Jump to content

Yanmar 3YM30, bytte til større dynamo

Fornomas

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 3YM30 med standard dynamo. I tillegg til startbatteri og batteri til baugpropell(begge bly) har jeg 2x100a litium som forbruk. Jeg har relé som sørger for lading av startbatteri først. Jeg lurer på om jeg må bytte til en større dynamo enn den jeg har fordi den er for liten. Den er på 60a. Har hørt noen si at den jobber for mye pga litiumbatteriene og at den kan gå i stykker. Noen som vet om en løsning på dette uten for store ombyggingskostnader? 

For liten er den ikke. Men det er mulig du kunne hatt en bedre regulator som er tilpasset lithiumbatterier. En såpass liten motor bør helst ikke ha for stor dynamo, du kan få problemer med start og tomgang pga for stor belastning. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 1 time siden:

For liten er den ikke. Men det er mulig du kunne hatt en bedre regulator som er tilpasset lithiumbatterier. En såpass liten motor bør helst ikke ha for stor dynamo, du kan få problemer med start og tomgang pga for stor belastning. 

Takk for svar. Hva er en regulator og hvor sitter den jeg har nå? Er det enkelt bytte? 

Har du V reim, eller en flat reim?

Jeg har Yanmar med 80A og Vreim.

Dette synes jeg er i grenseland for en enkel V-reim, og heller til at en flatreim bør være bedre.

Hadde tidligere en VP med 114A og flatreim. Synes dette virka bedre.

Du bør kansje lytte til @index og heller gå for en forbedret regulator.

Jeg har Balmar 100Amp med ekstern regulator på min Yanmar 2gm20. Denne kan du stille slitaseje/vs effekt, og den vil også ta hensyn både til Dynamotemp, batteri temp, og sulten til batteriene, så jeg tipper det kunne vært en grei løsning på Lithium (jeg har ikke lithium). Kjøpt hos Jørg Becker som frekventerer Båtplassen, så kanskje du kan høre med han om en god løsning for deg ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hulda skrev 1 time siden:

Vår forrige båt hadde 15 hk Yanmar. Fikset om til doble V-remmer og 90 A dynamo og eksternt laderlé. Fungerte fint.

Vel, om en slik dynamo lader full guffe fil den bruke godt over en Hp!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Erik skrev for 3 timer siden:

Jeg har Balmar 100Amp med ekstern regulator på min Yanmar 2gm20. Denne kan du stille slitaseje/vs effekt, og den vil også ta hensyn både til Dynamotemp, batteri temp, og sulten til batteriene, så jeg tipper det kunne vært en grei løsning på Lithium (jeg har ikke lithium). Kjøpt hos Jørg Becker som frekventerer Båtplassen, så kanskje du kan høre med han om en god løsning for deg ?

Takk, det skal jeg sjekke

Fornomas skrev for 23 timer siden:

Jeg har en Yanmar 3YM30 med standard dynamo. I tillegg til startbatteri og batteri til baugpropell(begge bly) har jeg 2x100a litium som forbruk. Jeg har relé som sørger for lading av startbatteri først. Jeg lurer på om jeg må bytte til en større dynamo enn den jeg har fordi den er for liten. Den er på 60a. Har hørt noen si at den jobber for mye pga litiumbatteriene og at den kan gå i stykker. Noen som vet om en løsning på dette uten for store ombyggingskostnader? 

Hva med "if it ain't broken, don't fix it"? Jeg ville målt temperatur på dynamoen under en tids lading og vurdert om den blir for varm heller enn å gjøre noe basert på hva "noen sier".

Gunnar skrev On 16.9.2022 at 9.27:

Hva med "if it ain't broken, don't fix it"? Jeg ville målt temperatur på dynamoen under en tids lading og vurdert om den blir for varm heller enn å gjøre noe basert på hva "noen sier".

Har tenkt tanken siden den har fungert til nå og fungerer fremdeles. Har bare hørt mange si at den jobber for hardt og kommer til å gå i stykker. Ikke vet jeg

index skrev On 16.9.2022 at 12.10:

Det er løsningen jeg hadde gått for! Ting trenger ikke være så avansert, så lenge de virker.

Hørte i dag at jeg kunne koble på en Victron DC-DC lader som sørger for at litiumbatteriene ikke klarer å ta til seg alt de ønsker. Sparer dynamoen mao

• 3 uker senere...

har 2 slike med 60 amp dynamo,  og jeg syns de gir lite strøm,  starter rundt 45 amp. for så å falle fort nedover. ,  selv med motorkjøring i 10 timer gir de bare litt over 20 amp i timen.  og de mater på en 800 amp LIPO BANK.  så de kunne gitt mer,  men hvor mange timer bør de gjerne ha en overhaling. ?  mine har rundt 1750 timer. nå.  kan det være årsaken ?  Når banken er full gir de 14.7 til startbatteriene.  da liPo ikke tar imot mer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Fornomas skrev On 15.9.2022 at 19.21:

Takk, det skal jeg sjekke

Pas på, at det duevt, får tilsendt er komplett! Jeg bestilte et reimsett fra Becker, settet manglet en spacer. Da jeg klaget på at settet ikke passet ble jeg utskjelt på det groveste. Tok det til forliksrådet,  men Becker tok seg sammen og sendte spaceren. Settet med hjul og flatreim har jeg liggende. Det er til en 3gm30f. Får meg ikke til å bruke noe fra balmar, etter beckers respons!

Aileen ll

Careka skrev 1 time siden:

har 2 slike med 60 amp dynamo,  og jeg syns de gir lite strøm,  starter rundt 45 amp. for så å falle fort nedover. ,  selv med motorkjøring i 10 timer gir de bare litt over 20 amp i timen.  og de mater på en 800 amp LIPO BANK.  så de kunne gitt mer,  men hvor mange timer bør de gjerne ha en overhaling. ?  mine har rundt 1750 timer. nå.  kan det være årsaken ?  Når banken er full gir de 14.7 til startbatteriene.  da liPo ikke tar imot mer.

Kanskje et par kraftige vifter for å få vekk varmen fra dynamoene hadde vært nok? 

9 hours ago, Swingswong said:

Kanskje et par kraftige vifter for å få vekk varmen fra dynamoene hadde vært nok? 

55 minutes ago, Kjellg said:

Har du LiPo i båt, så lever du veldig farlig. Det er vel den mest ustabile Lithium teknologien og bør lades i ladepose. ???

Jeg måler temå på viklingene. når de leverer oppi 45 amp til 67grader.  det er da ikke formye. og det er avtrekksvifter i begge motorrom.  

og mine batterier er Winston LiFePO4,  (skriver litt fort av og til) så har eg 2 stk bly startbatterier. som ser den høyer volten.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...