Jump to content

Lensepumpe - hva er best - nivåbryter eller autostart med jevne mellomrom?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skulle egentlig lage ny automatikk til Whale-pumpa, som har fått hikke og starter uansett om det er vann eller ikke i kjølsvinet. Men jeg tror hele pumpa er i trøbbel, for det begynner å bli dårlig trykk, og jeg finner ikke noe dritt inni den. Så da kjøper jeg nok bare en ny. Jeg ser at Maritim har noen Seaflo-pumper som ser greie ut for mitt kjølsvin, som er veldig skarpt vinklet.

Seaflo lensepumpe lavprofil auto timer 12V

Jeg kjøper ikke Whale igjen, til mer enn doble prisen, den ga ikke det jeg ventet å få igjen. Men så er spørsmålet hva slags type jeg bør satse på. Det fins både en med nivåvakt og en som starter med jevne mellomrom, går et halvt sekund og bare stopper igjen hvis den ikke merker noe vann (sikkert i form av motstanden på motoren). Hva er best å satse på? Det er en aluminiumsbåt, så det siver ikke inn gjennom skroget, men det kommer ned noe vann når det regner kraftig, og særlig når vi spyler bort gjørme fra dekket etter å ha trukket krepselenker. Litt går vel nedi i inspeksjonsluka til motorfestene bak også.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Jeg har hatt en Rule500 med autostart som går er "halvt" sekund og føler om det kommer vann. Vil ikke ha det igjen. Det halve sekundet var 2 sekund i praksis og det ble veldig irriterende å høre lyden av den da den resonerte mot glassfiberskroget. I tillegg finner den etterhvert ut at det ikke er aå mye vann og starter sjeldnere for sjekk. Er du skikkelig uheldig får du behov for pumpen rett etter sjekken sin og så starter den ikke før etter 2-5 min. Da kan mye vann ha trengt inn. 

Nå har jeg egen pumpe med egen separat giver. Da står det til vanlig i auto men kan kjøres manuelt ved behov. Jeg føler det er en mye bedre løsning.

Pumper som starter med jevne mellomrom er noe møkk. Er det litt vann i kjølen vinterstid så presser den opp en skvett vann, så fryser det en liten hinne. Så pumper den opp en skvett til (uten å få noe ut) og så fryser det en mm til. Sånn holder den på til slangen fryser helt, og skovelen knekkes av aksel. Worst case men, egenerfart.

og så er det irriterende å høre på når man er ombord. Kan heller ikke tenke meg levetiden er noe særlig..

Det høres kjipt ut. Men da er det jo bra at jeg for en time siden bestilte nivåbryterutgaven av pumpa. :thumbsup: Det viste seg å være nesten nøyaktig samme pris (ni kroners forskjell) på å bestille den fra Seatronic og hente den selv på Maritim. Og Maritim kunne jeg ikke kommet til før i slutten av neste uke, denne regner jeg med å ha mandag.

Lars H. skrev Just now:

Da glemmer elektronikkingeniøren den saken, he he.

:lol: Jeg er mer "jack of many trades, master of one"... Men det har ikke noe med elektronikk og programmering å gjøre. Jeg har fått masse hjelp til å sette opp greiene i tråden om båtautomasjon, av folk som kan mye mer enn meg.

For meg blir dette fullstendig "overkill" for å få en pumpe til å fjerne litt vann. Men det var litt artig da jeg hadde jobben på FFI med i hente inn data fra 256 analoge kameraer, digitalisere signalene med egen utviklet elektronikk og data  sekvensielt ut til en annen datamaskin for videre behandling i et overvåkingssystem. Men nå er jeg kun pensjonist og båtmann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja visst er det overkill! Jeg kommer til å følge med på sensorene i en grav på Home Assistant for å se hvor mye som kommer inn, og når det kommer inn. Ikke fordi det er nyttig, men fordi det er morsomt.

Og ellers skal du ikke være for trygg på pensjonisttilværelsen, du kan bli innkalt igjen sånn som tingene går. Snart holder du på med overvåkningssystemet for gassrørledningene og jobber direkte for Forsvarets etterretning istedenfor forskningsinstituttet!

Mastiff skrev 34 minutter siden:

Snart holder du på med overvåkningssystemet for gassrørledningene og jobber direkte for Forsvarets etterretning istedenfor forskningsinstituttet!

Au, med bakgrunn fra et år på boreplattform i Nordsjøen, riktignok i 1968/69 og diverse forsøk med sonar i havnebassenget ved Horten for FFI? Da gjemmer jeg meg.

Men det får vente. Akkurat nå har jeg fått en kraftig forkjølelse med hoste og 39°C feber. Hosten tar nesten knekken på meg, og fastlegen kunne ikke få tak i Cosylan (reseptbelagt morfintype) som det er det eneste som hjelper. Men det er det mangel på, på verdensbasis. Og fa . . heller, nå har jeg smittet Trude også.

Tilbake til trådtema: Nå trenger jeg lensepumpe for snørret, er snart tom for tørkerull.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker, men har ikke en eneste sak med alkohol tilgjengelig. Ellers så minner jo denne tråden meg på at jeg har en nivåbryter (flottør) liggende et sted som jeg aldri har fått montert. Men å finne den 20 år etter innkjøp?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Uansett, det er vel heller bedre å sørge for at båten er tett? Har man en gammel trebåt ja kanskje, men en moderne plastikkbåt skal da holde tett?

Aluminium, faktisk. Og det kommer ikke inn under vannlinja. Det er noen punkter der det renner ned når det regner skikkelig (det har gjort det et par ganger i høst), men det meste kommer ned når jeg bruker spylepumpa på dekket etter at vi har sølt til med gjørme fra krepselenka. Det er flere inspeksjonsluker (den største på rundt 80x150 cm, den nest største på 70x100) som egentlig burde vært silikoner igjen for å bli tette, og som har dårlige gjenger til festeskruene. Jeg arbeider med å få det siste greit (med tjukkere, gjenget aluminium festet under og så skal jeg bruke popmutttere på de få stedene der jeg ikke kommer til på baksiden), men jeg silikonerer ikke, for jeg åpner stadig opp for å trekke nye kabler eller endre på noe, så det ville være ganske bortkastet. Men når alle skruene har godt feste, skal jeg prøve å lime på gummipakninger og se om det hjelper.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...