dennrick Startet 27.September.2022 Link til dette innlegget Startet 27.September.2022 Hei, Min første seilbåt skal snart i utendørs opplag, og jeg skal for første gang gjøre jobben med å ta ned seilene for å få de lagret innendørs. Har søkt litt på dette, men har ikke truffet, så tenkte jeg skulle spørre om dere kunne bistå. Båten er en 2015 Bavaria 42 Vision med rulleseil fra Elvstrøm. Begge seilene er av typen EPEX membranseil, der storseilet er fulspilet med spiler som går vertikalt. Båten ligger nå i Sandebukta i et godt bryggeanlegg, og det var her jeg tenkte jeg skulle forsøke å få jobben gjort. Må det være helt vindstille for å få dette gjort ? Eksempelvis på søndag melder YR 2-3m/s fra øst/sørøst. Slik båten ligger nå betyr det at vinden kommer fra akter. Jeg kan snu båten og få den mer forfra. I tillegg kan jeg vel også justere litt på retningen på bommen. Uansett, jeg regner også med at det kommer vindkast på toppen av meldt vindt. Hvilke tanker har dere om hvor mye vind en slik jobb tåler, og hvordan pleier dere å gjøre dette ? Planen forøvrig er å få med en medhjelper for å få ut spilene og legge de på dekk. Deretter slippe ned storseilet og demontere det fra masten (litt usikker på hvordan "mekanismen" ser ut foreløpig). Er også usikker også på hvordan man håndterer fall og øvrige tauverk på masta, men leser så mye jeg kan. Hadde vært takknemlig for tips omkring dette også selvsagt - gjerne med litt detaljbeskrivelser Bildet er fra siste uken i ferien da vi fikk båten. Jeg er med andre ord helt ny i seilverdenen. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lr-80 Svart 27.September.2022 Link til dette innlegget Svart 27.September.2022 (redigert) Snu båten og løsne skjøtet så det ikke blir trykk i storseilet. Slipp fall, ta spillene underveis. Seilet henger på en krok nede og med sjakkel i topp. Begge får du tilgang til via luke i masta. Forseilet er likt, med sjakkel både oppe og nede. Jeg gjør det alene, men får du med en hjelper er det enklere. Redigert 27.September.2022 av lr-80 (see edit history) Link to post
Ask Svart 27.September.2022 Link til dette innlegget Svart 27.September.2022 Hei. Segla bør vera reine, og tørre før du pakkar dei saman for vinteren. Med mindre du har tilgang til eit stooort bygg tørker segla best på båten. Eg plar spyla segla med ferskvatn, og la dei tørka heist opp/ rulla ut. Dette krev lite vind, og ok vær. Genoaen, spinnakerane, og genakeren tørker eg i naustet. Link to post
Nils Svart 27.September.2022 Link til dette innlegget Svart 27.September.2022 lr-80 skrev for 1 time siden: ... ta spilene underveis... Eg har ikkje rullestorsegl sjølv, men vertikale spiler må vel ut først? Link to post
lr-80 Svart 27.September.2022 Link til dette innlegget Svart 27.September.2022 Nils skrev 27 minutter siden: Eg har ikkje rullestorsegl sjølv, men vertikale spiler må vel ut først? Det kommer vel an på lengden. Du når vel vanligvis ikke de øverste spilene før du har begynt å ta ned seilet. Link to post
Code0 Svart 27.September.2022 Link til dette innlegget Svart 27.September.2022 @dennrick jeg ser bavariaklubben har en mentorordning, der medlemmer kan be om bistand / opplæring, har du hørt der? Link to post
dennrick Svart 27.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2022 Takk for innspill. Jeg har også litt kontakt med selger. Kombinert med det jeg har lest over og det han skriver, så har jeg et noe klarere bilde. Selger skriver: "2-3 ms helst ikke mere. Du må ha plass til å dra ut de lange loddrette spilene fra storseilet. De kan tas fra hverandre, men jeg oppbevarte de i full lengde. Når de er ute, så senker du seilet og tar ut de korte en om gangen. Løsne sjakkel i topp, fold seilet og ta det av rull i bunn. Sitter på en liten krok på rullesystem. De to plastikk deksler på siden av masta må av for å komme til. En liten tang kan være grei å ha til hjelp. Genoa senkes i fallet som storseil, ta ut små spiler en om gangen, fold gjerne seilet etterhvert som det kommer ned." Masten er på 20m, så de lengste spilene er nok dritlange de også. Det kan være at dette kan gå bra, men sannelig om jeg vet Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VonSchnellfahrer Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Når du har fått storseilet ned, kan du vurdere følgende -bind et lite tau i blokka som var festet i toppen av storseilet og knyt fast en egnet plass. Slik forsvinner den ikke opp i masta. -Trekk ut wiren fra masta og fest f eks i uthalet, slik at wiren ikke blir liggende å slå inni masta. Du får da en trekant mellom mast og wire. -Fest opphalet til forseilet litt ut fra masta, så den heller ikke blir liggende å slå i masta. :-) Link to post
dennrick Svart 29.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 On 9/28/2022 at 12:02 PM, VonSchnellfahrer said: Når du har fått storseilet ned, kan du vurdere følgende -bind et lite tau i blokka som var festet i toppen av storseilet og knyt fast en egnet plass. Slik forsvinner den ikke opp i masta. -Trekk ut wiren fra masta og fest f eks i uthalet, slik at wiren ikke blir liggende å slå inni masta. Du får da en trekant mellom mast og wire. -Fest opphalet til forseilet litt ut fra masta, så den heller ikke blir liggende å slå i masta. :-) Takk for det VonSchnellfahrer :-) Har du samme båt ? Vedrørende ditt punkt 1 og 2, hva med å feste et tau i blokka, og dra det helt opp i masten igjen ? Med navnte tau kan jeg dra det ned igjen til våren ? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn