Gunga Din
Havarita skrev for 13 timer siden:Tunelldriving har vi etter hvert god kompetanse på, så burde være teknisk mulig uten for store utfordringer.
Kystverkets info om prosjektet.
2mrd for 1700m er i overkant 1MNOK pr meter, som er på nivå med kostnaden for tunellen under Haukeland Sykehus i Bergen for en generasjon siden.
Hvem bygger man egentlig denne tunellen for?
Hurtigruten har ikke nytte av den.
Lengre seilingstid, høyere utslipp, og / eller kortere tid i havn. Og fare for skrekkscenariet med brann i tunellen.
Kanskje er også naturopplevelsen av 1700m i naturekte stein sett fra innsida er for spesielt interesserte, når det til alt overmål er pakket inn i betong og stål for (brann)sikkerhets skyld.
Jeg tror derimot at de som regner på samfunnsnytte har har oversett en vesentlig oppside:
Har hørt noen sier vannstanden i havet stiger, og at nå går det styggfort.
Nederland, og resten av den flate verden blir desperate etter stein for å bygge på dikene sine for å sikre seg mot at havet oversvømmer de fattige små landområder vi har igjen på kloden. Verdien av massen de tar ut kommer til å overgå kostnaden med selve tunellen.
![]()
Når til og med en del av volumet tas ut under vann og deponeres på land, motvirkes også havstigningen.
Om vi er skikkelig lure selger vi steinen før vi slipper vann inn i tunellen slik at både dramaturgien og prisen vi oppnår blir maksimal.
Dette er jo genialt og det mest lønnsomme klimatiltaket vi har for hånden for tiden. Dobbel miljøgevinst
![]()
Godt det finnes så fremsynte politikere som viser vei og redder hele verden.
![]()
Interresant betraktning !
første/øverste delen er jeg enig i !
men att steinen er verdt så pass mye....tror jeg du tar feil
tunnelen har en area på 1661m2 * 1700m = 2,8 mill m3
normalfjell har en densitet på 2,5-3 tonn/m3......si 2,75 i snitt
2,8 * 2,75 = 7,7 mill tonn
Hele prosjektet er kostn.beregnet til 2,7 milliarder kr
2 700 000 000 / 7 700 000 = 350 kr / tonn..... + transporten til eks Holland
det blir betydlig rimeligere å ta ut stein i ett vanlig fjelltak!
Holland og andre lavland ønsker også tung stein (høy densitet) og av viss størelse...for bygging av moloer etc....
i vanlig tunneldriving får du som oftest en maks-størelse på steinen på 300-400mm...
det du kan gjøre er å foredle steinen, til tilslag til betong eller asfaltproduksjon
men da kommer det inn andre kvalitetskrav....som eks kulmølle-krav (hardhet !) på steinen
nå har jeg ikke lest den geotekniske rapporten på Stadt-tunnelen...
så det er bare litt generelle betraktninger
Sist, den volum av bortsprengt fjell under VL....som havet kommer ‘synke’
kan nok betegnes som ‘en mygg-piss i Missisippi’