Rune.f Startet 30.September.2022 Del på Facebook Startet 30.September.2022 Ser etter en propell som gir meg ca300rpm mer. Har orginal 14×19, båt er Antares 6, får 53-5500rpm, ønsker å få den så tett oppunder 6000rpm som mulig. Det fordi jeg nok får noe høyere toppfart/2kn ? men også for å få ned minimumsfarten litt ifbm dorging. Ønsker bare å vite om disse propellene er å få da jeg ikke finner de i Suzuki's utvalg ?? Sitér dette innlegget Link to post
Håvard - Suzuki Svart 30.September.2022 Del på Facebook Svart 30.September.2022 Hei! Dette hjelper jeg deg gjerne med! Du kan gå ned til en 17'' om du ønsker høyere turtall. 58100-90JA0-019 - Aluminium, 3x14x17 Koster veiledende kr 2 909,- Usikker på om vi har den på lager men kan sjekke opp på mandag! Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 1.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 Hei Håvard, mener du jeg jeg ut fra det jeg beskrev kan forvente høyere toppfart med den propellen ? er 3-4kn innenfor det man kan håpe på ? Det er jo ikke ofte det kjøres på fullt, men det er "noe med hodet" som irriterer når man føler att ting ikke utnyttes fullt ut. Har prøvd 14×21, fikk da omtrent samme fart men mistet enda mer turtall. Båten med motor, utstyr samt 2 voksne er vel ca 17-1800kg. Har hatt 7-8 mindre å lettere åpne båter fra 15-18fot å har alltid oppnådd best fart når motor går helt opp mot max rpm. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 Du burde kjøpe deg en original Suzuki stålpropell i riktig størrelse. Blir som en ny båt, den vil gi mye bedre grep i svinger og gi muligheten til å trimme ut motoren mye. Du vil sannsynligvis trenge en propell med 1" mindre stigende hvis du går for stål. Det er mulig du må gå for en Powertech LNR eller LNT for å få liten nok stigning, men disse er tilnærmet identisk med original Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 21.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 Abbor....gammel tråd men fremdeles aktuell, bestilte en 14×18 propell hos en båtforhandler, "no problem" var svaret å betalte flere 1000kr, da den kom såg jeg etter test att var det en org Suzuki 14×17 (sjekket ikke esken før montering, iveren tok vel overhånd :)) nådde rpm sperre etter 3sek, fikk ikke levere den tilbake 😡 "det viste seg att 14×18 ikke var å få" var svaret. Du nevner stålpropell, tror du en i stål med samme dia/stigning gi mere rpm/fart ? skulle gjerne hatt 2-300rpm til med litt last i båten. Kjører fremdeles med orginal 14×19. Noen som har en stålpropell de tror vil fungere slik jeg håper ? om noen har en brukt så er det bare å ta kontakt via pm. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Juli.2023 Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 Hvis original 14x19" aluminiumspropell gir riktig turtall så skal du ha 14x18" i stål. Powertech LNT og LNR er tilnærmet identiske med Suzuki original. https://www.winrace.no/staal/powertech-lnt-3-bl?dpid=887 Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2023 Skulle gjerne hatt 200rpm til om jeg fikk alt som jeg ønsket meg😅da samme størrelse i stål ? Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 22.Juli.2023 Del på Facebook Svart 22.Juli.2023 Har liknende båt, antares 620 med Suzuki 140hk. har testet tre propeller hittil i år, org Suzuki 14x21 alu, powertech LNT 14x21 stål og en 4 blad mercury stål 13,75x19. 21 pitch 3 blad gir maks 5800rpm uansett stål eller alu og omtrent identisk kurve på fart og forbruk pr turtall. 4 blad propellen gir 6100rpm og 2-3 knop mer fart på WOT. Ellers ca lik fart pr rpm opp til 2500, men i plan på 4000 og opp ligger båten stødigere i plan med lavere forbruk pr knop selv om jeg må opp ca 200rpm for samme fart kontra 3x14x21. Får rett og slett mer fart i toppen, bedre økonomi i marsjfart og mer krefter til å holde båten i plan ved ruskete forhold uten aktiv gassing. Mistenker mercury propellen ville vært enda mer ideell til meg alene om den var 20 pitch, men har ofte last, så virker meget fornuftig foreløpig. godt mulig en 4 blad 17 pitch kan være brukbar på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 23.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2023 Det hadde vært fryktelig artig å prøvd en 4 blads 17pitch men er vel dyre, å surt om det ikke er noe å hente MEN betaler gjerne noen 100lapper i leie + frakt om noen har en jeg kan prøve ! :) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Juli.2023 Del på Facebook Svart 23.Juli.2023 Jeg får samme turtall på min Antares 650 med DF115 med 14x21" original aluminium og 14x20" Suzuki stål. Med DF140B får jeg også samme turtall med disse to propellene. Har Antares 6 samme skrog som 580? Min gamle DF115 sitter nå på en Antares 580, min Suzuki 14x20 stål er perfekt også på denne. Men siden jeg har denne propellen på min nye motor så har kompisen en Powertech LNR 14x20" siden Suzuki stål var umulig å få tak i, både i Norge og USA i fjor. Turtall og hastighet er identisk med LNR og Suzuki stål, men Suzukien har bedre grep i svinger og kan trimmes mer ut. Kompisen har hevet motoren, to hull tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Juli.2023 Del på Facebook Svart 23.Juli.2023 Jeg bytta fra 14x19 alu til 13 7/8 x19 stål fra solas hr titan. 3 blad.. fikk litt høyere turtall enn originalt.. og litt mer trim uten å slippe vannet.. var vel mer trim som ga litt mer turtall/fart. Ble bedre å kjøre. var en skibsplast 655 med Suzuki df140 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
abbor Svart 23.Juli.2023 Del på Facebook Svart 23.Juli.2023 Vanskelig å finne propeller fra andre produsenter som fungerer like bra som originale Suzuki stål og aluminium. Suzuki motorer har en annet utveksling enn andre produsenter og trenger derfor større propeller som er optimalisert for saktere rotasjon. Har vel knapt hørt om noen som har fått bedre resultater enn med Suzuki stål for DF115 og DF140. Står mye om dette på diverse amerikanske forum. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 23.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2023 Antares 580 er vel en annen/eldre/mindre/lettere båt en Antares 6, kom ikke Antares 6 med ny skrog form da de kom ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.