
Nordkapp16.5
mesteparten av det folk sier om 95/98 sier stemmer ikke.
98 oktan har mer motstand mot detonasjon/motorbank. Dermed er det mulig å hente ut litt mer effekt. Men her må det vektlekkes at det ER MULIG. For at det skal gå må motoren være tunet opp mot 98 oktan i den grad at den enten ikke fungerer skikkelig på 95 (får detonasjon og motoren går etterhvert i stykker) eller at du har en ECU som er smart nok til å holde igjen litt på timing eller liknende for å redusere effekten bittelitt når bensinkvaliteten ikke er som forventet.
Jeg tør påstå at de fleste båtmotorer (kanskje med unntak av noen moderne 4taktsmotorer) er konservativt tunet og ikke gir noen forskjell i ytelse, bortsett fra de 2%+- reduksjon i effekt du får ved at 10% av bensinen er byttet ut med etanol hvis du kjøper 95oktan. Om det i det hele tatt er sant at etanol utvider seg mindre enn bensin når det tennes på - det er jeg ikke helt sikker på.