Snapp Startet 28.September.2022 Link til dette innlegget Startet 28.September.2022 Mange sverger til å konservere motoren ved å spraye oljetåke inn i luftinntaket og/eller dusje litt inn i hver sylinder. Ingen av metodene frister. På bilmotorer har man bl.a. en MAF-sensor (mass air flow) i luftinntaket som er ekstremt følsomt for forurensing og som styrer bensin/luftblandingen til sylindrene. Jeg vil tro noe tilsvarende finne på moderne båtmotorer med innsprøyting. I tillegg har jeg lite sans for å legge en klinete oljefilm i luftinntaket som bør være rent og pent. Om man sprøyter konserveringsolje inn i sylindrene er det vanskelig å fordele dette rundt og i tillegg vil oljen legge igjen slagg på stemplene når motoren startes til våren. En tredje metode som Yamaha anbefaler/går god for er å lage en bensin-oljeblanding på en kanne der oljen heter Yamalube EFI Fogging oil og kjøre denne blandingen til det begynner å ryke av eksosen. Problemet er at ingen selger denne oljen (kan kjøpes på nettet fra utlandet). Det jeg vurderer er å slå to fluer i en smekk. Lage en bensin-oljeblanding av 98 oktan bensin + 0.5% til 1% totaktsolje i bensinen. 98-oktanen vil være uten etanol og oljen håper jeg vil fungere som Yamalube EFI Fogging oil. Motoren det gjelder er en Yamaha F300 2019-modell. Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Tror du injektorene liker 2T olje? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 (redigert) injektorene på bilen min tåler 2takts-olje i hvertfall. Jeg putter resten av båt-tanken på bilen hver høst og har ingen negative erfaringer med dette. Jeg er heller i tvil om at 1% totaktsolje er nok til å gi noen særlig konserverende effekt. Redigert 28.September.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Snapp skrev for 8 timer siden: Det jeg vurderer er å slå to fluer i en smekk. Lage en bensin-oljeblanding av 98 oktan bensin + 0.5% til 1% totaktsolje i bensinen. 98-oktanen vil være uten etanol og oljen håper jeg vil fungere som Yamalube EFI Fogging oil. Dette er mer eller mindre det samme som anbefales i både brukermanualen og verkstedhåndboka til min VP 5.7GXi. Fremgangsmåten er å blande 1:50 totaktsolje sammen med etanolfri bensin (98-oktan) på en liten tank, koble denne på tilførselsiden til bensinpumpa og kjøre blandingen i minst 20-30 minutter. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Snapp Svart 29.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Hvorvidt injektorene tåler 2T-olje har jeg ingen formening om. Vet ikke hvor stor forskjell det kan være mellom Yamalube EFI Fogging oil og vanlig 2T-olje. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Det ville forundre meg mye om injektorene ikke tåler en prosent eller to med totaktsolje . Men om dette hjelper stort på rust i sylindre er jeg mer i tvil om. Da er litt olje i hvert plugghull et tryggere valg. Det enkleste er nok å ikke gjøre noe som helst, og håpe det går bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaptein Plast Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Hvor skal du lagre båten/motoren? Er det i 'hagen' et stykke fra sjøen, holder det fint å fylle opp tanken og ha på noe StaBil eller lignende, for så å kjøre den varm. En totakter er helt annerledes, der er hele veivhuset i 'friluft' så der er det fint å få inn litt mer olje. Jeg har hatt biler som har stått i årevis uten spesielle forberedelser, og de ser like fine ut inni før oppstart. Litt totaktolje i bensinen skader vel ikke, men har du alublokk (tipper det?) spørs det om det spiller noen rolle i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Hva som er rett måte å lagre på vet jeg ikke. Men hvis du betaler en av de store Yamaha forhandlerens på Sørlandet for vinteropplag så gjør de ingen av delene på firetaktere. Ingen fogging. Ingen behov sa de. Samt å pøse på olje til en motor stopper er også en rask måte å knekke plugger på. Har du seks irium-plugger, så blir det kostbar vinteropplag. Samtidig, så er det ikke mye som kan ruste i ei aluminiumsblokk. Men som det kommer frem her, så mange måter å gjøre ting på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.