Jump to content

VP EVC hendel til DPH drev kobler veldig seint inn når man setter den i fwd


2715e

Recommended Posts

Har prøvd å rekalibrere hendel etter prosedyre. Selve rekalibreringen går helt fint. Men hjelper ingenting på problemet. Fra jeg setter hendel til fwd kan det ta opptil 1 minutt før drevet reagerer. I revers slår drevet inn med engang. Har også prøvd å justerer litt innvendig på vaier fra drev til aktuator. Med kalibrering mellom hvert forsøk. Men merker ikke noe særlig forskjell. Actuator ser ut til å gå helt fint 26740200-1AB4-4148-94FA-B8D8AFB32F8F.jpeg.a0c8ad430cb50549bfa97fe31075fc73.jpegbåde fra N-fwd-N-aft Har ingen alarm eller feil melding i display. Kan selvsagt ikke ha det slik. Oppførselen er helt lik fra hendel på flybrigde. Har kalibrert begge. Håper noen har gode forslag til løsning. 

Redigert av 2715e
Litt feil i tekst (see edit history)
Link to post
2715e skrev for 4 timer siden:

Fra jeg setter hendel til fwd kan det ta opptil 1 minutt før drevet reagerer. I revers slår drevet inn med engang. Har også prøvd å justerer litt innvendig på vaier fra drev til aktuator. Med kalibrering mellom hvert forsøk. Men merker ikke noe særlig forskjell.

 

Actuator ser ut til å gå helt fint både fra N-fwd-N-aft Har ingen alarm eller feil melding i display. Kan selvsagt ikke ha det slik.

Jeg opplever litt av det samme med mitt DPH drev fra 2008, men hos meg er ikke problemet konstant - og det tar ikke så mye som 1 minutt før drevet legger inn. Revers/bakk er aldri noe problem, men fwd er enkelte ganger veldig sen før drevet kobler inn. Hos meg ble aktuator og wire byttet for et par år siden, så dette er sannsynligvis ok.

 

Det kan virke som om problemet oppstår oftere etter en tids kjøring, med driftstemp på motor/drev. Har hittil ikke opplevd fenomenet rett etter oppstart. Mistenker slitt kon i drevet hos meg, har "klunk" begge veier, men kanskje noe mer markant ved revers.

Link to post
2715e skrev 50 minutter siden:

Jo mere jeg leser om temaet så tror jeg problemet er slitt/glassert kon. Så er spørsmålet hva jeg gjør videre. Overhale eller kjøpe nytt/brukt drev. Drevet har gått rundt 1000 timer og har ellers fungert helt perfekt. 

Hvis det er konen som er problemet vil det vel være lønnsomt å skifte denne - skal jo være en relativt grei og overkommelig operasjon ifølge de som har gjort dette. Brukt drev er jo også litt bingo hvis ikke det er dokumentert overhalt.

 

Alternativt sende drevet ditt til https://www.marinedeler.no/drevservice/ for en gjennomgang og nødvendig rep.

Link to post
2715e skrev 11 minutter siden:

 Mulig jeg tar opp båten bare for å få sjekket olja. Før jeg legger en videre plan

 

Hvis det tar inntil 1 minutt å koble inn fwd, tror jeg at jeg hadde tatt opp båten uansett.  Like greit å få det fikset før du bruker den mer.

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Har fått tilbud fra et firma i Bergen som inkluderer hele jobben med skifte av kon, samt sjekk og bytting av alle simmeringer, o-ringer, oljeskift osv, pluss opptak og utsetting av båt til den nette sum av ca 42000 kr. Så blir det ++  hvis de finner noe mere. Kan jo også være en garantisak hvis det er ytre påvirkning som fiske sene som har forårsaket inntrenging av sjøvann. De mente at det nesten er garantert at det er sjøvann i olja no.. drevet er fra 2008 og har gått ca 1000 problem frie timer.


Fikk også en estimert pris på nytt drev til ca 160 tusen. Men jeg kan også få tak i et nytt drev selv fra en annen plass til 119 tusen levert hjem.  Så jeg er litt i tenke boksen på å koste på meg et nytt drev. Blir da DPH-E som er den nyeste versjonen. Vil vel også gjøre båten litt lettere solgt hvis man skulle selge den senere..har konstant 3 fot syke 😂 

Link to post
2715e skrev for 1 time siden:

Fikk også en estimert pris på nytt drev til ca 160 tusen. Men jeg kan også få tak i et nytt drev selv fra en annen plass til 119 tusen levert hjem.

Det er jo selvfølgelig en lekker deilig følelse å ha et kliss nytt drev på båten. 

Er overrasket over tilbudet du har fått på reparasjon.

Spriket i nypris på DPH var også drøyt. Er begge basert på DPH-E ?

Link to post
2715e skrev for 21 timer siden:

Ja. Båten vil definitivt ikke bli mere brukt før drevet er i orden.. Noen som har gode tips til hvor det er billigst å få kjøpt et helt nytt drev.? Er vel kanskje også skjedd en utvikling på nye drev i forhold til det jeg har ? Kanskje verdt noen ekstra båtpenger hvis nytt drev er mere effektiv og holdbar enn mitt som er fra 2008. 

Jeg har sendt deg PM på en hvor jeg fikk et DP-E levert på døren ca 20k rimeligere enn hos norsk VP-forhandler. En nabo av meg har kjøpt to VP-drev av en modell nyere enn DP-E. Det tok litt lengre tid en de to-tre dagene som VP-sjappa i området kunne levere på, men 20 k for tre uker ekstra var greit for meg.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
  • 1 år senere...
Bellil skrev On 13.9.2022 at 20.59:

Jeg hadde noe av det samme problemet på en dobbeltinstallasjon

Bytte om hendelen og da var det den andre motoren som var problemet og da også motsatt vei.

Jeg demonterte hendelen og fant ut at denne delen kan kjøpes løs

 

IMG_20220913_205832.jpg.b2d90adfdc7b719bc09aafbe57da4870.jpg

 

Kjøpte den på Amazon.

 

Etter skifte ble det fryd, sol og vindstille til evig tid 😁

 

Hei @Bellil, sliter litt med noe av det samme og tenkte på å forsøke bytte hendel-trikset ditt.

Er det bare å skru de ut via strammeskruene og bytte, eller må man løsne hele hendelboksen og løsne hendelene fra innsiden?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Koblingen fra kabel til hendel sitter vel i et klips mener jeg å huske og så er det vel en rund en også, men den går kanskje til drev opp/ned.

 

Så det jeg gjorde var å koble bb motor til stb hendel og motsatt. Når jeg da fikk samme problem (men på den andre motoren) så bestilte jeg en slik Boschsak og mener å huske at det var bare noen skruer og easy fix

 

Trur eg :-)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev On 29.7.2024 at 19.00:

Koblingen fra kabel til hendel sitter vel i et klips mener jeg å huske og så er det vel en rund en også, men den går kanskje til drev opp/ned.

 

Så det jeg gjorde var å koble bb motor til stb hendel og motsatt. Når jeg da fikk samme problem (men på den andre motoren) så bestilte jeg en slik Boschsak og mener å huske at det var bare noen skruer og easy fix

 

Trur eg :-)

Skal ta den opp på marina i morgen og få de til å sjekke/fikse + ta en full drevservice samtidig. Merlder tilbake resultatet når det foreligger.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...