Topfart94 Startet 19.September.2022 Link til dette innlegget Startet 19.September.2022 Hei, hva må gjøres for og gjøre denne motoren til fri eksos, altså at eksosen kommer ut over vann? Og vil det gi bedre effekt?. Motoren står på en hurrycane 470 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 etpar slike hull på stammen en plass burde vel gi det du trenger.. Eksos og effekt på 2T er en egen vitenskap, så å bare bore noen hull her og der kan fort gi redusert effekt... Ellers, sikkert gøy med litt sprekere lyd, den første halvtimen. Ellers tror jeg jeg ville holdt meg til org. støynivå for å ikke påkalle meg mer oppmerksomhet fra onkel blå enn høyst nødvendig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 Ekte, gamle 2-taktere har avstemt eksos for å skape en ressonans som er med på å styre innsuget. Se på motorsykler. De har tykke kammere i eksosen. Skal du ha mer effektiv eksos, bør du ha effektpotter ut fra hver sylinder. Avstemte for motor og ønsket turtall. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 Ikke bli forundret om du ikke klarer å komme i plan med den propellen du pleier å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 (redigert) 2-taktere trenger vel et visst mottrykk for å fungere optimalt og da kan friere eksos gjøre effekten dårligere ettersom jeg har fortstått. I tillegg vil det jo bli mye mer motorlyd, det merker du jo godt om du tilter opp motoren (men la kjølevannsinntaktet være under vann så du ikke tørrkjører impeller). Samme merker man jo ved ferksvannskjøring med hageslange på land når eksosen går rett ut i friluft (men vor toppeffekt ikke er så relevant). Ellers så er det jo eksos ut de to firkantede hullene bak på stammen (over vann) i tillegg til inni propellen. Husk også at om du ikke har eksos ut på den rette bakenden av propellen så vil det bli et dragsug der. Eksosen under vann skyver jo også litt fremover, det har du sikkert merket når du har motoren på tomgang i fri hvor motoren skyver båten rolig fremover selv om propellen ikke går rundt. Man kan vel anta at de ingeniørene som har jobbet noen år med å utvikle motoren har hatt litt peiling på hva de driver med og at man ikke så lett kan forbedre dette med enkle midler. Eneste unntaket er vel hvis de har hatt krav til lydnivå og utslipp og man ved å omgå disse kan oppnå mer effekt. Ser jo også på biler at det er mange rånere som mener de kan forbedre bilens kjøreegneskaper i forhold til det bilprodusentens ingeniører har utviklet. Så da kapper de fjærer og gjør bilen og kjøreegenskapene mye dårligere enn den opprinnelig var. Jeg har selv makan motor (jeg har 97-mod, men vet ikek hva du har) og får en toppfart på litt over 30 knop (har målt 62 km/t på bil-gps, men toppfarta ligger ofte på ca 59 km/t. Dette er med en Skibsplast Familyship som veier ca et tonn når de målingene er utført. Du har ikke nevnt noe om vekt og toppfart på båten di slik den er nå, noe som kanskje kan være relevant for ne vurdering av om du har den toppfarta du kan forvente eller om det er forbedringsmuligheter du bør få utført om toppfart er viktig. Selv synes jeg ikke toppfarta er så veldig viktig og kjører stort sett i ca 5 knop, men greit å kunne gi på litt om man har det travelt en sjelden gang iblant når man feks har tatt en litt lengre tur og skal tilbake til hytta før det blir mørkt. Har iblant fusket litt på full gass (rykker ned til 3/4 turtall og fart brått, og så brått opp igjen, ganske rykkete når det pågår). Men ifølge en som har peiling så er det nok kondensdråpe i fullgass-kammeret i forgaseren, og det kan nok stemme, for med et middel mot dette på tanken har det blitt mye bedre. Når rykkingen har dukket opp så er det de gangene jeg har glemt å ha på litt av middelet. Minuset med denne motoren er at den er ganske tørst, 1500 liter bensin (og 15 liter 2-taktolje) i året koster jo endel penger. Så derfor bruker jeg også en annen motor som går mye mer økonomisk (har dermed halvert forbruket i år uten å redusere båtbruken). Redigert 20.September.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 Dette blir bare tull! skal man trimme en motor må du nok gå litt grundigere tilverks. For å få mere effekt på en motor må du ha mere luft og bensin! kansje endre innsug og forgasser samt eksos. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 Hei, for å svare på ditt spørsmål - det vil ikke gi økt effekt! Helt sikkert ikke! En totakter som dette med så kort eksosvei har lite mottrykk fra eksos og den dras ut av motoren gjennom eksos. Så nei, det vil ikke hjelpe. Det vil derimot gi mindre effekt. Vil du søke økt effelt så er det på en 2 takter å bytte reed valves til noen som øker max HP på høyere turtall - om det er laget til Pro-V 100... Men om du vil ha økt fart er det mye du kan gjøre! Heve motoren slik at bare halve propellen er nede i vannet i fart. Sette på nose cone på girtorpedoen Bytte propell Optimere skrogbunnen så den er helt flat og ikke gir sug mot vannet. Enkelte har små "bulker" inn i skroget som skaper små undertrykk - det tar fart. Rettholt og filler må til! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 (redigert) alfaalfa skrev On 20.9.2022 at 6.01: Men om du vil ha økt fart er det mye du kan gjøre! Vis hele sitatet Disse tingene som foreslås her gir nok mye mer uttelling for pengene enn å putte tid og penger i motor som står på et ikke-optimalt skrog og hvor det ikke er lagt noe innsats i rigging/propell Redigert 20.September.2022 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 (redigert) Det greiene her, gir mye lyd for pengene. Har kjørt med flere motorer som har "pruppepotte" ala "pariserloff i eksosstussen på Honda civic 1.3", syns de virker litt kvassere i det øvre registeret, men syns ikke motorene mister noe særlig moment https://bobsmachine.com/product/exhaust-housing-yamaha-2-6l/ Og denne gir nok kansje litt hk https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=57&categoryId=5 Hvis du skal kjøre på speedbåt, så syns jeg skikkelige foringer er ett must https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=34&categoryId=6 https://bobsmachine.com/product/motor-mount-set-yamaha-v6/ Ett par høykomp topper gjør seg https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=86&categoryId=4 Carbon reeds er staaaas https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=31&categoryId=3 Hvis du kjører med motoren høyt, så er nosecone også noe man burde ha, i tilegg blir det bedre hydrodynamiske egenskaper, får lenger girhus/ror. Men hvis man skal kjøre motoren skikkelig høyt, så er større styrefinne ala sportmaster også noe man burde ønske seg https://bobsmachine.com/product/bigfoot-nose-cone-kit-20-350-hp/ Nå er det bare å tømme lommeboka Men min personlige mening, er at du burde kjøpe skikkelige foringer, nosecone, en manuell lift/braketter, strikk til å ha rundt motoren, så en skikkelig propell. Den båten burde gjøre 60+ på en godværsdag, lyd blir det mer enn nok av, når du får heisa motoren opp dit den burde stå Redigert 20.September.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 19 fot skrev On 20.9.2022 at 2.32: Husk også at om du ikke har eksos ut på den rette bakenden av propellen så vil det bli et dragsug der. Eksosen under vann skyver jo også litt fremover, det har du sikkert merket når du har motoren på tomgang i fri hvor motoren skyver båten rolig fremover selv om propellen ikke går rundt. Vis hele sitatet Rart mercury ikke har tenkt på dette, når de utvikla racing motorene sine. De har jo 10x10cm hull til eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 21.September.2022 Link til dette innlegget Svart 21.September.2022 Fri eksos gir mye støy. Moro en stund. Borer du hull, kan du senere tette hullene med propper, dersom du blir lei støyen. Derfor kan være lurt å bore med en dimensjon som passer til proppene. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 21.September.2022 Link til dette innlegget Svart 21.September.2022 Åge Grevlingen skrev On 21.9.2022 at 13.56: Fri eksos gir mye støy. Moro en stund. Borer du hull, kan du senere tette hullene med propper, dersom du blir lei støyen. Derfor kan være lurt å bore med en dimensjon som passer til proppene. Vis hele sitatet På bobs eksos kittet så følger det med 2 propper som man kan sette i "pruppe potta", en hvis man bare vil ha litt mer bråk og hvis man angrer, så setter man inn begge I tilegg så ser det meget bra ut, hvis man legger litt jobb i monteringa. Her er ett bilde fra forje vi monterte, bytta eksospipa også, er litt forskjell på de Sitér dette innlegget Link to post
Topfart94 Svart 22.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Grønngylt skrev On 20.9.2022 at 19.29: Det greiene her, gir mye lyd for pengene. Har kjørt med flere motorer som har "pruppepotte" ala "pariserloff i eksosstussen på Honda civic 1.3", syns de virker litt kvassere i det øvre registeret, men syns ikke motorene mister noe særlig moment https://bobsmachine.com/product/exhaust-housing-yamaha-2-6l/ Og denne gir nok kansje litt hk https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=57&categoryId=5 Hvis du skal kjøre på speedbåt, så syns jeg skikkelige foringer er ett must https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=34&categoryId=6 https://bobsmachine.com/product/motor-mount-set-yamaha-v6/ Ett par høykomp topper gjør seg https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=86&categoryId=4 Carbon reeds er staaaas https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=31&categoryId=3 Hvis du kjører med motoren høyt, så er nosecone også noe man burde ha, i tilegg blir det bedre hydrodynamiske egenskaper, får lenger girhus/ror. Men hvis man skal kjøre motoren skikkelig høyt, så er større styrefinne ala sportmaster også noe man burde ønske seg https://bobsmachine.com/product/bigfoot-nose-cone-kit-20-350-hp/ Nå er det bare å tømme lommeboka Men min personlige mening, er at du burde kjøpe skikkelige foringer, nosecone, en manuell lift/braketter, strikk til å ha rundt motoren, så en skikkelig propell. Den båten burde gjøre 60+ på en godværsdag, lyd blir det mer enn nok av, når du får heisa motoren opp dit den burde stå Vis hele sitatet Båten motoren står på er en hurrycane 470 med naustet hydraulisk styring, manuel motorheis, båt med motor veier i underkant av 400kg, motoren er montert så propell akslingen er ca 4 cm under kjølen (kan heves til den er flush med kjøl) har stål propell som er ballistic og ca 37 cm diameter, vet ikke hvordan stigning den er, men jeg når turtallssperra veldig lett, båten gjør 46-47 knop. Bensintanken på 37L er montert fremme i båten, usikker på om dette er den beste løsningen men er slik forrige eier hadde den satt opp. tusen takk for svar!☺️? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Se inn ved propell mutteren, så står det noen tall, sikkert 13 3/4 x 25 eller noe sånt Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Grønngylt skrev On 20.9.2022 at 20.55: Rart mercury ikke har tenkt på dette, når de utvikla racing motorene sine. De har jo 10x10cm hull til eksosen Vis hele sitatet Jeg trodde det var en Yamaha 100 pro V som det var spørsmål rundt? Og den har ikke innsug til å ha særlig glede av åpen eksos i andre enden ettersom den ikke har verken forgasser eller luft nok i innsuget til å ha særlig glede av det. Så at det kategorisk er lurt med åpen eksos for en Yamaha pro 100 er litt ukritisk. Men å skifte motor til en av XR modellene til Mercury ville vært lurt. Og den har ferdige komponenter som passer motoren som gir økt effekt - selv der er det ikke snakk om å borre litt hull og se hva som skjer. Om vi kikker litt på eksosutslippet rett over vann overflaten på bildet er det akkurat der fordi det er undertrykk som suger ut eksosen feks? Slik at også mercury bruker den effekten av å suge eksos ut fra brennkammeret (selvsagt,- alle gjør det på 2 t ellers henger det igjen "brukt luft" med mindre o2 og co2 igjen i sylinderen!) men ikke gjennom propellen fordi det vil gi økt dia på stammen på propellen som gir motstand. Så når vi første skal gi gode råd så er det ikke bare å lage lyd, men lag effekt! Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 alfaalfa skrev On 22.9.2022 at 7.24: Jeg trodde det var en Yamaha 100 pro V som det var spørsmål rundt? Vis hele sitatet Men når folk kommer med at eksos ut propellen er viktigt for skyvet sin del, så må man dele ett bilde av en skikkelig racing motor der eksosen ikke "hjelper" til å skyve alfaalfa skrev On 22.9.2022 at 7.24: Så når vi første skal gi gode råd så er det ikke bare å lage lyd, men lag effekt! Vis hele sitatet Akuratt derfor jeg har linka til eksospipe, reeds, harde foringer, høykomp topper og nosecone. Samt "pruppepotte" for lyden og utseende sin del Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 Grønngylt skrev On 22.9.2022 at 8.44: Men når folk kommer med at eksos ut propellen er viktigt for skyvet sin del, så må man dele ett bilde av en skikkelig racing motor der eksosen ikke "hjelper" til å skyve Akuratt derfor jeg har linka til eksospipe, reeds, harde foringer, høykomp topper og nosecone. Samt "pruppepotte" for lyden og utseende sin del Vis hele sitatet For all del - imponert over hva du fant av gøy til gamle motorer! Jeg trodde dette var gått ut av produksjon for lengst! -jeg fant aldri skikkelige foringer på min E-tec for noen år siden. Eksos som skyv - joa, det er litt vel utenfor, men undertrykk i utløp av eksos for å tømme sylinderen er "make or brake". Og det skjer med thru-hub på de fleste motorer, men på værsting nivå holder det ikke. Og på en Pro V så er det mye du skal mekke for å få tømt sylinderen bedre enn thru-hub (på dette nivået av hva slags investering og tid du skal bruke for å å øke hk så er det helt greit) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.September.2022 Link til dette innlegget Svart 22.September.2022 (redigert) Nå viser det seg jo at TS har heisa motoren såpass at akselen er 4cm under bunnen på båten, så da er det jo litt andre ting som gjelder Første punkt er å finne ut propell dim, siden han drar turtallsperra Foringer til etec, finner man her http://www.davebushracing.com/sleeves.html Gærningene på andre siden av fjorden, henter jo ut 400+ av etec nå https://youtu.be/2t5daZC8PbU Redigert 22.September.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.