Jump to content

C45 Bavaria, ferskvann i motorommet !

Costa Skjorta

Recommended Posts

Vi har en C45 Bavaria 2022 modell. Er det normal at det er my ferskvann i motor rommet? Igår pumper vi ut 8 liter på 1mnd siden sist vi gjort og idag fikk min mann ut et fullt glass igjen. Har kontakt med leverandør og de sa tidligere at det kan være kondens. Hele motor rommet veggen og alt er tørk og vi har sjekket overalt men fant ikke hvor vann kommet fra. Er det normal ? 

Redigert av Costa Skjorta (see edit history)
Costa Skjorta skrev 39 minutter siden:

Vi har en C45 Bavaria 2022 modell. Er det normal at det er my ferskvann i motor rommet? Igår pumper vi ut 8 liter på 1mnd siden sist vi gjort og idag fikk min mann ut et fullt glass igjen. Har kontakt med leverandør og de sa tidligere at det kan være kondens. Hele motor rommet veggen og alt er tørk og vi har sjekket overalt men fant ikke hvor vann kommet fra. Er det normal ? 

Hadde det oppstått 8 liter kondens på én måned hadde dere sett dråper på alle overflater.

Nå kjenner ikke jeg C45, men står varmtvannsberederen på? Det kan være at det kommer fra overtrykksventil her. Ellers kan det lekke fra tappevannssystemet ombord. Om det er utført i Speedfit eller tilsvarende system kan det lekke fra koblinger da det er fort gjort å få en lekkasje om man er litt unøyaktig i monteringen. Og om det lekker mellom vanntank og vannpumpe vil aldri pumpen avsløre en lekkasje.

Dere har vel en vanntank bak? Jeg ville startet der og fulgt rør og slanger derfra. Det er også mulig å trykkteste systemet med luft. Da kan man feilsøke med såpevann.

Costa Skjorta skrev 11 minutter siden:

Kondens det kjøpte vi ikke altså !

Nei, det gjør du helt rett i. Jeg har båten liggende på sjøen på det våteste vestlandet, og har ikke kondens verken i kabin eller motorrom. Med mindre jeg får en lekkasje et sted da, det medfører så mye fukt i rommet at det kan kondensere litt. Men så lenge det ikke lekker vann inn skal ikke kondens vise igjen noe sted. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Strø litt mel på steder det KAN komme fra så vil du se renner etter en tid om det har lekket vann der. Aktuelle steder er overtrykksventil for VV-tank, alle koblinger og evt. filter inn på vv-tank. 

Kondens kan dere se helt bort fra men lekkasje ifm. relingslist eller dekksbeslag er også en mulighet. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Siden det er ferskvann så tipper jeg du har lekkasje i skottet i nærheten av hoved vann tank eller vv bereder. Alle skott har hull så tipper at vannet renner derfra og inn i motor rum.  Kjenner ikke c45 men regner med de fleste Bavaria er ganske likt byggd opp. Det var ett år jeg glemte å plugge i " bunnpluggen" i vann systemet når  jeg fylte opp vanntanken etter vinter opplag da skjedde dette også hos meg.  Stussa over at jeg ikke fikk vann i kranene , nå  blir bunnpluggen alltid tapet fast på den ene krana nå ferskvanns systemet er tømt for vinteren 😀 Sjekk under madrassene i akter cabinene.  Men som han over her skriver, helt ny båt bare å be Bavaria og lete og fikse 

leopard skrev 1 time siden:

helt ny båt bare å be Bavaria og lete og fikse

Som en god kunde bør du lete selv først og fikse hvis det er svært enkelt, FØR du kontakter leverandøren. Som Leopard viser, er det jo ikke alltid reklamasjonsgrunn heller.

Påstanden om kondens er selvfølgelig bare tull. Dersom det lekker inn regnvann bør nok leverandøren kontaktes.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sequoia skrev for 9 timer siden:

Det er jo ikke nødvendig å bestille takstmann sett i lys av at det er en 2022 modell båt. Det er bare å gi beskjed til forhandler om å finne ut av feilen. Her hadde jeg verken brukt tid eller penger på egenhånd.

NilsPils skrev 56 minutter siden:

Som en god kunde bør du lete selv først og fikse hvis det er svært enkelt, FØR du kontakter leverandøren. 

Må si meg enig i " Sequoia" her. I dette tilfelle, med en helt ny båt, så skal forhandler ordne opp, uten at man selv skal bruke tid og krefter på å lyse og lete etter feil. Hadde selv samme problem  på en tidligere båt , om enn av noe mindre størrelse. Forhandler hentet båten, fikset lekkasjen, (vanninntrengning bak fenderlist), og leverte båten tilbake på sjøen, tett som ei potte.

LM 605 skrev 7 minutter siden:

Må si meg enig i " Sequoia" her. I dette tilfelle, med en helt ny båt, så skal forhandler ordne opp, uten at man selv skal bruke tid og krefter på å lyse og lete etter feil.

I prinsippet helt enig. Men man må også passe seg for å bli kunden fra helvete . .

Først bør man vel sjekke om det kan være en selv som har gjort en feil? Som Leopard fant ut.

Og hvis det for eksempel skulle være så enkelt som å teite til en slangeklemme, ville JEG spart leverandøren for sånt. Man må bare være forsiktig å ikke fikle med noe som kan bli brukt mot en.

Det skader jo heller ikke å sjekke litt rundt selv. Det er slik man lærer om båten og det tekniske. Og så er jeg av den nysgjerrige typen som ikke uten videre ville godta det leverandøren sier og gjør uten å sjekke selv. Det med påstanden om kondens ville jeg anse som et dårlig forvarsel . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Costa Skjorta skrev for 12 timer siden:

Vi har avtalt med firma i Fredrikstad for vinteropplag og alle service skal gjøres før  vinter og før båten sjøsettes i mai  og gitt de beskjed, de love å finne ut det og fixe lekasje med Bavaria. 

Høres bra ut men blir ikke forundret over att dette "koker vekk i kålen" slik att du selv må finne ut av det i mai.
Uansett gratulerer med kjøp av en fin båt og nicket ditt passet av den grunn bra

pipe skrev for 8 timer siden:

Høres bra ut men blir ikke forundret over att dette "koker vekk i kålen" slik att du selv må finne ut av det i mai.

Det kan fort skje, særlig om det er lekkasje fra ferskvanssystemet som opptrer kun når båten er i bruk, ekspansjon f.eks. Er båten i opplag og vinterkonservert så lekker det ikke, vanskelig å feilsøke da. Enig med dem som mener det er lurt å feilsøke selv, og så fortelle forhandler hva som er observert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...