Nordkapp16.5
@19 fot Bare hyggelig! Ang konservierng: skal du følge instruksjonsboka så er det jo gjerne å sprute inn fogging oil i forgasserene. Men moderne motorer gjør dette selv bare ved at du trykker på noen knapper og bruker da kun 2taktsolje.
Dette kan man også gjøre selv:
bland bensin og totaktsolje 1:10 i en blikkboks (kanskje 1:10 er for mye, tettes tennpluggene prøv 1:20 neste gang)
kutt til en slangestomp og sett på riktig kontakt så du får koblet den på motoren
kjør motoren på innholdet i blikkboksen til det ryker godt
stopp motoren og tøm forgasserene med tømmeskruene.
Da bør hele systemet være godt konservert på samme måte som de moderne motorene gjør det.
Jeg ville heller gjort det på den måten enn å fylle en hel tank med et eller annet for å konservere... med mindre det er fuel stabilizer det er snakk om. Jeg pleier å tømme sommerens bensin med 2takts-olje og alt rett på bilen. Bare passer på at det er godt med bensin på tanken, og har aldri merket noe dårlig oppførsel fra bilen pga det.
---------------------
ang effekt og forbruk på E10 vs E0 - dette var jo ekstremt! Jeg ante ikke at forskjellen er så stor! Det er en kjent sak at etanol i bensin er symbolpolitikk som har lite eller ingen miljøgevinst i praksis (etanolen må jo lages og der går det med tonnevis med diesel blant annet), men det virker jo nesten som at du har mistet mminst 10% her - og teoretisk sett skal jo ikke etanol ha null energipotensiale i en motor...