Mastiff Startet 27.September.2022 Link til dette innlegget Startet 27.September.2022 (redigert) Jeg opplevde noe helt snålt i går: Jeg har med masse hjelp fra @abbor fått montert motorinterface på min DF for å ha bensinforbruk, turtall og alt mulig sånt inn på NMEA2000 og til kartplotteren og SignalK-server, som jeg så kjører over til Home Assistant og en mobiltelefon som står som ekstra skjerm på fremre styringsposisjon. Der står jeg når jeg skal sette og trekke teiner, og ofte når jeg finmanøvrerer nær land, derfor er det greit å ha dybde, fart og turtall. Det siste siden jeg faktisk ikke hører det hvis motoren skulle stoppe fra tomgang mens jeg holder på der framme. En annen ting jeg gjerne vil ha, er trim/tilt og etter hvert motorheisens posisjon, for det er brytere for begge deler der framme. Motoren kan i utgangspunktet bare kobles til enten analog tiltmåler eller interfacen. Men jeg hadde en anelse om at det gikk an å koble den til begge deler samtidig, siden trimsensoren skal være en helt enkel, variabel motstand. Da burde ikke en sammenloddet Y-kobling i verste fall gjøre noe annet enn noen få prosent i motstanden. Og hvis ikke det funker, er det jo lett å koble et relé på kablene, så den kan veksles mellom å vise på den analoge måleren og motorinterfacen med NMEA 2000-systemet. Det første jeg gjorde, var å forlenge pluggen på interfacen og koblet til den pluggen som er i enden av kablingen til motoren, under tiltmåleren, bare for å sjekke om det digitale tiltmåleren funket. Samtidig koblet jeg til et multimeter og målte for å se om det faktisk er en enkel motstandsmåler på denne modellen, og det er det. Den går fra 80 ohm i nederste stilling, der kartplotteren viser 0 % tilt, og til rundt 5 (mener jeg å huske) idet den går over fra å kjøre sakte til å kjøre raskt på powertilten. Da viser kartplotteren 100 %. Men jeg prøvde IKKE å koble sammen begge to samtidig. Det er helt sant, jeg prøver ikke å redde ansikt her (noe som ville vært ganske naturlig med et så vakkert ansikt som mit...host..host...) Jeg rørte verken kablene på pluggen som sitter i kabelsamlingen fra motoren eller kablene til pluggen på den analoge tiltmåleren. Men da jeg koblet på den analoge igjen, funket den ikke i det hele tatt. Den sto stille helt nederst. Jeg hadde slått av tenningen og båtens hovedstrømbryter både da jeg koblet pluggen fra den analoge tiltmåleren og da jeg koblet den til igjen, så jeg kan ikke fatte at jeg skulle klart å ødelegge noe. Det eneste som var tilkoblet mens jeg koblet pluggen ut og inn, var den grove hovedstrømkabelen som går fra batteriet til motoren. Da ser jeg egentlig bare tre muligheter: 1. At den analoge tiltmåleren helt tilfeldig gikk i stykker akkurat da jeg gjorde dette. Det virker omtrent like sannsynlig som at det rent tilfeldig gikk tre hull på to forskjellige gassrørledninger fra Russland til Tyskland i løpet av et halvt døgn ved et uhell. 2. At motoren på en eller annen måte merket at det ikke var koblet til en analog trimmåler da jeg slo på hovedbryteren og tenningen etter at jeg hadde koblet den over på motorinterfacen, og derfor koblet ut måleren på en eller annen måte. Da fins det i så fall antakeligvis en prosedyre for å aktivere en analog måler, men jeg fant ikke noe da jeg søkte på nettet. 3. At jeg ved et uhell røsket ut noe annet mens jeg var under der. Det er det andre som virker sannsynlig. Men alle pluggene fra den analoge trimmåleren så ut til å være tilkoblet. Det eneste var en jordplugg i form av en rund kabelsko som var løs. Men den gikk inn på to andre punkter, hvorav det ene var tilkoblingen til trimmåleren, og jeg målte jord på den løse pluggen. Jeg fant heller ikke noe sted der den kunne være koblet fra. Men det er likevel det mest sannsynlige, og at jeg bare ikke fant stedet den skulle være koblet til. Jeg har selvsagt googlet koblingsskjemaer, men det ser ut som om det er forskjellig koblingsskjema for omtrent hver eneste modell. Dette er en 2011. Jeg må ut igjen og sjekke båten for å ta bilder, så det kommer i morgen, hvis ikke det er alternativ 2 som er det riktige svaret. Jeg håper liksom det... Redigert 27.September.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
abbor Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Virker den digitale hvis du kobler den inn igjen nå? En Y-kobling er ingen god ide, du vil da forsyne tiltsensoren med spenning i fra to plasser. Koblingskjema er bakerst i instruksjonsboka. Link to post
Mastiff Svart 28.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 (redigert) Jepp, den fungerte igjen uten problemer. Og jeg jeg har tenkt på det, så planen var egentlig å sette måle meg fram til hvilken kabel utspenningen var på (den som ikke endrer seg når måleren går opp og ned), og så bare koble mottakerne sammen. Edit: Å, forresten, takk! Da ser jeg om jeg har instruksjonsboka, jeg husker ikke om den fulgte med da jeg kjøpte båten. Redigert 28.September.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
abbor Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Jeg har aldri sett på skjema for tilt, men antar tiltinstrumentet virker som et multimeter slik at det gir ut målespenning og måler resistans på de samme ledningene. Link to post
Mastiff Svart 28.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Jeg er litt usikker på det. Jeg målte med multimeteret samtidig som jeg kjørte opp og ned på den digitale (jeg hadde kabelsko der jeg kunne koble multimeter på forlengelseskabelen), og det var ikke målbar strøm der. Det er mulig at det går på jord, jeg kom ikke så langt i målingen før jeg koblet tilbake og så at tiltmåleren var død. Men når jeg kjørte multimeteret på motstand parallelt med den digitale, endret det ikke avlesningene på kartplotteren, mens jeg kunne se motstanden endre seg på multimeteret. Link to post
Fantino Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Mastiff skrev for 9 timer siden: Jeg er litt usikker på det. Jeg målte med multimeteret samtidig som jeg kjørte opp og ned på den digitale (jeg hadde kabelsko der jeg kunne koble multimeter på forlengelseskabelen), og det var ikke målbar strøm der. Det er mulig at det går på jord, jeg kom ikke så langt i målingen før jeg koblet tilbake og så at tiltmåleren var død. Men når jeg kjørte multimeteret på motstand parallelt med den digitale, endret det ikke avlesningene på kartplotteren, mens jeg kunne se motstanden endre seg på multimeteret. Det er litt tricky å få oversikten på denne uten bilder og skjema men bare et innspill: Jeg ville tro at det kun finnes en potmetersensor på motoren, og at den enten koples til et vanlig instrument eller at den digitale målingen (interface) bruker den. Og det er vel gjerne grunnen til at den er laget slik at en ikke kan plugge i begge plugger samtidig. Den analoge må vel ha batterispenning på et eller annet vis, som en tradisjonell måler, mens interfacet gjerne har denne kretsen integrert? Det at den analoge måleren ikke virker etter litt eksperimentering virker litt merkelig da det skal noe til å ødelegge disse. Det lukter muligens løs ledning som du er inne på. Men å kombinere de tror jeg kan bli vanskelig uansett. Du får heller bruke Sailorhatten og programmere et PWM signal ut av den basert på n2k PGN for tilt angle som du kopler til tiltinstrumentet ? (bare for å gjøre det vanskelig liksom) Link to post
Mastiff Svart 28.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Ja, hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres komplisert? Men jeg fikk jo riktig motstandsmålingen samtidig som jeg hadde den koblet til interfacen og fikk riktig tiltprosent der. Burde ikke multimeter fungere på omtrent samme måte i det tilfellet der som tiltmåleren? Og hvis det ikke gjør det, så burde det jo faktisk være mulig å bruke en ESP til å imitere potmeter/variabel motstand. Systemet er jo alltid i gang uansett. Hvilken enhet bør jeg i så fall bruke til det? Det blir jo omtrent som en omvendt INA219. Noe sier meg at jeg trenger en motstand eller to der... Link to post
abbor Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Har sjekket koblingsskjema, det er bare to ledninger til tiltsensoren, så tiltmeteret påyrykker en spenning og måler resistans som jeg trodde. Antar motorinterfacet bruker en lavere spenning enn instrumentet for å måle resistans. Link to post
Fantino Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Mastiff skrev for 2 timer siden: Ja, hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres komplisert? Men jeg fikk jo riktig motstandsmålingen samtidig som jeg hadde den koblet til interfacen og fikk riktig tiltprosent der. Burde ikke multimeter fungere på omtrent samme måte i det tilfellet der som tiltmåleren? Og hvis det ikke gjør det, så burde det jo faktisk være mulig å bruke en ESP til å imitere potmeter/variabel motstand. Systemet er jo alltid i gang uansett. Hvilken enhet bør jeg i så fall bruke til det? Det blir jo omtrent som en omvendt INA219. Noe sier meg at jeg trenger en motstand eller to der... Var mitt tricky å forstå hvordan du koplet når du målte men jeg tipper at multimeteret ditt har så stor motstand i den innstillingen at det ikke påvirker totalen noe særlig siden den er lav i sensor. Tror som @abborat interface gjerne bruker en annen spenning. Et analogt instrument har vel som regel batterispenning over en primærspole og over en sekundærspole i serie med motstanden i sensor, slik at spenningen over sekundærspolen endrer seg når sensorens motstand endrer seg og dermed dreies magnetfeltet/viskeren. Skal du styre et slikt instrument fra en ESP bør du nok bruke en GPIO som PWM (pulsviddemodulator) som styrer en transistor foret med batterispenning for å variere spenningen på input på det analoge instrumentet. Så må du eksperimentere med å finne PWM setting som gir topp/bunn avlesning og konvertere den digitale verdien du har i forhold til det. Mye bryderi da, men alt sånt er jo det.. Kanskje bedre å prøve å kople bort pinnene som går til sensor i interface-kontakten og heller beholde den analoge lesningen hvis det er mer hensiktsmessig/lettere å lese? Link to post
Mastiff Svart 29.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 @abbor Jeg skal i dag eller i morgen prøve å finne instruksjonsboka (hvis jeg fikk en med, vet jeg hvor på hytta den må ligge), og så skal jeg se om jeg finner ut hva som har skjedd med den analoge måleren. Og så skal jeg måle med multimeteret om det kommer en spenning når interfacen er koblet til, og om det er snakk om 12V eller lavere spenning. Hvis jeg får liv i det analoge, skal jeg prøve det samme der. @Fantino Jeg trenger den digitale til SignalK-displayet på fremre styreplass (og til et morsomt prosjekt med autostart), så hvis noe må bort, blir det i så fall den analoge. Men jeg håpet jo å beholde den. Hvis jeg ikke kan kjøre begge to samtidig, bruker jeg nok et multirelé på kablene, så jeg kan veksle mellom måleren og interfacen. Da kan jeg veksle multireleet med et av releene på en av ESP32-ene og Hass, eller eventuelt bruke en vippebryter. Men det kuleste ville selvsagt vært å kunne bruke PWM-signal, jeg aner baer ikke hva slags transistor og hvordan jg skal koble den... (Merket du den bedende tonen i det? ) Link to post
Fantino Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 @Mastiff Hvis den analoge måleren din er ‘normal’ har sikkert selve ‘klokka’ tilkopling til +12V og -, samt en sensorinngang for potmeteret i tiltsensor - og potmeteret i tiltsensor koples da mellom sensorinngang og - vil jeg tro. Du må altså erstatte potmeteret med en FET-transistor som kjøres på PWM fra ESP. IRFL44 passer bra til dette da terskelverdiene for av/på fønker med 0/3.3V signal (L-en står for Logic level). Jeg kjøpte en håndfull av disse på Ali. IFRL44 koples da med Drain til sensorinput, Source til - og Gate til PWM-pinne på ESP. Så må du finne hvilken PWM setting som gir min/max og skalere denne ift tiltverdien du får fra gateway. På ‘Arduinosk’ er PWM-delen grei for min del men ikke sikker på hvilken plattform du jobber på? Du kan også vurdere å ha en 100k-1M motstand mellom Gate og - for å å sikre at FET er helt av når PWM er av, og evt en diode ‘mot’ strømretning mellom Drain og Source for å beskytte FET mot pulser fra spolene i den analoge ‘klokka’. Merk at metalldelen med skruehull på FET er tilkoplet Drain-pinnen slik at denne ikke må kortsluttes mot noe annet strømførende. NOK 18.06 | 10PCS IRLZ44N TO-220 IRLZ44 TO220 IRLZ44NPBF IRLZ24N IRLZ34N IRLZ46N IRLZ48N IRFZ24N IRFZ34N IRFZ44N IRFZ46N IRFZ48N IRFZ44 https://a.aliexpress.com/_mMMe5zI https://www.vishay.com/docs/91328/irlz44.pdf Link to post
Mastiff Svart 1.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 Takk for utførlig forklaring! Sender en PM med flere spørsmål! Link to post
Mastiff Svart 4.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2022 (redigert) Da har jeg målt og sjekket, og det viser seg at den analoge klokka sender ut båtens spenning (13,4 under vedlikeholdslading) fra begge de to pinnene i pluggen som skal gå til sensoren. Den digitale løsningen sender ut 3,3V på den ene pinnen og 0 på den andre. Jeg vet ikke om det på den analoge stemmer med sånn det skal være, men den er iallfall fremdeles like død, den står med pila i bunnen, som når den ikke har strøm. Her er koblingsskjemaet for klokka, for meg ser det ut som om det ikke burde vært full gjennomgang på begge pinnene på tiltsensoren, men jeg har jo ikke mye peiling... Redigert 4.Oktober.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
Fantino Svart 4.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2022 Merkelig. Ville forventet at du målte 0V på B(black) og batterispenning på W/Y (white/yellow) som kommer ut av ‘klokka’ på høyre side. Antar du målte når disse ledningene var frakoblet? Ville ‘gravd’ meg frem til klokka og sjekket at den får batterispenning inn på venstre side på Gr(Green) og 0V på B. Ledningene på toppen er vel bare til instrumentbelysning (ikke sikkert at orienteringen på ledningene stemmer med tegningen da). Husker jeg riktig har du tidligere allerede sjekket at sensoren har variabel motstand avhengig av tiltposisjon som forventet. Og spenningsmålingen viser vel hvorfor de ikke kan brukes samtidig da. Link to post
Mastiff Svart 4.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2022 Det stemmer, jeg målte det på dem med pluggen (som inneholder disse to ledningene) av. Og ja, lyset har sin egen innkabel. Jeg får gjøre et forsøk på å måle spenningene på innkablene når det blir mulig å drive med sånt igjen. De nærmeste dagene blir det så ufyselig at jeg ikke orker å gjøre noe mer enn å ta hummerteinene. Å mekke elektronikk skal jeg helst ha oppholdsvær for... Hvis jeg ikke får liv i denne igjen, får jeg heller se om jeg kan klare meg med digital tilt. Link to post
abbor Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Hvis det analoge tilt meteret er ødelagt så er et brukt Lowrance LMF-200 det beste alternativet, du vil da bare ha digital tilt. LMF-200 kan også konfigurere og kalibrere motorinterfacet. Link to post
Fantino Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 (redigert) abbor skrev 13 minutter siden: Hvis det analoge tilt meteret er ødelagt så er et brukt Lowrance LMF-200 det beste alternativet, du vil da bare ha digital tilt. LMF-200 kan også konfigurere og kalibrere motorinterfacet. Jeg mener på at det skal være ganske vanskelig å ødelegge disse ved å sette spenning på de, og det at det tok kvelden mens en ‘fiklet’ med ledninger er vel en smoking gun? ? Mener altså at det burde være von i hangande snøre. Evt så kan en kannibalisere klokka hvis den mot formodning er gåen likevel, og putte den lille skjermen fra SailorHat gutta inni og vise det en ønsker? Stor oppside der, kan sikkert bruke smeltelim og greier ? Redigert 5.Oktober.2022 av Fantino (see edit history) Link to post
Mastiff Svart 5.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 @abbor Den blir nok litt for dyr for meg, iallfall foreløpig. En brukt på eBay lå på 6000 med frakt og moms. @Fantino Det var akkurat det som var saken! Jeg fiklet ikke med ledninger, jeg trakk ut pluggen til sensoren mens tenningen og hovedstrømmen var slått av (unntatt den tjukke kabelen direkte til motoren) og slo på med digital tilkobling. Så slo jeg av igjen strømmen og koblet den tilbake, og da funket den ikke. Så det er vel ikke akkurat å fikle med ledninger, vel? Å trekke ut en plugg og slå på strømmen uten å ha noe tilkoblet burde ikke være noen form for røyk... Link to post
abbor Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 En tusenlapp er det en brukt LMF-200 er verdt. Kostet vel 170-180 USD. Link to post
Mastiff Svart 5.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 @abbor Da driver de utpressing her... Det var den eneste jeg fant. Den var visst ikke brukt likevel, men "new old stock": https://www.ebay.co.uk/itm/155164405810 Men jeg skal holde utkikk etter en rimeligere, takk! Link to post
abbor Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Følg med på salgsforumene på THT og BBC forum https://www.thehulltruth.com/parts-forum-90/ http://www.bbcboards.net/forumdisplay.php?f=12 Link to post
Mastiff Svart 5.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Takk, det skal jeg! Link to post
abbor Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Fantino skrev for 1 time siden: Jeg mener på at det skal være ganske vanskelig å ødelegge disse ved å sette spenning på de, og det at det tok kvelden mens en ‘fiklet’ med ledninger er vel en smoking gun? ? Mener altså at det burde være von i hangande snøre. Evt så kan en kannibalisere klokka hvis den mot formodning er gåen likevel, og putte den lille skjermen fra SailorHat gutta inni og vise det en ønsker? Stor oppside der, kan sikkert bruke smeltelim og greier ? Selv om han får analogt tiltmeter til å virke igjen har han fortsatt utfordringen med å få analogt og digitalt til å virke samtidig. Hvis han kan få tak i et LMF-200 for rundt tusenlappen så anser jeg det som den enkelste ogt beste løsningen. Jeg hadde ikke giddet å bruke tid å lage en løsning for å få begge til å virke samtidig. Men nå er jeg utviklingsingeniør innen elektronikk, så for meg ville et slikt prosjekt minne meg om jobben Link to post
Mastiff Svart 5.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 abbor skrev 1 minutt siden: Jeg hadde ikke giddet å bruke tid å lage en løsning for å få begge til å virke samtidig. Men nå er jeg utviklingsingeniør innen elektronikk, så for meg ville et slikt prosjekt minne meg om jobben Det forklarer ganske mye! Link to post
Fantino Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 abbor skrev 3 minutter siden: Selv om han får analogt tiltmeter til å virke igjen har han fortsatt utfordringen med å få analogt og digitalt til å virke samtidig. Hvis han kan få tak i et LMF-200 for rundt tusenlappen så anser jeg det som den enkelste ogt beste løsningen. Jeg hadde ikke giddet å bruke tid å lage en løsning for å få begge til å virke samtidig. Men nå er jeg utviklingsingeniør innen elektronikk, så for meg ville et slikt prosjekt minne meg om jobben Siste avsnitt ? LMF er garantert enkleste løsning. Men jeg sliter med å forstå at den analoge klokka er ødelagt av å plugge sensorkabel ut og inn. Skal vel ikke mer til en at en har kommet borti et eller annet i prosessen uten å direkte ‘fikle’ med den. Det at feilen oppstår etterpå var det jeg mente med smoking gun da.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn