Jump to content

Tohatsu 9.9 2.takt går ujevnt

Sjøkaptein

Recommended Posts

Hei

Jeg har en 2004 mod tohatsu 9.9 2 takt hvor jeg i sommer har hatt noe problemer med gangen. Motor har stort sett vært lettstartet og går fint uten belastnjng. Først opplevde jeg at ved max belastning begynte den å hikke tok av litt turtall gikk den fint igjen. Tok ut forgasser og blåste ut begge nåler med rens og trykkluft. Byttet plugger samtidig. Sjekket bensinfilteret og fjernet det lille av skit som var der. Ellers så forgasser overraskende ren ut. Resulterte i at motor gikk fint første tur deretter tilbake med samme problemet med hikke. 

Var idag ute for noe nytt hvor motoren går ujvnt i hele turtalls registeret, dette skjedde etter jeg gav max turtall. Kun ved lav belastning går den rent. Tok ut forgasser igjen å rengjorde nåler men ingen endring. Prøver samtidig å presse litt på pumpebelgen for å sjekke at bensinpumpe levere nok. Ingen endring i gangen. Noen forslag til videre feilsøking? 

Det første jeg ville gjort er å rense forgasser på nytt men med ultralydvasker og trykkluft. Ville også rengjort bensintanken. Da hadde jeg tømt bensinen over på en blank kanne og latt den stå i fred for at grumset skal samle seg på bunn. Så vasket bensintanken med varmt zalovann, skylt og latt den tørke. 

Når bensinen har stått i ro på kannen kan du se om det er vann i den eller ikke. Selv har jeg gjort det på denne måten for så og pumpe bensinen over på tanken igjen. Men da står den gjennomsiktige kannen i ro og har latt det være ca 1 liter igjen for å unngå å dra vann og rusk over på tanken.

Ta ut plugger og kontroller fargen på de. 

Sjekk at ikke bensinslangen ligger i klem noe sted. Starter den og går fint ellers, men at det er akkurat som at motoren "nyser" litt innimellom? 

Hvis det er tilfellet kan det hende at den bare går på en sylinder av og til, og at det er en pluggledning som er synderen. 

Redigert av Diddn (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...