Jump to content

Må jordplan til antenne være magnetisk?

Cheyenne

Recommended Posts

Vel, detter litt mer komplisert. Noen antenner trenger jordplan, andre ikke.

En god gammeldags bilradioantenne var avhengig av et chassi som jordplan. Det trenger ikke å være magnestisk, men må være elektrisk ledende. Mange moderne bilradioantenner har innebygd jordplan og trenger ikke chassiskontakt

Er rimelig sikker på at denne kan du montere hvor du vil. Dess høyere desto bedre. Med jordplan bedre mottak enn uten.

En mottakende antenne er mindre avhengig av jordplan, enn en sendende antenne.

JRK skrev for 21 timer siden:

Vel, detter litt mer komplisert. Noen antenner trenger jordplan, andre ikke.

En god gammeldags bilradioantenne var avhengig av et chassi som jordplan. Det trenger ikke å være magnestisk, men må være elektrisk ledende. Mange moderne bilradioantenner har innebygd jordplan og trenger ikke chassiskontakt

Er rimelig sikker på at denne kan du montere hvor du vil. Dess høyere desto bedre. Med jordplan bedre mottak enn uten.

En mottakende antenne er mindre avhengig av jordplan, enn en sendende antenne.

Takker for utfyllende svar. Da limer jeg den lille boksen til antennen på vindusrammen (av aluminium) og resten av antennen nedover ruta.

Om dette er DAB antene så kan du godt prøvemontere den uten at den er endelig limt fast.

Jordforbindelsen som skal limes på karosseriet (på bil) trenger ikke metallisk kontakt. M.a.o trenger ikke å skrape lakk ned til bart metall. Vil derfor også virke om den er løselig tapet på plass.

Hvis det er en dab-antenne som trenger jording så vil det vel ikke hjelpe å feste den til en vindusramme? Den ramma har vel ikke videre kontakt til jord?

Jeg festet min antenne i vinduet men festet en ledning på baksiden av den delen som i bil skal være I kontakt med chassiset. Den ledningen følger antenneledningen parallelt tilbake til radioen og er festet til chassiset på radioen for jording. Hos meg fungerer i alle fall det helt fint. 

Slik ser det ut hos meg:>

20220930_224909.jpg.d436372c495036ea3b59b560e2a84479.jpg

Redigert av SUN960
Lagt inn bilde. (see edit history)

Min erfaring med tilsvarende: jeg monterte antenna inne i hardtop'en på båten, med en horisontalt strukket ledningsstump tilkoblet som "jord". "Jord" er her benyttet i mangel av bedre oversettelse av "ground plane". 

Det ga meg mottak av NRK m.m. i de områdene jeg fartet mest, til og med Ursholmen i sør. Det var omtrent dit jeg hadde godt mottak av NRK på FM også, med min ikke helt optimaliserte - men dog usynlig monterte - antenne for det. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Det er vel overhode ikke det. Slik jeg har forstått er det en 'ledende masse' som skal være en forlengelse av en antenne som er under 1:1 av bølgelengden. Således vil en antenne på 1:4 av bølgelengden fungere dårlig uten jordplan. Som da skal kompensere for manglende antennelengde. Jordplanet kan være et instrument skap i metall eller et biltak i metall. Eller en Hulda i jern. Det er snakk om vekselstrøm i systemet. 

Dette kan Lars H alt om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...