Jump to content

Kontrollere olje osv på bravo 3

Friskfres

Recommended Posts

Friskfres skrev for 8 timer siden:

Skjønner. Noen som har erfaring med å bytte gir kon på bravo 3? Er dette noe "alle" klarer selv, eller er det en komplisert jobb som bør settes bort?

Nesten ingen vil klare det selv sånn helt uten videre. Men med innkjøpt dokumentasjon og spesialverktøy samt en porsjon teknisk innsikt og interesse er det meste mulig. For mange iallefall :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 3 timer siden:

Nesten ingen vil klare det selv sånn helt uten videre. Men med innkjøpt dokumentasjon og spesialverktøy samt en porsjon teknisk innsikt og interesse er det meste mulig. For mange iallefall :giggle:

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, men kanskje spørsmålet mitt var litt lite tydelig. Jeg mente ikke om det var noe som gjør seg selv, men om den jobben er av den "mer kompliserte typen" som krever grisedyrt spesialverktøy og spesialkompetanse, eller om man normalt sett med tid og litt pågangsmot fikser det selv. Sett litt rundtom at det stipuleres verkstedpriser på nærmere 20 lapper for å sette det bort...

Har ikke gjort jobben selv, men har verkstedmanualen (2006-utgaven). Har selv et Bravo 3X fra 2003. Og ut i fra lista med spesialverktøy osv. så vil jeg nok hevde at dette er (kan være) en jobb av den mere kompliserte typen. Og her kan ingenting overlates til tilfeldigheter, når det kommer til forspenning, tannmønster, klaringer, momenter, shims osv. 

Uten at jeg har pugget servicemanualen for denne jobben så kan det jo være at akkurat det med bytte av clutchkon kan være litt enklere enn jeg tror.

I og med at man i utgangspunktet ikke skal bytte ut noen andre deler som drev, lager osv. Men det er nok bare å anskaffe/laste ned korrekt servicemanual for det aktuelle drevet. Dvs. at manualen iallefall ikke må være for gammel, det har jo vært ymse generasjoner og oppgradering av disse.

Her er link til hele produkthistorien for Bravo (introdusert i 1988) og Bravo 3 (introdusert i 1993) fram til 2006. Som da viser alle endringer fra år til år/generasjon til generasjon.

https://www.motooff.ru/assets/files/doc/Mercruiser/mercruiser_povorotno_otkidnaya_kolonka_bravo___servisnaya_informatsiya.pdf

Youtube har noen snutter som viser innmaten i disse drevene (upper unit), samt forskjeller mellom ymse generasjoner og typer Bravo-drev. Sikkert mange flere å finne, her bare et par eksempler. Noen av de andre snuttene begynner å bli gamle, med litt variabel videokvalitet.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...