
Mastiff
Jeg opplevde noe helt snålt i går: Jeg har med masse hjelp fra @abbor fått montert motorinterface på min DF for å ha bensinforbruk, turtall og alt mulig sånt inn på NMEA2000 og til kartplotteren og SignalK-server, som jeg så kjører over til Home Assistant og en mobiltelefon som står som ekstra skjerm på fremre styringsposisjon. Der står jeg når jeg skal sette og trekke teiner, og ofte når jeg finmanøvrerer nær land, derfor er det greit å ha dybde, fart og turtall. Det siste siden jeg faktisk ikke hører det hvis motoren skulle stoppe fra tomgang mens jeg holder på der framme. En annen ting jeg gjerne vil ha, er trim/tilt og etter hvert motorheisens posisjon, for det er brytere for begge deler der framme. Motoren kan i utgangspunktet bare kobles til enten analog tiltmåler eller interfacen. Men jeg hadde en anelse om at det gikk an å koble den til begge deler samtidig, siden trimsensoren skal være en helt enkel, variabel motstand. Da burde ikke en sammenloddet Y-kobling i verste fall gjøre noe annet enn noen få prosent i motstanden. Og hvis ikke det funker, er det jo lett å koble et relé på kablene, så den kan veksles mellom å vise på den analoge måleren og motorinterfacen med NMEA 2000-systemet.
Det første jeg gjorde, var å forlenge pluggen på interfacen og koblet til den pluggen som er i enden av kablingen til motoren, under tiltmåleren, bare for å sjekke om det digitale tiltmåleren funket. Samtidig koblet jeg til et multimeter og målte for å se om det faktisk er en enkel motstandsmåler på denne modellen, og det er det. Den går fra 80 ohm i nederste stilling, der kartplotteren viser 0 % tilt, og til rundt 5 (mener jeg å huske) idet den går over fra å kjøre sakte til å kjøre raskt på powertilten. Da viser kartplotteren 100 %. Men jeg prøvde IKKE å koble sammen begge to samtidig. Det er helt sant, jeg prøver ikke å redde ansikt her (noe som ville vært ganske naturlig med et så vakkert ansikt som mit...host..host...) Jeg rørte verken kablene på pluggen som sitter i kabelsamlingen fra motoren eller kablene til pluggen på den analoge tiltmåleren.
Men da jeg koblet på den analoge igjen, funket den ikke i det hele tatt. Den sto stille helt nederst. Jeg hadde slått av tenningen og båtens hovedstrømbryter både da jeg koblet pluggen fra den analoge tiltmåleren og da jeg koblet den til igjen, så jeg kan ikke fatte at jeg skulle klart å ødelegge noe. Det eneste som var tilkoblet mens jeg koblet pluggen ut og inn, var den grove hovedstrømkabelen som går fra batteriet til motoren.
Da ser jeg egentlig bare tre muligheter:
1. At den analoge tiltmåleren helt tilfeldig gikk i stykker akkurat da jeg gjorde dette. Det virker omtrent like sannsynlig som at det rent tilfeldig gikk tre hull på to forskjellige gassrørledninger fra Russland til Tyskland i løpet av et halvt døgn ved et uhell.
2. At motoren på en eller annen måte merket at det ikke var koblet til en analog trimmåler da jeg slo på hovedbryteren og tenningen etter at jeg hadde koblet den over på motorinterfacen, og derfor koblet ut måleren på en eller annen måte. Da fins det i så fall antakeligvis en prosedyre for å aktivere en analog måler, men jeg fant ikke noe da jeg søkte på nettet.
3. At jeg ved et uhell røsket ut noe annet mens jeg var under der. Det er det andre som virker sannsynlig. Men alle pluggene fra den analoge trimmåleren så ut til å være tilkoblet. Det eneste var en jordplugg i form av en rund kabelsko som var løs. Men den gikk inn på to andre punkter, hvorav det ene var tilkoblingen til trimmåleren, og jeg målte jord på den løse pluggen. Jeg fant heller ikke noe sted der den kunne være koblet fra. Men det er likevel det mest sannsynlige, og at jeg bare ikke fant stedet den skulle være koblet til.
Jeg har selvsagt googlet koblingsskjemaer, men det ser ut som om det er forskjellig koblingsskjema for omtrent hver eneste modell. Dette er en 2011. Jeg må ut igjen og sjekke båten for å ta bilder, så det kommer i morgen, hvis ikke det er alternativ 2 som er det riktige svaret. Jeg håper liksom det...