Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

2-taktere trenger vel et visst mottrykk for å fungere optimalt og da kan friere eksos gjøre effekten dårligere ettersom jeg har fortstått. I tillegg vil det jo bli mye mer motorlyd, det merker du jo godt om du tilter opp motoren (men la kjølevannsinntaktet være under vann så du ikke tørrkjører impeller). Samme merker man jo ved ferksvannskjøring med hageslange på land når eksosen går rett ut i friluft (men vor toppeffekt ikke er så relevant).

 

Ellers så er det jo eksos ut de to firkantede hullene bak på stammen (over vann) i tillegg til inni propellen. Husk også at om du ikke har eksos ut på den rette bakenden av propellen så vil det bli et dragsug der. Eksosen under vann skyver jo også litt fremover, det har du sikkert merket når du har motoren på tomgang i fri hvor motoren skyver båten rolig fremover selv om propellen ikke går rundt.

 

Man kan vel anta at de ingeniørene som har jobbet noen år med å utvikle motoren har hatt litt peiling på hva de driver med og at man ikke så lett kan forbedre dette med enkle midler. Eneste unntaket er vel hvis de har hatt krav til lydnivå og utslipp og man ved å omgå disse kan oppnå mer effekt. Ser jo også på biler at det er mange rånere som mener de kan forbedre bilens kjøreegneskaper i forhold til det bilprodusentens ingeniører har utviklet. Så da kapper de fjærer og gjør bilen og kjøreegenskapene mye dårligere enn den opprinnelig var.

 

Jeg har selv makan motor (jeg har 97-mod, men vet ikek hva du har) og får en toppfart på litt over 30 knop (har målt 62 km/t på bil-gps, men toppfarta ligger ofte på ca 59 km/t. Dette er med en Skibsplast Familyship som veier ca et tonn når de målingene er utført.

 

Du har ikke nevnt noe om vekt og toppfart på båten di slik den er nå, noe som kanskje kan være relevant for ne vurdering av om du har den toppfarta du kan forvente eller om det er forbedringsmuligheter du bør få utført om toppfart er viktig.

 

Selv synes jeg ikke toppfarta er så veldig viktig og kjører stort sett i ca 5 knop, men greit å kunne gi på litt om man har det travelt en sjelden gang iblant når man feks har tatt en litt lengre tur og skal tilbake til hytta før det blir mørkt.

 

Har iblant fusket litt på full gass (rykker ned til 3/4 turtall og fart brått, og så brått opp igjen, ganske rykkete når det pågår). Men ifølge en som har peiling så er det nok kondensdråpe i fullgass-kammeret i forgaseren, og det kan nok stemme, for med et middel mot dette på tanken har det blitt mye bedre. Når rykkingen har dukket opp så er det de gangene jeg har glemt å ha på litt av middelet.

 

Minuset med denne motoren er at den er ganske tørst, 1500 liter bensin (og 15 liter 2-taktolje) i året koster jo endel penger. Så derfor bruker jeg også en annen motor som går mye mer økonomisk (har dermed halvert forbruket i år uten å redusere båtbruken).

19 fot

19 fot

2-taktere trenger vel et visst mottrykk for å fungere optimalt og da kan friere eksos gjøre effekten dårligere ettersom jeg har fortstått. I tillegg vil det jo bli mye mer motorlyd, det merker du jo godt om du tilter opp motoren (men la kjølevannsinntaktet være under vann så du ikke tørrkjører impeller). Samme merker man jo ved ferksvannskjøring med hageslange på land når eksosen går rett ut i friluft (men vor toppeffekt ikke er så relevant).

 

Ellers så er det jo eksos ut de to firkantede hullene bak på stammen (over vann) i tillegg til inni propellen. Husk også at om du ikke har eksos ut på den rette bakenden av propellen så vil det bli et dragsug der. Eksosen under vann skyver jo også litt fremover, det har du sikkert merket når du har motoren på tomgang i fri hvor motoren skyver båten rolig fremover selv om propellen ikke går rundt.

 

Jeg har selv makan motor (jeg har 97-mod, men vet ikek hva du har) og får en toppfart på litt over 30 knop (har målt 62 km/t på bil-gps, men toppfarta ligger ofte på ca 59 km/t. Dette er med en Skibsplast Familyship som veier ca et tonn når de målingene er utført.

 

Du har ikke nevnt noe om vekt og toppfart på båten di slik den er nå, noe som kanskje kan være relevant for ne vurdering av om du har den toppfarta du kan forvente eller om det er forbedringsmuligheter du bør få utført om toppfart er viktig.

 

Selv synes jeg ikke toppfarta er så veldig viktig og kjører stort sett i ca 5 knop, men greit å kunne gi på litt om man har det travelt en sjelden gang iblant når man feks har tatt en litt lengre tur og skal tilbake til hytta før det blir mørkt.

 

Har iblant fusket litt på full gass (rykker ned til 3/4 turtall og fart brått, og så brått opp igjen, ganske rykkete når det pågår). Men ifølge en som har peiling så er det nok kondensdråpe i fullgass-kammeret i forgaseren, og det kan nok stemme, for med et middel mot dette på tanken har det blitt mye bedre. Når rykkingen har dukket opp så er det de gangene jeg har glemt å ha på litt av middelet.

 

Minuset med denne motoren er at den er ganske tørst, 1500 liter bensin (og 15 liter 2-taktolje) i året koster jo endel penger. Så derfor bruker jeg også en annen motor som går mye mer økonomisk (har dermed halvert forbruket i år uten å redusere båtbruken).



×
×
  • Create New...