19 fot
tobixen skrev for 1 time siden:* Skru på motor og sette den i bakk. Angrep på ror kan da være farlig, og dyrene er smarte nok til å forstå dét.
Hva med å ha "løspropell" bak på roret? Gjerne flere over hverandre for å dekke mer av roret. Altså propeller som ikke er koblet til motor, men som snurrer pga båtens fart. De er ikke så veldig farlige å bite i, men hvis det ser farlig ut så kan det vel ha samme nytten som en ordentlig motorisert propell.
Selv har jeg påhengsmotor og er vel dermed ganske trygg antar jeg, også har jeg ikke dratt til utlandene med farlige spekkhoggere med båtene mine.
En annen løsning kan kanskje være å slå spiker gjennom roret i bakkant vekselvis fra styrbord og babord så det peker ut pigger til begge sider og ikke er så behagelig å bite i. Vet ikke om de skjønner det eller om de må bite litt for å finne ut at det ikke er lurt. Evt forlenge roret litt med en plankebit bakerst som har de nevnte spikerne. Minuset er at det streker litt ekstra (også når det ikke trengs) og at det lettere kan henge seg fast ting i spikerne.
Hvis man ikke ønsker å ha noe slikt på permanent og heller ikke ønsker å ta en dukkert når man ser spekkhoggerne så kan man kanskje ha noe som vippes ned ved behov, feks et rundt rør med slike sidepigger som da ender opp like bak roret og vippes ned tilsvarende ei badetrapp.
Men en mulig fare er jo at de biter og skader seg og så blir skikkelig sinna og skal virkelig ta denne båten som er så stikker sånn i munnen når de biter.
Noen har nevnt diesel. Hva med å ha dieseldyser på eller foran roret slik at de får det i den åpne munnen hvis de skal svømme bak og bite? Man kan jo ta en gummislange og feste den i fremkant på roret og bore noen 1mm hull med 10 cm avstand og så pumpe ned diesel ved behov. Evt med hull i bakkant av slangen så blir det kanskje nok undertrykk der til at dieselen kommer ut av seg selv til tross for at den vel er litt lettere enn vann.
Eller hva med et nett bak roret hvis spekkhuggerne har skjønt at nett er farlige saker man kan sette seg fast i? Ta feks et håndballmål-nett og tilpass bredden og heng de to øverste hjørnene fast på hver sin side bak på båten. Heng på lodd (feks dregg) i hvert av de to andre hjørnene så nettet holder seg utspent og sperrer for adgang til roret.
Eller man kan ha et soolid stålror. Det er ikke noe godt å bite i, og det tåler endel, selv om det nok er innfestningen til roret som er det svake punktet.