Jannmar
Jeg hadde samme problem med en Johnson 25 HK, som ble bygget om fra kort til lang stamme.
Det ble da satt inn en ekstra del nederst på stammen, for å gjøre om motoren fra kort til lang.
Denne delen var ikke lakkert fra fabrikk, men ble lakkert av verkstedet som utførte ombyggingen.
Lakkeringen ble gjort etter alle kunstens regler, med syrevask, grunning osv.
Lakken boblet, og løsnet, etter kort tid.
Det ble gjort et nytt forsøk, med samme resultat.
Det ble aldri funnet noen konkret årsak.
Motorene som kommer fra fabrikken er pulverlakkerte, noe som er en helt annen prosess enn å sprøytelakkere, og jeg mistenker at dette muligens hadde betydning for det i mitt tilfelle mislykkede resultatet.
Det endte med at jeg hadde en sprayboks med orginallakk, og pusset ned og lakkerte over denne delen hver vår.
Resten av motoren, som var lakkert fra fabrikken, holdt seg som ny de ca. 10 årene jeg hadde motoren.