Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

3 hours ago, Midtpinne said:

Jeg tror kanskje det kom dårlig fram at jeg prøvde å vise at man kan se på problemet på en annen måte enn personen jeg siterte.

 

Skjønner det, det var ikke meningen å kritisere deg :-)

 

Det er vel noen debattanter her som meninger i "ytterkantene" her, av typen:

  • Disse skadedyrene må "tas ut".
  • Man må bare respektere at det finnes farlige dyr der og holde seg langt unna de farvannene hvor angripende spekkhoggere er blitt observert
  • Dersom man blir angrepet, så har man sikkert med vilje og vitende oppsøkt spekkhoggere

Jeg antar at de fleste har synspunkter som er noe midt i mellom.  Uansett, det er verd å tenke litt på at:

  • Dette er en forholdsvis viktig ferdselsåre - det er lett å sitte for anker i indre oslofjord og undre seg over hvorfor folk velger å oppsøke disse spekkhoggerene ... men skal man sørover til Middelhavet, Kanariøyene, Stillehavet eller krysse Atlanteren med dominerende vindretning er det lite trivielt å styre unna.
  • Dersom man skal forbi her, så er risikoen relativt høy - mye høyere enn hva jeg antok i utgangspunktet - nesten så at man kan undre seg over om det er verd med noen midlertidige modifikasjoner av båten for å forebygge eller hindre angrep.
  • Risikoen er imidlertid først og fremst materiell - risikoen for personskade eller død er svært lav (med mindre man virkelig prøver å styre unna og drar så langt ut til havs at redningsressursene ikke rekker frem når vannet plutselig fosser inn gjennom rorgjennomføringen)
  • Respekten for spekkhoggere og ville dyr generelt sett er kanskje noe lavere i Norge enn i bl.a. Spania og Portugal, man bør om ikke annet ha respekt for lokale lover og forskrifter.  Hvis jeg forstod det riktig var det ikke lov å sette propell i bakk, men det har man endret på.  Fyrverkeri under vann kan antageligvis forårsake alvorlige hørselsskader og er antageligvis ikke lov.

Risikoen er muligens mindre dersom man raskt tar ned seil, skrur av motor, tar av autopilot, ikke rører roret, og unngår å bli sett av spekkhoggerene.  Som nevnt i første innlegg, jeg var relativt nært en gruppe på fire spekkhoggere som hadde angrepet to andre båter samme dag, og ungikk angrep - muligens fordi vi snek oss fremover for 0.5 knop og prøvde å lage så lite bråk som mulig.

tobixen

tobixen

3 hours ago, Midtpinne said:

Jeg tror kanskje det kom dårlig fram at jeg prøvde å vise at man kan se på problemet på en annen måte enn personen jeg siterte.

 

Skjønner det, det var ikke meningen å kritisere deg :-)

 

Det er vel noen debattanter her som meninger i "ytterkantene" her, av typen:

  • Disse skadedyrene må "tas ut".
  • Man må bare respektere at det finnes farlige dyr der og holde seg langt unna de farvannene hvor angripende spekkhoggere er blitt observert
  • Dersom man blir angrepet, så har man sikkert med vilje og vitende oppsøkt spekkhoggere

Jeg antar at de fleste har synspunkter som er noe midt i mellom.  Uansett, det er verd å tenke litt på at:

  • Dette er en forholdsvis viktig ferdselsåre - det er lett å sitte for anker i indre oslofjord og undre seg over hvorfor folk velger å oppsøke disse spekkhoggerene ... men skal man sørover er det lite trivielt å styre unna.
  • Dersom man skal forbi her, så er risikoen relativt høy - mye høyere enn hva jeg antok i utgangspunktet - nesten så at man kan undre seg over om det er verd med noen midlertidige modifikasjoner av båten for å forebygge eller hindre angrep.
  • Risikoen er imidlertid først og fremst materiell - risikoen for personskade eller død er svært lav (med mindre man virkelig prøver å styre unna og drar så langt ut til havs at redningsressursene ikke rekker frem når vannet plutselig fosser inn gjennom rorgjennomføringen)
  • Respekten for spekkhoggere og ville dyr generelt sett er kanskje noe lavere i Norge enn i bl.a. Spania og Portugal, man bør om ikke annet ha respekt for lokale lover og forskrifter.  Hvis jeg forstod det riktig var det ikke lov å sette propell i bakk, men det har man endret på.  Fyrverkeri under vann kan antageligvis forårsake alvorlige hørselsskader og er antageligvis ikke lov.

Risikoen er muligens mindre dersom man raskt tar ned seil, skrur av motor, tar av autopilot, ikke rører roret, og unngår å bli sett av spekkhoggerene.  Som nevnt i første innlegg, jeg var relativt nært en gruppe på fire spekkhoggere som hadde angrepet to andre båter samme dag, og ungikk angrep - muligens fordi vi snek oss fremover for 0.5 knop og prøvde å lage så lite bråk som mulig.

tobixen

tobixen

2 hours ago, Midtpinne said:

Jeg tror kanskje det kom dårlig fram at jeg prøvde å vise at man kan se på problemet på en annen måte enn personen jeg siterte.

 

Skjønner det, det var ikke meningen å kritisere deg :-)

 

Det er vel noen debattanter her som meninger i "ytterkantene" her, av typen:

  • Disse skadedyrene må "tas ut".
  • Man må bare respektere at det finnes farlige dyr der og holde seg langt unna de farvannene hvor angripende spekkhoggere er blitt observert
  • Dersom man blir angrepet, så har man sikkert med vilje og vitende oppsøkt spekkhoggere

Jeg antar at de fleste har synspunkter som er noe midt i mellom.  Uansett, det er verd å tenke litt på at:

  • Dette er en forholdsvis viktig ferdselsåre - det er lett å sitte for anker i indre oslofjord og undre seg over hvorfor folk velger å oppsøke disse spekkhoggerene ... men skal man sørover er det lite trivielt å styre unna.
  • Dersom man skal forbi her, så er risikoen relativt høy - mye høyere enn hva jeg antok i utgangspunktet - nesten så at man kan undre seg over om det er verd med noen midlertidige modifikasjoner av båten for å forebygge eller hindre angrep.
  • Risikoen er imidlertid først og fremst materiell - risikoen for personskade eller død er svært lav (med mindre man virkelig prøver å styre unna og drar så langt ut til havs at redningsressursene ikke rekker frem når vannet plutselig fosser inn gjennom rorgjennomføringen)
  • Respekten for spekkhoggere og ville dyr generelt sett er kanskje noe lavere i Norge enn i bl.a. Spania og Portugal, man bør om ikke annet ha respekt for lokale lover og forskrifter.  Hvis jeg forstod det riktig var det ikke lov å sette propell i bakk, men det har man endret på.  Fyrverkeri under vann kan antageligvis forårsake alvorlige hørselsskader og er antageligvis ikke lov.

Risikoen er muligens mindre dersom man raskt tar ned seil, skrur av motor, tar av autopilot, ikke rører roret, og unngår å bli sett av spekkhoggerene.  Som nevnt i første innlegg, jeg var relativt nært en gruppe på fire spekkhoggere som hadde angrepet to andre båter samme dag, og ungikk angrep - muligens fordi vi snek oss fremover for 1.5 knop og prøvde å lage så lite bråk som mulig.



×
×
  • Create New...