Cheyenne Startet 29.September.2022 Link til dette innlegget Startet 29.September.2022 Som tittelen sier så lurer jeg på om jordplanet må være magnetisk eller om det virker like bra med feks. aluminiumsrammer som vinduer sitter i? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 (redigert) Materialet må kunne lede strøm. Så OK. Hva skal 'jordplanet' brukes til? Er det for å dempe uønskede pulser, så er det Tellus som bør være mottaker. Redigert 29.September.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 29.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Vet ikke eksakt hva radioen vil med jordplan. Ser bare at det er veldig viktig ifølge monteringsanvisning at selve antenneboksen blir limt rett på karosseriet, og ikke på plastik. (Er en antenne til bil, men håper den ikke merker at den blir montert i båt ?) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Vel, detter litt mer komplisert. Noen antenner trenger jordplan, andre ikke. En god gammeldags bilradioantenne var avhengig av et chassi som jordplan. Det trenger ikke å være magnestisk, men må være elektrisk ledende. Mange moderne bilradioantenner har innebygd jordplan og trenger ikke chassiskontakt Er rimelig sikker på at denne kan du montere hvor du vil. Dess høyere desto bedre. Med jordplan bedre mottak enn uten. En mottakende antenne er mindre avhengig av jordplan, enn en sendende antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 30.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 JRK skrev for 21 timer siden: Vel, detter litt mer komplisert. Noen antenner trenger jordplan, andre ikke. En god gammeldags bilradioantenne var avhengig av et chassi som jordplan. Det trenger ikke å være magnestisk, men må være elektrisk ledende. Mange moderne bilradioantenner har innebygd jordplan og trenger ikke chassiskontakt Er rimelig sikker på at denne kan du montere hvor du vil. Dess høyere desto bedre. Med jordplan bedre mottak enn uten. En mottakende antenne er mindre avhengig av jordplan, enn en sendende antenne. Takker for utfyllende svar. Da limer jeg den lille boksen til antennen på vindusrammen (av aluminium) og resten av antennen nedover ruta. Sitér dette innlegget Link to post
Eurus Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 Om dette er DAB antene så kan du godt prøvemontere den uten at den er endelig limt fast. Jordforbindelsen som skal limes på karosseriet (på bil) trenger ikke metallisk kontakt. M.a.o trenger ikke å skrape lakk ned til bart metall. Vil derfor også virke om den er løselig tapet på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 30.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 Oops, det har jeg visst glemt å skrive. Det er en dab antenne ja. Skal prøve å feste den midlertidig ? Sitér dette innlegget Link to post
SUN960 Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 (redigert) Hvis det er en dab-antenne som trenger jording så vil det vel ikke hjelpe å feste den til en vindusramme? Den ramma har vel ikke videre kontakt til jord? Jeg festet min antenne i vinduet men festet en ledning på baksiden av den delen som i bil skal være I kontakt med chassiset. Den ledningen følger antenneledningen parallelt tilbake til radioen og er festet til chassiset på radioen for jording. Hos meg fungerer i alle fall det helt fint. Slik ser det ut hos meg:> Redigert 30.September.2022 av SUN960 Lagt inn bilde. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eurus Svart 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 Et annet moment er at det nepe er nødvendig å lime DAB antenna på et vindu i båten. Radiobølgene går trolig like bra gjennom glassfiberarmert plast. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 Min erfaring med tilsvarende: jeg monterte antenna inne i hardtop'en på båten, med en horisontalt strukket ledningsstump tilkoblet som "jord". "Jord" er her benyttet i mangel av bedre oversettelse av "ground plane". Det ga meg mottak av NRK m.m. i de områdene jeg fartet mest, til og med Ursholmen i sør. Det var omtrent dit jeg hadde godt mottak av NRK på FM også, med min ikke helt optimaliserte - men dog usynlig monterte - antenne for det. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 torkelmj skrev for 2 timer siden: "ground plane". = jordplan. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 ...som ikke nødvendigvis er det samme som "forbindelse til jord". Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 Det er vel overhode ikke det. Slik jeg har forstått er det en 'ledende masse' som skal være en forlengelse av en antenne som er under 1:1 av bølgelengden. Således vil en antenne på 1:4 av bølgelengden fungere dårlig uten jordplan. Som da skal kompensere for manglende antennelengde. Jordplanet kan være et instrument skap i metall eller et biltak i metall. Eller en Hulda i jern. Det er snakk om vekselstrøm i systemet. Dette kan Lars H alt om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.