler koster rund 1700 kr. Så det blir vel det etter vert?

gnrh skrev On 27.7.2023 at 14.54:

Jeg snakka med motorhuset i skien der jeg kjøpte motoren dem mente att en propell fra mercury vil funke bedre og er lettere og regne ut hvor mye stigning jeg trenger for det var litt andre vridninger på den prpellen.

Vis hele sitatet  

typisk selgere å mene at akkurat det de har der & da er det aller beste :giggle:

Men helt riktig at det er enklere å velge stigning om man holder seg innen samme propelltype

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...