Jump to content

Edit History

vinyler59

vinyler59

Første sesong med "ny" båt (dvs.bruktbåt) iår. Fikk beskjed fra bryggesjefen i båthavna at min båt hadde slått av jordfeil bryteren i landstrøm kassa på brygga, slik at flere ikke hadde strøm ombord. Først kunne jeg ikke finne annet galt ombord i min båt, annet enn at skjøteledningen fra lader hadde falt i vannet på vei fra brygga til ombord i båten.

Prøvde så en ny lading og passet godt på at ledningen fra båt til landstrøm kassa på brygga ikke kom i kontakt med vann.

Ikke noe problem da, jordfeil bryteren på landstrøm kassa har ikke slått seg  i av stilling igjen.

På fisketur igår forsvant plutselig strøm til kartplotter, kjøleskap, lys ombord og batteri volt indikator. Sjekket alle sikringene, de var alle hele, er rundt 20 stk. av dem ombord.

Idag i dagslys så jeg mer på problemet, så da kraftig angrep av irring mellom de to sikringsholderne (som holder opptil 10 stk.sikringer hver). Se vedlagte bilde. Uten å være noen elektriker, sjanser jeg på at denne irringen kan ha sammenheng med jordfeil problemet når skjøteledningen kom i kontakt med vann?  Er vel det som kalles krypstrøm? De to sikringsholderne står veldig nære hverandre.

Jeg vil selvsagt bytte ut de to sikrings holderne. Andre med samme type erfaringer eller noen gode tips?

IMG_20220926_115321420_HDR.jpg

vinyler59

vinyler59

Første sesong med "ny" båt (dvs.bruktbåt) iår. Fikk beskjed fra bryggesjefen i båthavna at min båt hadde slått av jordfeil bryteren i landstrøm kassa på brygga, slik at flere ikke hadde strøm ombord. Først kunne jeg ikke finne annet galt ombord i min båt, annet enn at skjøteledningen fra lader hadde falt i vannet på vei fra brygga til ombord i båten.

Prøvde så en ny lading og passet godt på at ledningen fra båt til landstrøm kassa på brygga ikke kom i kontakt med vann.

Ikke noe problem da, jordfeil bryteren på landstrøm kassa har ikke slått seg  i av stilling igjen.

På fisketur igår forsvant plutselig strøm til kartplotter, kjøleskap, lys ombord og batteri volt indikator. Sjekket alle sikringene, de var alle hele, er rundt 20 stk. av dem ombord.

Idag i dagslys så jeg mer på problemet, så da kraftig angrep av irring mellom de to sikringsholderne (som holder opptil 10 stk.sikringer hver). Se vedlagte bilde. Uten å være noen elektriker, sjanser jeg på at denne irringen kan ha samenheng med jordfeil problemet når skjøteledningen kom i kontakt med vann?  Er vel det som kalles krypstrøm? De to sikringsholderne står veldig nære hverandre.

Jeg vil selvsagt bytte ut de to sikrings holderne. Andre med samme type erfaringer eller noen gode tips?

vinyler59

vinyler59

Idag i dagslys så jeg mer på problemet, så da kraftig angrep av irring mellom de to sikringsholderne (som holder opptil 10 stk.sikringer hver). Se vedlagte bilde. Uten å være noen elektriker, sjanser jeg på at denne irringen kan ha samenheng med jordfeil problemet når skjøteledningen kom i kontakt med van?  Er vel det som kalles krypstrøm? De to sikringsholderne står veldig nære hverandre.

• Create New...