Jump to content

Edit History

jerognal

jerognal

Har intrykk av at småmotorer får mye oftere problemer med dårlig bensin. Med dårlig bensin mener jeg 95 E10 som avleirer mye dritt ved lagring. ETanolen i bensinen skiller seg og man får reaksjoner med metaller i forgasser. Løsningen er enten å tømme forgasserne helt eller sørge for 98 oktan E0 bensin. Den tåler fint å stå over vinteren. På en 4-5 HK hadde eg aldri brukt annet enn 98 E0. Forbruket er så lavt at det betyr nada. På en større motor ville eg sørget for 98 på siste tank før vinterlagring. 

På motorsag og kantklipperne er det kun 98 det går i. 

Var vel en båtmekaniker som sa at over 90% av innleverte motorproblemer på verksted ble tilskrevet problemer med bensinen.

 

Det går forresten fint å få ut etanolen av 95 oktan og. Bland bensin og vann i en klar vindunk. Riste godt og la stå. Ren bensin vil da flyte på toppen og vann og etanol under.

 

jerognal

jerognal

Har intrykk av at småmotorer får mye oftere problemer med dårlig bensin. Med dårlig bensin mener jeg 95 E10 som avleirer mye dritt ved lagring. ETanolen i bensinen skiller seg og man får reaksjoner med metaller i forgasser. Løsningen er enten å tømme forgasserne helt eller sørge for 98 oktan E0 bensin. Den tåler fint å stå over vinteren. På en 4-5 HK hadde eg aldri brukt annet enn 98 E0. Forbruket er så lavt at det betyr nada. På en større motor ville eg sørget for 98 på siste tank før vinterlagring. 

På motorsag og kantklipperne er det kun 98 det går i. 

Var vel en båtmekaniker som sa at over 90% av innleverte motorproblemer på verksted ble tilskrevet problemer med bensinen.

 

Det går forresten fint å få ut etanolen av 95 oktan og. Bland bensin og vann i en klar vindunk. Riste godt og la stå. Ren bensin vil ta flyte på toppen og vann og etanol under.

 

jerognal

jerognal

Har intrykk av at småmotorer får mye oftere problemer med dårlig bensin. Med dårlig bensin mener jeg 95 E10 som avleirer mye dritt ved lagring. ETanolen i bensinen skiller seg og man får reaksjoner med metaller i forgasser. Løsningen er enten å tømme forgasserne helt eller sørge for 98 oktan E0 bensin. Den tåler fint å stå over vinteren. På en 4-5 HK hadde eg aldri brukt annet enn 98 E0. Forbruket er så lavt at det betyr nada. På en større motor ville eg sørget for 98 på siste tank før vinterlagring. 

På motorsag og kantklipperne er det kun 98 det går i. 

Var vel en båtmekaniker som sa at over 90% av innleverte motorproblemer på verksted ble tilskrevet problemer med bensinen.

 



×
×
  • Create New...