dieselfan
Hvor ofte en skal/bør bytte motorolje på en 4T dieselmotor til marint bruk avhenger av mange faktorer.
Første skift ifm innkjøring ville jeg tatt alvorlig.
Deretter, har motorens konstruksjon endel å si. Har motoren forvarming/ kaldstart? En forkammermotor med inntil 200 bar innsprøytning forurenser nok olja mer enn en DI med 400bar 2 trinns dyser, og en PD eller CR motor med 2000bar er nok de snilleste med både motorolje og miljø.
Bruksmønster;
Antall kaldstarter, langkjørt eller småturer, motorvarmer i bruk, svovelinnhold, sjøvannstemperatur, dieselkjøler/ eller ikke, og til slutt det viktigste punktet: hvor mye olje og slam fikk du ut ved forrige oljeskift..
Prøver å utdype det jeg mener med to eksempler.
La oss ta LarsH sin motor som ett eksempel, Yanmar 4ljhe , en sliter som er berømt for å bevare kompresjonsverdiene til siste åndedrag.. en viktig grunn til det er et utvendig peilepinnerør som går fra det laveste punktet på bunnpanna.. Så når en trer en sugeslange på peilepinnerøret, og suger til det er tomt, så er det tomt... Slam, drit og olje.. Alt lander i spillojetanken..
Som eksempel 2, og i den andre enden av skalaen, kan vi ta en av mine KAD44 P-C 2004.
Den har oljevolum på 10.5 liter i min båt. Når merkeverksted kobler suges lange på peilepinnerøret så får de ut 5.5 liter olje. Den suges ut langt over bunnen, så sørgelig mye av slammet blir igjen i bunnpanna.
(En kan klare å få ut mer olje ved bruk av innerslange)
Så for å summere; når han bytter olje så får han ut alt og jeg får ut halvparten. Verst er det at så mye slam blir igjen. Så dette eskalerer for hvert år.
En fordel med min motor er at en kun trenger å fylle på 5 liter for å komme til max merket på pinnen.
Om Lars kjører 5 år på sin olje så er den nok bedre enn min selv dagen etter jeg byttet... Derfor mener jeg det er mer enn en faktor som avgjør når en bør bytte olje.
Gjør du alle gode valg så kan de beste sikkert klare seg med 3 års intervall. Har du VP4x serie og ikke har en utgave med separat oljesugerør som går helt til bunnen, så anbefaler jeg hvert år ?
Mitt mål med innlegget var at 3-4 mann skjønner hva jeg mener