Jump to content

Yamaha 100 proV, bygge om til fri eksos?


Topfart94

Recommended Posts

etpar slike hull på stammen en plass burde vel gi det du trenger..   Eksos og effekt på 2T er en egen vitenskap, så å bare bore noen hull her og der kan fort gi redusert effekt... 

Ellers, sikkert gøy med litt sprekere lyd, den første halvtimen.  Ellers tror jeg jeg ville holdt meg til org. støynivå for å ikke påkalle meg mer oppmerksomhet fra onkel blå enn høyst nødvendig :flag_bp:   

 

bor i stål rustfritt og syrefast spiralbor hss-co 12 mm ...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

2-taktere trenger vel et visst mottrykk for å fungere optimalt og da kan friere eksos gjøre effekten dårligere ettersom jeg har fortstått. I tillegg vil det jo bli mye mer motorlyd, det merker du jo godt om du tilter opp motoren (men la kjølevannsinntaktet være under vann så du ikke tørrkjører impeller). Samme merker man jo ved ferksvannskjøring med hageslange på land når eksosen går rett ut i friluft (men vor toppeffekt ikke er så relevant).

 

Ellers så er det jo eksos ut de to firkantede hullene bak på stammen (over vann) i tillegg til inni propellen. Husk også at om du ikke har eksos ut på den rette bakenden av propellen så vil det bli et dragsug der. Eksosen under vann skyver jo også litt fremover, det har du sikkert merket når du har motoren på tomgang i fri hvor motoren skyver båten rolig fremover selv om propellen ikke går rundt.

 

Man kan vel anta at de ingeniørene som har jobbet noen år med å utvikle motoren har hatt litt peiling på hva de driver med og at man ikke så lett kan forbedre dette med enkle midler. Eneste unntaket er vel hvis de har hatt krav til lydnivå og utslipp og man ved å omgå disse kan oppnå mer effekt. Ser jo også på biler at det er mange rånere som mener de kan forbedre bilens kjøreegneskaper i forhold til det bilprodusentens ingeniører har utviklet. Så da kapper de fjærer og gjør bilen og kjøreegenskapene mye dårligere enn den opprinnelig var.

 

Jeg har selv makan motor (jeg har 97-mod, men vet ikek hva du har) og får en toppfart på litt over 30 knop (har målt 62 km/t på bil-gps, men toppfarta ligger ofte på ca 59 km/t. Dette er med en Skibsplast Familyship som veier ca et tonn når de målingene er utført.

 

Du har ikke nevnt noe om vekt og toppfart på båten di slik den er nå, noe som kanskje kan være relevant for ne vurdering av om du har den toppfarta du kan forvente eller om det er forbedringsmuligheter du bør få utført om toppfart er viktig.

 

Selv synes jeg ikke toppfarta er så veldig viktig og kjører stort sett i ca 5 knop, men greit å kunne gi på litt om man har det travelt en sjelden gang iblant når man feks har tatt en litt lengre tur og skal tilbake til hytta før det blir mørkt.

 

Har iblant fusket litt på full gass (rykker ned til 3/4 turtall og fart brått, og så brått opp igjen, ganske rykkete når det pågår). Men ifølge en som har peiling så er det nok kondensdråpe i fullgass-kammeret i forgaseren, og det kan nok stemme, for med et middel mot dette på tanken har det blitt mye bedre. Når rykkingen har dukket opp så er det de gangene jeg har glemt å ha på litt av middelet.

 

Minuset med denne motoren er at den er ganske tørst, 1500 liter bensin (og 15 liter 2-taktolje) i året koster jo endel penger. Så derfor bruker jeg også en annen motor som går mye mer økonomisk (har dermed halvert forbruket i år uten å redusere båtbruken).

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post

Dette blir bare tull! skal man trimme en motor må du nok gå litt grundigere tilverks. For å få mere effekt på en motor må du ha mere luft og bensin! kansje endre innsug og forgasser samt eksos.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Hei,

for å svare på ditt spørsmål - det vil ikke gi økt effekt! Helt sikkert ikke!

En totakter som dette med så kort eksosvei har lite mottrykk fra eksos og den dras ut av motoren gjennom eksos. Så nei, det vil ikke hjelpe. Det vil derimot gi mindre effekt.

Vil du søke økt effelt så er det på en 2 takter å bytte reed valves til noen som øker max HP på høyere turtall - om det er laget til Pro-V 100...

 

Men om du vil ha økt fart er det mye du kan gjøre!

 

Heve motoren slik at bare halve propellen er nede i vannet i fart.

Sette på nose cone på girtorpedoen

Bytte propell

 

 

Optimere skrogbunnen så den er helt flat og ikke gir sug mot vannet. Enkelte har små "bulker" inn i skroget som skaper små undertrykk - det tar fart. Rettholt og filler må til!

 

Link to post
alfaalfa skrev 1 time siden:

Men om du vil ha økt fart er det mye du kan gjøre!

 

Disse tingene som foreslås her gir nok mye mer uttelling for pengene enn å putte tid og penger i motor som står på et ikke-optimalt skrog og hvor det ikke er lagt noe innsats i rigging/propell

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det greiene her, gir mye lyd for pengene. Har kjørt med flere motorer som har "pruppepotte" ala "pariserloff i eksosstussen på Honda civic 1.3", syns de virker litt kvassere i det øvre registeret, men syns ikke motorene mister noe særlig moment

 

https://bobsmachine.com/product/exhaust-housing-yamaha-2-6l/

 

Og denne gir nok kansje litt hk

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=57&categoryId=5

 

Hvis du skal kjøre på speedbåt, så syns jeg skikkelige foringer er ett must 

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=34&categoryId=6

 

https://bobsmachine.com/product/motor-mount-set-yamaha-v6/

 

Ett par høykomp topper gjør seg

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=86&categoryId=4

 

Carbon reeds er staaaas 

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=31&categoryId=3

 

Hvis du kjører med motoren høyt, så er nosecone også noe man burde ha, i tilegg blir det bedre hydrodynamiske egenskaper, får lenger girhus/ror. Men hvis man skal kjøre motoren skikkelig høyt, så er større styrefinne ala sportmaster også noe man burde ønske seg 

https://bobsmachine.com/product/bigfoot-nose-cone-kit-20-350-hp/

 

Nå er det bare å tømme lommeboka 

 

Men min personlige mening, er at du burde kjøpe skikkelige foringer, nosecone, en manuell lift/braketter, strikk til å ha rundt motoren, så en skikkelig propell. Den båten burde gjøre 60+ på en godværsdag, lyd blir det mer enn nok av, når du får heisa motoren opp dit den burde stå 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
19 fot skrev for 18 timer siden:

Husk også at om du ikke har eksos ut på den rette bakenden av propellen så vil det bli et dragsug der. Eksosen under vann skyver jo også litt fremover, det har du sikkert merket når du har motoren på tomgang i fri hvor motoren skyver båten rolig fremover selv om propellen ikke går rundt.

 

Rart mercury ikke har tenkt på dette, når de utvikla racing motorene sine. De har jo 10x10cm hull til eksosen 

Screenshot_2022-09-20-21-52-11-006_com.android.chrome.jpg

Link to post
Åge Grevlingen skrev 1 time siden:

Fri eksos gir mye støy. Moro en stund. 

Borer du hull, kan du senere tette hullene med propper, dersom du blir lei støyen.

Derfor kan være lurt å bore med en dimensjon som passer til proppene. 

 

På bobs eksos kittet så følger det med 2 propper som man kan sette i "pruppe potta", en hvis man bare vil ha litt mer bråk og hvis man angrer, så setter man inn begge 

 

I tilegg så ser det meget bra ut, hvis man legger litt jobb i monteringa. Her er ett bilde fra forje vi monterte, bytta eksospipa også, er litt forskjell på de 

IMG_20210523_155946.jpg.3d840527020b4ef97a31fe4da7274fe5.jpg

Link to post
Grønngylt skrev On 20.9.2022 at 21.29:

Det greiene her, gir mye lyd for pengene. Har kjørt med flere motorer som har "pruppepotte" ala "pariserloff i eksosstussen på Honda civic 1.3", syns de virker litt kvassere i det øvre registeret, men syns ikke motorene mister noe særlig moment

 

https://bobsmachine.com/product/exhaust-housing-yamaha-2-6l/

 

Og denne gir nok kansje litt hk

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=57&categoryId=5

 

Hvis du skal kjøre på speedbåt, så syns jeg skikkelige foringer er ett must 

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=34&categoryId=6

 

https://bobsmachine.com/product/motor-mount-set-yamaha-v6/

 

Ett par høykomp topper gjør seg

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=86&categoryId=4

 

Carbon reeds er staaaas 

https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=31&categoryId=3

 

Hvis du kjører med motoren høyt, så er nosecone også noe man burde ha, i tilegg blir det bedre hydrodynamiske egenskaper, får lenger girhus/ror. Men hvis man skal kjøre motoren skikkelig høyt, så er større styrefinne ala sportmaster også noe man burde ønske seg 

https://bobsmachine.com/product/bigfoot-nose-cone-kit-20-350-hp/

 

Nå er det bare å tømme lommeboka 

 

Men min personlige mening, er at du burde kjøpe skikkelige foringer, nosecone, en manuell lift/braketter, strikk til å ha rundt motoren, så en skikkelig propell. Den båten burde gjøre 60+ på en godværsdag, lyd blir det mer enn nok av, når du får heisa motoren opp dit den burde stå 

Båten motoren står på er en hurrycane 470 med naustet hydraulisk styring, manuel motorheis, båt med motor veier i

underkant av 400kg, motoren er montert så propell akslingen er ca 4 cm under kjølen (kan heves til den er flush med kjøl) har stål propell som er ballistic og ca 37 cm diameter, vet ikke hvordan stigning den er, men jeg når turtallssperra veldig lett, båten gjør 46-47 knop.
Bensintanken på 37L er montert fremme i båten, usikker på om dette er den beste løsningen men er slik forrige eier hadde den satt opp.

tusen takk for svar!☺️?

Link to post
Grønngylt skrev On 20.9.2022 at 22.55:

 

Rart mercury ikke har tenkt på dette, når de utvikla racing motorene sine. De har jo 10x10cm hull til eksosen 

Screenshot_2022-09-20-21-52-11-006_com.android.chrome.jpg

Jeg trodde det var en Yamaha 100 pro V som det var spørsmål rundt? Og den har ikke innsug til å ha særlig glede av åpen eksos i andre enden ettersom den ikke har verken forgasser eller luft nok i innsuget til å ha særlig glede av det. 

 

Så at det kategorisk er lurt med åpen eksos for en Yamaha pro 100 er litt ukritisk.

 

Men å skifte motor til en av XR modellene til Mercury ville vært lurt. Og den har ferdige komponenter som passer motoren som gir økt effekt - selv der er det ikke snakk om å borre litt hull og se hva som skjer. Om vi kikker litt på eksosutslippet rett over vann overflaten på bildet er det akkurat der fordi det er undertrykk som suger ut eksosen feks?

Slik at også mercury bruker den effekten av å suge eksos ut fra brennkammeret (selvsagt,- alle gjør det på 2 t ellers henger det igjen "brukt luft" med mindre o2 og co2 igjen i sylinderen!) men ikke gjennom propellen fordi det vil gi økt dia på stammen på propellen som gir motstand.

 

Så når vi første skal gi gode råd så er det ikke bare å lage lyd, men lag effekt!

 

Link to post
alfaalfa skrev 1 time siden:

Jeg trodde det var en Yamaha 100 pro V som det var spørsmål rundt? 

 

Men når folk kommer med at eksos ut propellen er viktigt for skyvet sin del, så må man dele ett bilde av en skikkelig racing motor der eksosen ikke "hjelper" til å skyve

 

alfaalfa skrev 1 time siden:

Så når vi første skal gi gode råd så er det ikke bare å lage lyd, men lag effekt!

 

 

Akuratt derfor jeg har linka til eksospipe, reeds, harde foringer, høykomp topper og nosecone. Samt "pruppepotte" for lyden og utseende sin del

Link to post
Grønngylt skrev 29 minutter siden:

 

Men når folk kommer med at eksos ut propellen er viktigt for skyvet sin del, så må man dele ett bilde av en skikkelig racing motor der eksosen ikke "hjelper" til å skyve

 

 

Akuratt derfor jeg har linka til eksospipe, reeds, harde foringer, høykomp topper og nosecone. Samt "pruppepotte" for lyden og utseende sin del

For all del - imponert over hva du fant av gøy til gamle motorer! Jeg trodde dette var gått ut av produksjon for lengst! 

-jeg fant aldri skikkelige foringer på min E-tec for noen år siden.

 

Eksos som skyv - joa, det er litt vel utenfor, men undertrykk i utløp av eksos for å tømme sylinderen er "make or brake". Og det skjer med thru-hub på de fleste motorer, men på værsting nivå holder det ikke. Og på en Pro V så er det mye du skal mekke for å få tømt sylinderen bedre enn thru-hub (på dette nivået av hva slags investering og tid du skal bruke for å å øke hk så er det helt greit)

 

 

Link to post

Nå viser det seg jo at TS har heisa motoren såpass at akselen er 4cm under bunnen på båten, så da er det jo litt andre ting som gjelder 

 

Første punkt er å finne ut propell dim, siden han drar turtallsperra 

 

Foringer til etec, finner man her 

http://www.davebushracing.com/sleeves.html

 

Gærningene på andre siden av fjorden, henter jo ut 400+ av etec nå 

https://youtu.be/2t5daZC8PbU

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...