Jump to content

Jordingsfeil/krypstrøm

vinyler59

Recommended Posts

Første sesong med "ny" båt (dvs.bruktbåt) iår. Fikk beskjed fra bryggesjefen i båthavna at min båt hadde slått av jordfeil bryteren i landstrøm kassa på brygga, slik at flere ikke hadde strøm ombord. Først kunne jeg ikke finne annet galt ombord i min båt, annet enn at skjøteledningen fra lader hadde falt i vannet på vei fra brygga til ombord i båten.

Prøvde så en ny lading og passet godt på at ledningen fra båt til landstrøm kassa på brygga ikke kom i kontakt med vann.

Ikke noe problem da, jordfeil bryteren på landstrøm kassa har ikke slått seg  i av stilling igjen.

På fisketur igår forsvant plutselig strøm til kartplotter, kjøleskap, lys ombord og batteri volt indikator. Sjekket alle sikringene, de var alle hele, er rundt 20 stk. av dem ombord.

Idag i dagslys så jeg mer på problemet, så da kraftig angrep av irring mellom de to sikringsholderne (som holder opptil 10 stk.sikringer hver). Se vedlagte bilde. Uten å være noen elektriker, sjanser jeg på at denne irringen kan ha sammenheng med jordfeil problemet når skjøteledningen kom i kontakt med vann?  Er vel det som kalles krypstrøm? De to sikringsholderne står veldig nære hverandre.

Jeg vil selvsagt bytte ut de to sikrings holderne. Andre med samme type erfaringer eller noen gode tips?

IMG_20220926_115321420_HDR.jpg

Redigert av vinyler59 (see edit history)

Det er neppe noen sammenheng mellom de to hendelsene. Det antas at de to sikringsrekkene fordeler pluss fra to forskjellige batterier. Da kan rekkene få potensialforskjell, og liten avstand samt fuktighet være nok til å få det resultatet vi ser på bildet. Nye sikringer og større avstand mellom rekkene er da løsningen. Men uansett: Landstrømkabel bør alltid sikres mot å falle sjøen!

Mmmmm, min sjette sans sier at dette er en Maxi 95 fra 1985 som har skilletrafo med samsvarserklæring. Brygga er privat utleie i Haugesund med husmorkontakter og felles jordfeilbryter for 20 båter. 

De er greit å være synsk, svaret blir bedre svar da.

Dropper du en skjøteledning i sjøen som ikke er beregnet for utebruk, regn med at du får jordfeil. Har du en gammel og slitt ledning som er beregnet for utebruk og dropper den i sjøen, det er ingen bombe om du får jordfeil. I og med at du har skilletrafo, vil ikke jordfeil oppstrøms trafoen ha noen innvirkning på 12 V inne i båten. For du har 12 V, det er jeg sikker på.

Altså ingen sammenheng mellom hendelsene. Irrede kontakter/koblinger og irrede ledere vil før eller senere gi problemer som du har opplevd. Vanligvis når mange komponenter kutter, sjekk om det er en felles minus.

Er ikke noen seilebåt dette, er en Draco med dieselmotor. :wink: Skjøteledningen er ganske ny den, og lik alle andre som lader båtene i båthavna hele uken. Jeg prøver å unngå å lade så mye, ser jo at motoren lader bedre på en tur. Jeg har blitt flinkere til å legge skjøteledningen innom håndrekken på dekket slik at den ikke skal kunne falle i vannet. Det er rundt 10 meter fra overgangskabelen i båten til ladeboks på brygga som har vanlig jordet kontakt man har i hus. Vil nok ikke på vannet neste år uten en skikkelig opprydding av det elektriske anlegget ombord. Mye ser bra ut, men bak dashbordet.....for et kaos!

Jeg foreslår at du i første omgang glemmer landstrømkabelen, og konsentrerer deg om sikringene. De to sikringsrekkene må skiftes, men som en midlertidig ordning, kan du fjerne belegget mellom dem, og eventuelt flytte den ene litt, slik at du ikke har forbindelse mellom dem. De bør ikke stå lenge slik som avbildet, med spenning på.

Jeg ser det ikke ordentlig.
Men mitt første blikk på bildet suggererte meg
- at forrige eieren fikk knutet eller loddet sammen de her indre kontaktene
- som en fordeling av 1x batteri-pluss
- som så går til venstre og høyre over sikringene ut igjen,
- og at hanhun da bare klisset en stripe tetningsmiddel over midt-kontaktene slik at ingenting kan kortslutte direkte der.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Dreamer 

Jeg har montert to nye sikringsholdere med god avstand mellom dem.

Koblet opp ledningene til sikringene slik de sto på den andre "sammensveisa" doble sikringsholderen.

Fortsatt ikke noe lys i båten, ikke noe kjøleskap og ikke noe GPS.

Du nevnte spenning. Kan den ha gjort noe skade et sted? Tenkte først at jeg har vært borti en ledning et sted bak dashbordet. Hittil ikke klart å finne noen sånn grunn til uteblivelsen av strøm. Som mange båter fra 80 tallet har vel også denne hatt flere eiere og det er litt av hvert av ledninger og koblinger bak dashbordet... 

Neste punkt nå er å finne ut av strømforsyningen til de to sikringsradene. Viktig er det å finne ut om de får spenning fra samme batteri eller fra to forskjellige batterier. Hvis de skal forsynes fra samme batteri, skal de være sammenkoblet. Dette burde være enkelt å finne ut av. Har du noen som kan hjelpe deg? Hvor har du båten?

PS! Hva var det "belegget" som var mellom de to gamle sikringsradene? Har du flere batteribanker ombord?

Redigert av Dreamer (see edit history)

Dreamer  Denne båten mangler ikke batterier! Det er tre batterier som er sammenkoblet. Et er på 74 Ah, to er like Biltema batterier på hver 63 Ah. (Bilde 2) For seg selv lengst bak i båten (Bilde 1) står et større batteri på 105 Ah. Ser ikke ut til at det batteriet er koblet til de tre andre. Sistnevnte gir tydeligvis strøm til volt indikatoren på dashbordet (Bilde 3)for den sluknet når jeg tok av pluss kabelen fra det batteriet. Lille runde volt indikatoren ved siden av firkantet volt indikator sluknet på forrige fisketur. For å få litt vekt over på babord side står et femte batteri der som bare er til stereoen ombord slik at de andre batteriene ikke må slite med den også.

Når det gjelder å måle spenningen stiller jeg ikke så sterkt annet enn å måle kapasiteten på batteriene med voltmeter.

Kamerat kunne ikke se på dette før om en to ukers tid, noen bor langt vekk og noen vil jeg ikke bry. Belegget ser ut til å være loddetinn hvis dette er gjort av en tidligere eier.

IMG_20221001_120721703_HDR.jpg

IMG_20221001_115353817_HDR.jpg

IMG_20221001_121354176_HDR.jpg

Redigert av vinyler59 (see edit history)

Uten å ville virke frekk, men bare for å ha sagt dette. :pray:

Ikke bruk "binde sammen & prøv-metoden", særlig ikke før sikringene.
En kan overlaste kabel og kretse med det,
med kortslutning og skader/evt brann som følge.

Strøm-krets som arbeider med DC/Likespenning består av 1x (+) og 1x (-)
som i sin simpelhet må til for å kunne arbeide. 

Å blande pluss av ett batteri og minus av en annen batteri,
når disse ikke er koblet parallell eller i serie,
vil ikke føre til en strømkrets = ikke arbeid = ikke noe "lys".

Den enkleste måten en kan bruke for å finne brudd i en slik krets er en lyspære.
Ikke Multimeter (som mange sliter med å bruke og å tyde riktig), ikke LED-"tester" (som også kan vise mangt),
men en god gammeldags prøvelampe med gløde-pære (!) inni.
(alternativt også en vanlig lyspære, passe til spenningen 12V eller 24V som du bruker, 1 - 5 Watt holder)

Å måle spenning på et batteri betyr ingenting enn at det finnes spenning "mellom noe".
Men denne spenningen kan være så lite som overflatespenning av et ellers komplett tørrlagt og død batteri.

Bruk altså lampa først, mellom + og - på batteriet.
Lyser den der, da har du noe energi å lete med videre.

Prøvelampene har vanligvis krokodilleklemme på en ende
og kan så skjøtes med et enkelt stykke kabel til Minus på et batteri,
og så følger man kablene så lenge lampa lyser.

Lyser den på målestedene før, men ikke på neste målestedt etter,
da er det enten feil kabel eller brudd mellom stedet og batteri.
Så er det bare å undersøke hvorfor det er slik.

Denne metoden i motsetning til f.eks. multimeter og LED-tester er det eneste som er trygd,
for når pæra lyser må det være tilstrekkelig ledeevne for de Watt som må til for at den -kan- lyse.

Spenningsmåling og andere slike indikasjons-målinger derimot beviser bare at det finnes noe spenning.
som i verste fall også kan finne veien igjennom elektronikk
som ikke har eller skal ha noe å gjøre med kretsen en egentlig leter etter.

Såååå... og når også det er for vanskelig for noen, som ikke er uvanlig heller,
da er det på tide at vedkommende enten lærer seg opp over nåværende nivå,
eller henter seg noen som kan noe mer i faget.

:seeya:

Jørg

NB: Prøvelampen kan også brukes omvendt.
Kan tilkobles avvekslende på hver side av forbrukeren som ikke virker,
så for å teste over forbrukeren,
eller mellom forbruker og batteri.
Er det flere batterier da ser man også hvor den er koblet til (stikkord tyvkobling som
gjerne lager problemer over tid)

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg takker dere begge for masse informasjon så langt. Jeg føler for å få en elektriker til å se på problemet. Så seint på sesongen kan jeg fint klare meg uten baugpropell, kjøleskap, lys ombord, varme indikator, GPS og volt instrumentet som var tingene som "døde" på fisketuren forrige søndag. Håper og tror det ikke er noen alvorlig feil med utbytting av diverse deler som må til.

Jobber med å finne en elektriker via venners venner.

Dreamer skrev for 8 timer siden:

Jeg har notert Joerg Beckers lange og forvirrede historie om alt som kan gå galt innen elektroteknikk. Jeg vil bare kort kommentere at mitt råd til vinyler 59 var basert på at de to aktuelle sikringsgruppene tidligere hadde vært direkte forbundet. 

Tidligere betyr ikke automatisk at ting er fortsatt som det var.
Jeg foretrekker å kontrollere, på enkelt måte og faktisk som beskrevet siden det er sikker.

Beklager forresten når jeg klarte å forvirre deg med det jeg skrev.
Jeg pleier å forklare dette på omtrent lik måte siden ca. 30 år,
men kan ikke huske at noen ble forvirret av det før.

Unnskyld, da. :smiley:

Jørg

vinyler59 skrev for 5 timer siden:

Jeg takker dere begge for masse informasjon så langt. Jeg føler for å få en elektriker til å se på problemet.

Det er i orden, bare følg denne magefølelsen enn så lenge inntil du er sikker på det du gjør.
Prøvelampen jeg snakker om er forresten nøyaktig en slik her.
kr. 69,- og å forstå + og - da er man langt på vei allerede.
Finnes også i mange andre bildelforretninger, bare husk å unngå LED.

Jørg

De gamle sikringsholderne så egentlig helt kurante ut. Men om du har byttet op koplet likt fungerer nok dette også. Du har nok dårlig kontakt et sted, meget mulig på minussiden. Ser du har mye smått av ledninger koplet til minus på batteriene, en felles jordskinne hadde ikke vært dumt.

Ellers så kan feilen også skyldes en dårlig hovedbryter, det har skjedd med meg 5-6 ganger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

index

Godt tips å sjekke hovedbryter, som det er to av i denne båten. En til startbatteri og en til forbruksbatteri(er).

Så da ut som de bryterne har gjort sitt, begge så slik ut! Har flere nattskift foran meg, men rekker å få kjøpt to nye imorgen.

IMG_20221003_134549302_HDR.jpg

vinyler59 skrev 1 time siden:

Dreamer

Ja jeg kommer tilbake når problemet er løst. Det er vel også en del av meningen med å poste saker på denne siden, utveksle erfaringer, om problemer ombord i båt, på en møteplass der nye og gamle båteiere er innom.

Gleder meg til det, for det er ikke bare en del men faktisk hele... meningen av dette forum her.  :thumbsup:

Lykke til, det ordner seg nok ganske enkelt får du se.

Jørg

vinyler59 skrev for 2 timer siden:

index

Godt tips å sjekke hovedbryter, som det er to av i denne båten. En til startbatteri og en til forbruksbatteri(er).

Så da ut som de bryterne har gjort sitt, begge så slik ut! Har flere nattskift foran meg, men rekker å få kjøpt to nye imorgen.

Jo, dette ser lite bra ut.

Men, ...prøvelampetil69kroner... hadde gjort susen.
Jeg tøyser ikke, kjøp en slik og la den bo på båten. 
Litt øvelse her og der, senere med multimeter når du vet hva du ser etter,
da får du overblikk ganske kjapt. :smiley:

vinyler59 skrev for 15 timer siden:

Så da ut som de bryterne har gjort sitt, begge så slik ut! 

De så slett ikke bra ut nei! Tydelig at de står i et fuktig miljø. Puss godt av kabelskoene før du monterer igjen, korroderte kontakter som dette skaper problemer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 8 måneder senere...

Jeg har lovet å komme tilbake til denne saken fra høsten 2022. Hadde et håp om å få hjelp fra en elektriker. Han var ombord ifjor høst og så på problemet. Han hadde ikke tid da. Nå i våres ringte jeg ham. Han sa han kjørte bil men skulle ringe meg opp. Hørte ikke ifra ham, så var nok ikke interessert allikevel. En annen bekjent sier at han kan hjelpe meg med å få ohm'et anlegget ombord. 

Det jeg har gjort, (det jeg tørr å gjøre) er å byttet snart alt av batterikabler. Har jo sett noen av dem har begynt å irre. Fokus nå om dagen er en veldig tykk pluss-kabel som går direkte fra motoren til den ene (av to) hovedstrøm brytere. Spørsmål i den forbindelse: Må denne være så tykk (det er den til rosa-røde til venstre i bildet)?IMG_20230605_182230131.jpg.ba3bf26e18427324651f197543b8496f.jpg

vinyler59 skrev 6 minutter siden:

Det jeg har gjort, er å byttet snart alt av batterikabler. Har jo sett noen av dem har begynt å irre. Fokus nå om dagen er en veldig tykk pluss-kabel som går direkte fra motoren til den ene (av to) hovedstrøm brytere. Spørsmål i den forbindelse: Må denne være så tykk (det er den til rosa-røde til venstre i bildet)?

Det er nok ingen som kan svare på.
Men det kan du selv.
Først og fremst må du finne ut hvor mange Ampere du skal sende over den (eller også alle andre).
Du må måle den totale kabellengden, dvs (+) fra kilden til mål, og (-) tilbake til kilden (uten å jukse).
Har du dette, da kan du bruke kabelkalkulatoren her på BP (...og bli skremt).
Bruk for ladekrets ikke mer enn 0,5V spenningsfall, totalt.
Bruk for forsyningsledning ikke mer enn 0,3V spenningsfall, helst mindre.
Det gjelder særlig for posisjons-lys (1V spenningsfall blir 10% mindre rekkevidde),
eller også kjøleskap og luftvarmere som ofte ikke liker for lav spenning og slår seg av.

Jørg 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...