2715e Startet 13.September.2022 Link til dette innlegget Startet 13.September.2022 (redigert) Har prøvd å rekalibrere hendel etter prosedyre. Selve rekalibreringen går helt fint. Men hjelper ingenting på problemet. Fra jeg setter hendel til fwd kan det ta opptil 1 minutt før drevet reagerer. I revers slår drevet inn med engang. Har også prøvd å justerer litt innvendig på vaier fra drev til aktuator. Med kalibrering mellom hvert forsøk. Men merker ikke noe særlig forskjell. Actuator ser ut til å gå helt fint både fra N-fwd-N-aft Har ingen alarm eller feil melding i display. Kan selvsagt ikke ha det slik. Oppførselen er helt lik fra hendel på flybrigde. Har kalibrert begge. Håper noen har gode forslag til løsning. Redigert 13.September.2022 av 2715e Litt feil i tekst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.September.2022 Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 Har du forsøkt å koble fra wire og sett om actuator da går som normalt? Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 13.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 Nei. Kan prøve det. Men det ser jo ut til at actuator går fint med vaier. Men kan jo hende det vandrer lengre uten vaier. Takk for tips 😊 Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 13.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 Vandringen på aktuator var her lik, med og uten vaier. Prøvd å justere litt til på vaier, men blir ikke noe bedre. Heller dårligere… Kan det være «konen» som har blir utslitt? Hører ikke noe særlig klunk når den slår inn. Men i reverse funker alt helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 13.September.2022 Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 2715e skrev for 4 timer siden: Fra jeg setter hendel til fwd kan det ta opptil 1 minutt før drevet reagerer. I revers slår drevet inn med engang. Har også prøvd å justerer litt innvendig på vaier fra drev til aktuator. Med kalibrering mellom hvert forsøk. Men merker ikke noe særlig forskjell. Actuator ser ut til å gå helt fint både fra N-fwd-N-aft Har ingen alarm eller feil melding i display. Kan selvsagt ikke ha det slik. Jeg opplever litt av det samme med mitt DPH drev fra 2008, men hos meg er ikke problemet konstant - og det tar ikke så mye som 1 minutt før drevet legger inn. Revers/bakk er aldri noe problem, men fwd er enkelte ganger veldig sen før drevet kobler inn. Hos meg ble aktuator og wire byttet for et par år siden, så dette er sannsynligvis ok. Det kan virke som om problemet oppstår oftere etter en tids kjøring, med driftstemp på motor/drev. Har hittil ikke opplevd fenomenet rett etter oppstart. Mistenker slitt kon i drevet hos meg, har "klunk" begge veier, men kanskje noe mer markant ved revers. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 13.September.2022 Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 Jeg hadde noe av det samme problemet på en dobbeltinstallasjon Bytte om hendelen og da var det den andre motoren som var problemet og da også motsatt vei. Jeg demonterte hendelen og fant ut at denne delen kan kjøpes løs Kjøpte den på Amazon. Etter skifte ble det fryd, sol og vindstille til evig tid 😁 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
2715e Svart 13.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 Oppførselen er helt lik både inne og på flybrigde. Så jeg tenker at hendlene er OK. Jo mere jeg leser om temaet så tror jeg problemet er slitt/glassert kon. Så er spørsmålet hva jeg gjør videre. Overhale eller kjøpe nytt/brukt drev. Drevet har gått rundt 1000 timer og har ellers fungert helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 13.September.2022 Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 Hvis du tømmer det for olje tror jeg du skal kunne få en grov oversikt med et endoskop Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Olepo Svart 13.September.2022 Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 2715e skrev 50 minutter siden: Jo mere jeg leser om temaet så tror jeg problemet er slitt/glassert kon. Så er spørsmålet hva jeg gjør videre. Overhale eller kjøpe nytt/brukt drev. Drevet har gått rundt 1000 timer og har ellers fungert helt perfekt. Hvis det er konen som er problemet vil det vel være lønnsomt å skifte denne - skal jo være en relativt grei og overkommelig operasjon ifølge de som har gjort dette. Brukt drev er jo også litt bingo hvis ikke det er dokumentert overhalt. Alternativt sende drevet ditt til https://www.marinedeler.no/drevservice/ for en gjennomgang og nødvendig rep. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 13.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2022 Ja. Har fått noe å tenke på. Er relativ handy så jeg skal nok klare å bytte konen selv. Men har også tidligere tenkt på å ha et drev i reserve. Båten ligger på vannet og er i bruk året rundt. Kunne vært kjekt å bare byttet med et ferdig servet drev hver gang man skal ha service 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 14.September.2022 Link til dette innlegget Svart 14.September.2022 Sjekk oljenivå, bør ikke være for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 14.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2022 Ikke så lett å få sjekket oljenivået uten å ta opp båten. Men det er ikke lenge siden jeg hadde service på drevet. Byttet olje og fikk på ca 5,3 liter. Så det skal være rett mengde. Men kan jo ha fått sjøvannsinntregning i drevet. Mulig jeg tar opp båten bare for å få sjekket olja. Før jeg legger en videre plan Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 14.September.2022 Link til dette innlegget Svart 14.September.2022 (redigert) 2715e skrev 11 minutter siden: Mulig jeg tar opp båten bare for å få sjekket olja. Før jeg legger en videre plan Hvis det tar inntil 1 minutt å koble inn fwd, tror jeg at jeg hadde tatt opp båten uansett. Like greit å få det fikset før du bruker den mer. Redigert 14.September.2022 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
2715e Svart 14.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2022 Ja. Båten vil definitivt ikke bli mere brukt før drevet er i orden.. Noen som har gode tips til hvor det er billigst å få kjøpt et helt nytt drev.? Er vel kanskje også skjedd en utvikling på nye drev i forhold til det jeg har ? Kanskje verdt noen ekstra båtpenger hvis nytt drev er mere effektiv og holdbar enn mitt som er fra 2008. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 14.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2022 Har fått tilbud fra et firma i Bergen som inkluderer hele jobben med skifte av kon, samt sjekk og bytting av alle simmeringer, o-ringer, oljeskift osv, pluss opptak og utsetting av båt til den nette sum av ca 42000 kr. Så blir det ++ hvis de finner noe mere. Kan jo også være en garantisak hvis det er ytre påvirkning som fiske sene som har forårsaket inntrenging av sjøvann. De mente at det nesten er garantert at det er sjøvann i olja no.. drevet er fra 2008 og har gått ca 1000 problem frie timer. Fikk også en estimert pris på nytt drev til ca 160 tusen. Men jeg kan også få tak i et nytt drev selv fra en annen plass til 119 tusen levert hjem. Så jeg er litt i tenke boksen på å koste på meg et nytt drev. Blir da DPH-E som er den nyeste versjonen. Vil vel også gjøre båten litt lettere solgt hvis man skulle selge den senere..har konstant 3 fot syke 😂 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.September.2022 Link til dette innlegget Svart 14.September.2022 2715e skrev for 1 time siden: Fikk også en estimert pris på nytt drev til ca 160 tusen. Men jeg kan også få tak i et nytt drev selv fra en annen plass til 119 tusen levert hjem. Det er jo selvfølgelig en lekker deilig følelse å ha et kliss nytt drev på båten. Er overrasket over tilbudet du har fått på reparasjon. Spriket i nypris på DPH var også drøyt. Er begge basert på DPH-E ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.September.2022 Link til dette innlegget Svart 14.September.2022 Jeg har måtte bytte kon på begge mine drev. Den siste kjørte jeg bort til verksted etter opptak på høsten og betalte ca 5000kr for skifte mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 15.September.2022 Link til dette innlegget Svart 15.September.2022 2715e skrev for 21 timer siden: Ja. Båten vil definitivt ikke bli mere brukt før drevet er i orden.. Noen som har gode tips til hvor det er billigst å få kjøpt et helt nytt drev.? Er vel kanskje også skjedd en utvikling på nye drev i forhold til det jeg har ? Kanskje verdt noen ekstra båtpenger hvis nytt drev er mere effektiv og holdbar enn mitt som er fra 2008. Jeg har sendt deg PM på en hvor jeg fikk et DP-E levert på døren ca 20k rimeligere enn hos norsk VP-forhandler. En nabo av meg har kjøpt to VP-drev av en modell nyere enn DP-E. Det tok litt lengre tid en de to-tre dagene som VP-sjappa i området kunne levere på, men 20 k for tre uker ekstra var greit for meg. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
crewchief73 Svart 21.September.2022 Link til dette innlegget Svart 21.September.2022 Var borte i dette for mange år siden på en relativt ny båt. Twin installasjon med samme feil på begge drev. Den hadde samme problemet. Viste seg å ha fått feil type på olje på drevet, etter nylig service. Oljen var for tykk og det tok tid før den evakuerte fra konen. Verdt å sjekke type olje siden du nylig har hatt service på drevene. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Bellil skrev On 13.9.2022 at 20.59: Jeg hadde noe av det samme problemet på en dobbeltinstallasjon Bytte om hendelen og da var det den andre motoren som var problemet og da også motsatt vei. Jeg demonterte hendelen og fant ut at denne delen kan kjøpes løs Kjøpte den på Amazon. Etter skifte ble det fryd, sol og vindstille til evig tid 😁 Hei @Bellil, sliter litt med noe av det samme og tenkte på å forsøke bytte hendel-trikset ditt. Er det bare å skru de ut via strammeskruene og bytte, eller må man løsne hele hendelboksen og løsne hendelene fra innsiden? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bellil Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Koblingen fra kabel til hendel sitter vel i et klips mener jeg å huske og så er det vel en rund en også, men den går kanskje til drev opp/ned. Så det jeg gjorde var å koble bb motor til stb hendel og motsatt. Når jeg da fikk samme problem (men på den andre motoren) så bestilte jeg en slik Boschsak og mener å huske at det var bare noen skruer og easy fix Trur eg :-) Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
BingoBonzo Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Bellil skrev On 29.7.2024 at 19.00: Koblingen fra kabel til hendel sitter vel i et klips mener jeg å huske og så er det vel en rund en også, men den går kanskje til drev opp/ned. Så det jeg gjorde var å koble bb motor til stb hendel og motsatt. Når jeg da fikk samme problem (men på den andre motoren) så bestilte jeg en slik Boschsak og mener å huske at det var bare noen skruer og easy fix Trur eg :-) Skal ta den opp på marina i morgen og få de til å sjekke/fikse + ta en full drevservice samtidig. Merlder tilbake resultatet når det foreligger. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
MajorAndy Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Vand i drevet kan give disse symptomer. Har prøvet det på et DPH drev selv. Olien emulgerer og bliver tyktflydende. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Det var Kon som var årsaken til problemet med mitt gir, fikset det hos marina og nå fungerer det som det skal Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Olepo Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 BingoBonzo skrev for 4 timer siden: Det var Kon som var årsaken til problemet med mitt gir, fikset det hos marina og nå fungerer det som det skal Vil du si noe om kostnad for å skifte kon? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.