Jump to content

Motorkonservering - The right way?

Snapp

Recommended Posts

Mange sverger til å konservere motoren ved å spraye oljetåke inn i luftinntaket og/eller dusje litt inn i hver sylinder. Ingen av metodene frister.

På bilmotorer har man bl.a. en MAF-sensor (mass air flow) i luftinntaket som er ekstremt følsomt for forurensing og som styrer bensin/luftblandingen til sylindrene. Jeg vil tro noe tilsvarende finne på moderne båtmotorer med innsprøyting. I tillegg har jeg lite sans for å legge en klinete oljefilm i luftinntaket som bør være rent og pent.

Om man sprøyter konserveringsolje inn i sylindrene er det vanskelig å fordele dette rundt og i tillegg vil oljen legge igjen slagg på stemplene når motoren startes til våren.

En tredje metode som Yamaha anbefaler/går god for er å lage en bensin-oljeblanding på en kanne der oljen heter Yamalube EFI Fogging oil og kjøre denne blandingen til det begynner å ryke av eksosen. Problemet er at ingen selger denne oljen (kan kjøpes på nettet fra utlandet).

Det jeg vurderer er å slå to fluer i en smekk. Lage en bensin-oljeblanding av 98 oktan bensin + 0.5% til 1% totaktsolje i bensinen. 98-oktanen vil være uten etanol og oljen håper jeg vil fungere som Yamalube EFI Fogging oil.

Motoren det gjelder er en Yamaha F300 2019-modell.

Noen tanker?

Snapp skrev for 8 timer siden:

Det jeg vurderer er å slå to fluer i en smekk. Lage en bensin-oljeblanding av 98 oktan bensin + 0.5% til 1% totaktsolje i bensinen. 98-oktanen vil være uten etanol og oljen håper jeg vil fungere som Yamalube EFI Fogging oil.

Dette er mer eller mindre det samme som anbefales i både brukermanualen og verkstedhåndboka til min VP 5.7GXi. Fremgangsmåten er å blande 1:50 totaktsolje sammen med etanolfri bensin (98-oktan) på en liten tank, koble denne på tilførselsiden til bensinpumpa og kjøre blandingen i minst 20-30 minutter.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Det ville forundre meg mye om injektorene ikke tåler en prosent eller to med totaktsolje . Men om dette hjelper stort på rust i sylindre er jeg mer i tvil om. Da er litt olje i hvert plugghull et tryggere valg. Det enkleste er nok å ikke gjøre noe som helst, og håpe det går bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvor skal du lagre båten/motoren? Er det i 'hagen' et stykke fra sjøen, holder det fint å fylle opp tanken og ha på noe StaBil eller lignende, for så å kjøre den varm. En totakter er helt annerledes, der er hele veivhuset i 'friluft' så der er det fint å få inn litt mer olje. 

Jeg har hatt biler som har stått i årevis uten spesielle forberedelser, og de ser like fine ut inni før oppstart.

Litt totaktolje i bensinen skader vel ikke, men har du alublokk (tipper det?) spørs det om det spiller noen rolle i det hele tatt. 

Hva som er rett måte å lagre på vet jeg ikke. Men hvis du betaler en av de store Yamaha forhandlerens på Sørlandet for vinteropplag så gjør de ingen av delene på firetaktere. Ingen fogging. Ingen behov sa de. Samt å pøse på olje til en motor stopper er også en rask måte å knekke plugger på. Har du seks irium-plugger, så blir det kostbar vinteropplag. Samtidig, så er det ikke mye som kan ruste i ei aluminiumsblokk. 

Men som det kommer frem her, så mange måter å gjøre ting på. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...