Costa Skjorta Startet 14.September.2022 Del på Facebook Startet 14.September.2022 (redigert) Vi har en C45 Bavaria 2022 modell. Er det normal at det er my ferskvann i motor rommet? Igår pumper vi ut 8 liter på 1mnd siden sist vi gjort og idag fikk min mann ut et fullt glass igjen. Har kontakt med leverandør og de sa tidligere at det kan være kondens. Hele motor rommet veggen og alt er tørk og vi har sjekket overalt men fant ikke hvor vann kommet fra. Er det normal ? Redigert 14.September.2022 av Costa Skjorta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Er nok ein lekkasje ein plass Spørsmål er vel om det regnvann eller lekkasje på ferskvann systemet ombord Legger du merke til om ferskvanns pumpe starter uten det er forbruk ombord ? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Costa Skjorta skrev 39 minutter siden: Vi har en C45 Bavaria 2022 modell. Er det normal at det er my ferskvann i motor rommet? Igår pumper vi ut 8 liter på 1mnd siden sist vi gjort og idag fikk min mann ut et fullt glass igjen. Har kontakt med leverandør og de sa tidligere at det kan være kondens. Hele motor rommet veggen og alt er tørk og vi har sjekket overalt men fant ikke hvor vann kommet fra. Er det normal ? Hadde det oppstått 8 liter kondens på én måned hadde dere sett dråper på alle overflater. Nå kjenner ikke jeg C45, men står varmtvannsberederen på? Det kan være at det kommer fra overtrykksventil her. Ellers kan det lekke fra tappevannssystemet ombord. Om det er utført i Speedfit eller tilsvarende system kan det lekke fra koblinger da det er fort gjort å få en lekkasje om man er litt unøyaktig i monteringen. Og om det lekker mellom vanntank og vannpumpe vil aldri pumpen avsløre en lekkasje. Dere har vel en vanntank bak? Jeg ville startet der og fulgt rør og slanger derfra. Det er også mulig å trykkteste systemet med luft. Da kan man feilsøke med såpevann. Sitér dette innlegget Link to post
Costa Skjorta Svart 14.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2022 Ferskvanns pumpe starte ikke uten forbruk ombord derfor vi syns merkelig ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Kondens er det garantert ikke! Enten lekkasje fra vanntank eller varmtvannstank, eller regnvann som finner veien inn et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Costa Skjorta Svart 14.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2022 Det er jeg helt enig ! Vi venter på svar fra leverandør ellers bestiller vi tastmann å finne ut av det ! Kondens det kjøpte vi ikke altså ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Costa Skjorta skrev 11 minutter siden: Kondens det kjøpte vi ikke altså ! Nei, det gjør du helt rett i. Jeg har båten liggende på sjøen på det våteste vestlandet, og har ikke kondens verken i kabin eller motorrom. Med mindre jeg får en lekkasje et sted da, det medfører så mye fukt i rommet at det kan kondensere litt. Men så lenge det ikke lekker vann inn skal ikke kondens vise igjen noe sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Sjekk om det lekker fra varmtvannsbereder. Denne kan lekke selv om pumpa ikke går. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Tempest Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Ville også søkt rundt varmtvannstank. Ikkje uvanlig at det kjem ein del overtrykk ut hver gang varmtvannet varmes. Spesielt om det varmes fra "kald". Eg pleier slå av pumpa og sette ei kran åpen (på varmtvann) dersom tanken er kald og eg setter på varming via landstrøm. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Martine29 Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Tenkte kanskje at en slangeklemme kunne vært dårlig tilskudd på en eller annen kopling, men så lenge vannpumpe aldri slår inn når vann ikke tappes så utgår vel dette forslaget, eller er vannpumpe så godt isolert at du ikke hører den.... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 (redigert) Strø litt mel på steder det KAN komme fra så vil du se renner etter en tid om det har lekket vann der. Aktuelle steder er overtrykksventil for VV-tank, alle koblinger og evt. filter inn på vv-tank. Kondens kan dere se helt bort fra men lekkasje ifm. relingslist eller dekksbeslag er også en mulighet. Redigert 14.September.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Har hørt at kritt også kan brukes for å se hvilken vei vannet har tatt. Ikke prøvd selv, men det høres jo lurt ut. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sequoia Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Det er jo ikke nødvendig å bestille takstmann sett i lys av at det er en 2022 modell båt. Det er bare å gi beskjed til forhandler om å finne ut av feilen. Her hadde jeg verken brukt tid eller penger på egenhånd. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 15.September.2022 Del på Facebook Svart 15.September.2022 Siden det er ferskvann så tipper jeg du har lekkasje i skottet i nærheten av hoved vann tank eller vv bereder. Alle skott har hull så tipper at vannet renner derfra og inn i motor rum. Kjenner ikke c45 men regner med de fleste Bavaria er ganske likt byggd opp. Det var ett år jeg glemte å plugge i " bunnpluggen" i vann systemet når jeg fylte opp vanntanken etter vinter opplag da skjedde dette også hos meg. Stussa over at jeg ikke fikk vann i kranene , nå blir bunnpluggen alltid tapet fast på den ene krana nå ferskvanns systemet er tømt for vinteren 😀 Sjekk under madrassene i akter cabinene. Men som han over her skriver, helt ny båt bare å be Bavaria og lete og fikse Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.September.2022 Del på Facebook Svart 15.September.2022 leopard skrev 1 time siden: helt ny båt bare å be Bavaria og lete og fikse Som en god kunde bør du lete selv først og fikse hvis det er svært enkelt, FØR du kontakter leverandøren. Som Leopard viser, er det jo ikke alltid reklamasjonsgrunn heller. Påstanden om kondens er selvfølgelig bare tull. Dersom det lekker inn regnvann bør nok leverandøren kontaktes. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LM 605 Svart 15.September.2022 Del på Facebook Svart 15.September.2022 Sequoia skrev for 9 timer siden: Det er jo ikke nødvendig å bestille takstmann sett i lys av at det er en 2022 modell båt. Det er bare å gi beskjed til forhandler om å finne ut av feilen. Her hadde jeg verken brukt tid eller penger på egenhånd. NilsPils skrev 56 minutter siden: Som en god kunde bør du lete selv først og fikse hvis det er svært enkelt, FØR du kontakter leverandøren. Må si meg enig i " Sequoia" her. I dette tilfelle, med en helt ny båt, så skal forhandler ordne opp, uten at man selv skal bruke tid og krefter på å lyse og lete etter feil. Hadde selv samme problem på en tidligere båt , om enn av noe mindre størrelse. Forhandler hentet båten, fikset lekkasjen, (vanninntrengning bak fenderlist), og leverte båten tilbake på sjøen, tett som ei potte. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.September.2022 Del på Facebook Svart 15.September.2022 LM 605 skrev 7 minutter siden: Må si meg enig i " Sequoia" her. I dette tilfelle, med en helt ny båt, så skal forhandler ordne opp, uten at man selv skal bruke tid og krefter på å lyse og lete etter feil. I prinsippet helt enig. Men man må også passe seg for å bli kunden fra helvete . . Først bør man vel sjekke om det kan være en selv som har gjort en feil? Som Leopard fant ut. Og hvis det for eksempel skulle være så enkelt som å teite til en slangeklemme, ville JEG spart leverandøren for sånt. Man må bare være forsiktig å ikke fikle med noe som kan bli brukt mot en. Det skader jo heller ikke å sjekke litt rundt selv. Det er slik man lærer om båten og det tekniske. Og så er jeg av den nysgjerrige typen som ikke uten videre ville godta det leverandøren sier og gjør uten å sjekke selv. Det med påstanden om kondens ville jeg anse som et dårlig forvarsel . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LM 605 Svart 15.September.2022 Del på Facebook Svart 15.September.2022 Vi er helt enige her " NilsPils". Sitér dette innlegget Link to post
Costa Skjorta Svart 15.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2022 Tusen takk til alle som gitt oss råd. Vi har avtalt med firma i Fredrikstad for vinteropplag og alle service skal gjøres før vinter og før båten sjøsettes i mai og gitt de beskjed, de love å finne ut det og fixe lekasje med Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.September.2022 Del på Facebook Svart 15.September.2022 Costa Skjorta skrev for 12 timer siden: Vi har avtalt med firma i Fredrikstad for vinteropplag og alle service skal gjøres før vinter og før båten sjøsettes i mai og gitt de beskjed, de love å finne ut det og fixe lekasje med Bavaria. Høres bra ut men blir ikke forundret over att dette "koker vekk i kålen" slik att du selv må finne ut av det i mai. Uansett gratulerer med kjøp av en fin båt og nicket ditt passet av den grunn bra Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.September.2022 Del på Facebook Svart 16.September.2022 pipe skrev for 8 timer siden: Høres bra ut men blir ikke forundret over att dette "koker vekk i kålen" slik att du selv må finne ut av det i mai. Det kan fort skje, særlig om det er lekkasje fra ferskvanssystemet som opptrer kun når båten er i bruk, ekspansjon f.eks. Er båten i opplag og vinterkonservert så lekker det ikke, vanskelig å feilsøke da. Enig med dem som mener det er lurt å feilsøke selv, og så fortelle forhandler hva som er observert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.