Jump to content

Valg av oljekvalitet på Yamaha F115 2008 modell


Skrotnisse

Recommended Posts

Jeg har tidigere bommet på oljekvalitet på motorer. Har en tendens til å tenke at fullsyntetisk er best, men en gammel dieselmotor jeg hadde skulle ha mineralolje, og min gamle motorsykkel skal ha halvsyntetisk olje. Forstår at dette har med kjøling å gjøre.

 

I instruksjonsbok står det mye om viskositeten, men jeg er ikke istand til å finne noe om oljen skal være syntetisk eller ei.

 

Noen som er god på oljer her, som kan si hva jeg skal fylle på min F115 ?

Redigert av Skrotnisse (see edit history)
Link to post

Bruker denne på min 2015 Mercury F115. Passer nok de fleste motorer.

 

biltemaolje.jpg.fc1ffdd40581c064f023cdd12498b89a.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette er ikke alltid enkelt.... På min F50 2000 modell står det MINERAL OIL ONLY. ....

Halvsyntetisk går iallefall bra uansett vil eg tro

Det eg iallefall vet er at helsyntetisk har dårligere evne å oppta fuktighet. DVS du får fløte i oljen fortere. Derimot så holder helsyntetisk lengre enn mineral olje

 

 

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
jerognal skrev 8 minutter siden:

Dette er ikke alltid enkelt.... På min F50 2000 modell står det MINERAL OIL ONLY. ....

Halvsyntetisk går iallefall bra uansett vil eg tro

Det eg iallefall vet er at helsyntetisk har dårligere evne å oppta fuktighet. DVS du får fløte i oljen fortere. Derimot så holder helsyntetisk lengre enn mineral olje

 

 

 

Men fløte får du vel ikke før adapterplaten begynner å takke for seg ? Og da er jo motoren ferdig uansett...

Link to post

jeg bruker yamaha sin olje med ca samme specs som den Teerex linker til.  FC-W betyr vel at olja er tilsatt korrosjonshindrende midler..?  

 

Skrotnisse skrev for 2 timer siden:

og min gamle motorsykkel skal ha halvsyntetisk olje.

MC kan firt være litt kresne på olja dersom de har våtclutch.   Mine kan godt bruke helsyntetisk men må være MA eller MA2 spec

 

dieselfan skrev 5 minutter siden:

Den er vel ikke basert på civic blokka?

 

Om jeg ikke tar feil så er den i familie med Ford Zetec blokka , brukt bla i i Focus og feks Volvo V40

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har aldri hatt fløte i min uansett olje. Men derimot junior sin mc Yamaha får fløte ganske fort med syntetisk olje. På Halvsyntetisk går det en hel sesong...... så noe er det som skjer. Mulig en motorsykkel får mer kondens.... ikke vet jeg. Men på min F50 har eg brukt både halvsyntetisk og mineral. Men Aldri helsyntetisk....

 

EDIT: Og der svarte jo Ivar på problemet med motorsykkel og våtclutch...

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...