Jump to content

Edit History

AVAD

AVAD

Synd at fakta er "fordummende for samtalen", men fakta er fakta Grønnskollingen. Som bosatt i Sogn og Fjordane skulle det ikke være særlig vanskelig å relatere seg til dette. Hvem har i hovedsak fått massivt forbedrede kommunikasjoner i moderne tid? 

Bergens Tidende fikk gjennomført en studie i 2012 som viste at 85 av 100 kroner til nye veier i Hordaland var betalt av bilisten. I Oslo var tallet 50. Og totalrammen 3x så høy (Oslopakkene). Innen kultur var det slik at driftsbudsjettet for operaen alene overgikk alle statlige bevilgninger til kultur i Hordaland (2016). Stadtunnelen er skjøvet på og re-utredet 21 ganger... Alt rundt Oslo er av "nasjonal interesse/nasjonalanlegg" noe som alltid utløser midler. Jernbanesektoren med enorme utbygginger og investeringer. Og så den famøse stortingsgarasjen....  I tillegg en ganske utidig totalramme grunnet oppstykkingen stat/fylke/kommune. På et begrenset geografisk areal.  Hvor er motorveien din nord/sør eller øst/vest i Sogn da? En er vel bare glad ferger går og veien er åpen til tider av året. Eller? Stengt øst/vest i tilfeller hver vinter. Omkjøring? langt fra alltid mulig. Men oftest på en kyraveg om det er omkjøring. 

Det meste innen samferdsel handler om å knytte sammen. For langsiktige synergieffekter. Men også for økt trygghet. Dette har en skjønt i resten av Europa for lengst. Vi har hus i Hellas og har kjørt ned dit noen ganger opp gjennom årene. Det slutter aldri å forundre meg hva fattige land bare GJØR som vi bare utreder og krangler om. Første turen i 2008 var det 450 km vei med møtende trafikk E45->E75. Nå er det 30. Nord i Hellas. Av "svensk" 1,5 bredde standard. Så ting har skjedd fort. i tillegg til at et hav av andre korridorer er bygget ut. I Hellas. I Tyrkia. I Albania(brukte 90% av nasjonalbudsjettet på veier et år på 2010-tallet). I Nord-Makedonia. I Serbia. I Tsjekkia (bedre enn Tyskland som forfaller). Og ikke minst i Kroatia. I fantastisk kvalitet. Med broer, skjæringer og tunneler ofte gjennom fjellandskap. Mens vi krangler og utreder. Og FLYTTER parametre for hva som er samfunnsøkonomisk forsvarlig. Og en får også forskjellig svar etter hvilket fagmiljø en spør... (Bla. E16 Bergen-Voss).

Det er slik jeg beskriver. Selv om det har bedret seg under Solberg-regjeringen. 

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/0n5kBJ/stad-skipstunnel-har-blitt-utredet-mer-enn-20-ganger-naa-skal-den-kval

Skjevdeling er påpekt fra medlemmer i samferdselskommiteen på Stortinget i mang en nasjonal transportplan eller prosjekt;

https://lovdata.no/static/INNST/innst-201213-450.pdf

https://www.ringerike-utvikling.no/assets/files/RU sidene/Komplett innstilling NTP.pdf

Så nå er altså "konspirasjonsteoretikere" også våre folkevalgte? ???  Eller er dette billige forsøk på å vri debatten fra noen som er farget av eget syn her?  Noen har for eksempel valgt seg parameteret kostnad pr meter vei. Hvordan var det i sin tid egentlig mulig med et så desentralisert Storting i sammensetning? Noen har åpenbart vært smartere enn andre. Hvor "virker det" parameteret best/dårligst? Sier det noe som helst om behovet der det koster mer å bygge pga krevende topografi? Eller er det ikke (og har vært) med å styre samfunnsutviklingen der parameteret virker best? Hvordan hadde samfunnet utviklet seg siste 40 år om parameteret var behov? Som i meter vei uavhengig av pris? Garantert helt annerledes. Vi blir hva vi blir fortalt er "rett". Og slutter å se det...

Veier i Serbia/Nord-Makedonia;

 

IMG_20190827_120728.jpg

IMG_20190827_120550.jpg

IMG_20190827_120712.jpg

AVAD

AVAD

Synd at fakta er "fordummende for samtalen", men fakta er fakta Grønnskollingen. Som bosatt i Sogn g Fjordane skulle det ikke være særlig vanskelig å relatere seg til dette. Hvem har i hovedsak fått massivt forbedrede kommunikasjoner i moderne tid? 

Bergens Tidende fikk gjennomført en studie i 2012 som viste at 85 av 100 kroner til nye veier i Hordaland var betalt av bilisten. I Oslo var tallet 50. Og totalrammen 3x så høy (Oslopakkene). Innen kultur var det slik at driftsbudsjettet for operaen alene overgikk alle statlige bevilgninger til kultur i Hordaland (2016). Stadtunnelen er skjøvet på og re-utredet 21 ganger... Alt rundt Oslo er av "nasjonal interesse/nasjonalanlegg" noe som alltid utløser midler. Jernbane, enorme utbygginger og investeringer. Og så den famøse stortingsgarasjen....  I tillegg en ganske utidig total grunnet oppstykkingen stat/fylke/kommune. På et begrenset geografisk areal.  Hvor er motorveien din nord/sør eller øst/vest i Sogn da? En er vel bare glad ferger går og veien er åpen til tider av året. Eller? 

Det meste innen samferdsel handler om å knytte sammen. For langsiktige synergieffekter. Men også for økt trygghet. Dette har en skjønt i resten av Europa for lengst. Vi har hus i Hellas og har kjørt ned dit noen ganger opp gjennom årene. Det slutter aldri å forundre meg hva fattige land bare GJØR som vi bare utreder og krangler om. Første turen i 2008 var det 450 km vei med møtende trafikk E45->E75. Nå er det 30. Nord i Hellas. Av "svensk" 1,5 bredde standard. Så ting har skjedd fort. i tillegg til at et hav av andre korridorer er bygget ut. I Hellas. I Tyrkia. I Albania(brukte 90% av nasjonalbudsjettet på veier et år på 2010-tallet). I Nord-Makedonia. I Serbia. I Tsjekkia (bedre enn Tyskland som forfaller). Og ikke minst i Kroatia. I fantastisk kvalitet. Med broer tunneler ofte gjennom fjellandskap. Mens vi krangler og utreder. Og FLYTTER parametre for hva som er samfunnsøkonomisk forsvarlig. Og en får forskjellig svar etter hvilket fagmiljø en spør... 

Det er slik jeg beskriver. Selv om det har bedret seg under Solberg-regjeringen. 

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/0n5kBJ/stad-skipstunnel-har-blitt-utredet-mer-enn-20-ganger-naa-skal-den-kval

Skjevdeling er påpekt fra medlemmer i samferdselskommiteen på Stortinget i mang en nasjonal transportplan eller prosjekt;

https://lovdata.no/static/INNST/innst-201213-450.pdf

https://www.ringerike-utvikling.no/assets/files/RU sidene/Komplett innstilling NTP.pdf

Så nå er altså "konspirasjonsteoretikere" også våre folkevalgte? ???  Eller er dette billige forsøk på å vri debatten fra noen som er farget av eget syn her?  Noen har for eksempel valgt seg parameteret kostnad pr meter vei. Hvordan var det i sin tid egentlig mulig med et så desentralisert Storting i sammensetning? Noe n har åpenbart vært smartere enn andre. Hvor "virker det" parameteret best/dårligst? Sier det noe som helst om behovet der det koster mer å bygge? Eller er det ikke (og har vært) med å styre samfunnsutviklingen der parameteret virker best? Hvordan hadde samfunnet utviklet seg siste 40 år om parameteret var behov? Som i meter vei uavhengig av pris? Garantert helt annerledes. Vi blir hva vi blir fortalt er "rett". Og slutter å se det...

Veier i Serbia/Nord-Makedonia;

 

IMG_20190827_120728.jpg

IMG_20190827_120550.jpg

IMG_20190827_120712.jpg

AVAD

AVAD

Synd at fakta er "fordummende for samtalen", men fakta er fakta Grønnskollingen. Som bosatt i Sogn g Fjordane skulle det ikke være særlig vanskelig å relatere seg til dette. Hvem har i hovedsak fått massivt forbedrede kommunikasjoner i moderne tid? 

Bergens Tidende fikk gjennomført en studie i 2012 som viste at 85 av 100 kroner til nye veier i Hordaland var betalt av bilisten. I Oslo var tallet 50. Og totalrammen 3x så høy (Oslopakkene). Innen kultur var det slik at driftsbudsjettet for operaen alene overgår alle statlige bevilgninger til kultur i Hordaland (2016). Stadtunnelen er skjøvet på og re-utredet 21 ganger... Alt rundt Oslo er av "nasjonal interesse/nasjonalanlegg" noe som alltid utløser midler. Jernbane, enorme utbygginger og investeringer. Og så den famøse stortingsgarasjen....  Hvor er motorveien din nord/sør eller øst/vest i Sogn da? En er vel bare glad ferger går og veien er åpen til tider. Eller? 

Det meste innen samferdsel handler om å knytte sammen. For langsiktige synergieffekter. men også for økt trygghet. Dette har en skjønt i resten av Europa for lengst. Vi har hus i hellas og har kjørt ned dit noen ganger opp gjennom årene. Det slutter aldri å forundre meg hva fattige land bare GJØR som vi bare utreder og krangler om. Første turen i 2008 var det 450 km vei med møtende trafikk E45->E75. Nå er det 30. Nord i Hellas. Av "svensk" 1,5 bredde standard. Så ting har skjedd fort. i tillegg til at et hav av andre korridorer er bygget ut. I Hellas. ITyrkia. I Albania. I Nord-Makedonia. I Serbia. I Tjekkia (bedre enn Tyskland som forfaller). Og ikke minst i Kroatia. I fantastisk kvalitet. Med broer tunneler ofte gjennom fjellandskap. Mens vi krangler og utreder. Og FLYTTER parametre for hva som er samfunnsøkonomisk forsvarlig. Og en får forskjellig svar etter hvilket fagmiljø en spør... 

Det er slik jeg beskriver. Selv om det har bedret seg under Solberg-regjeringen. 

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/0n5kBJ/stad-skipstunnel-har-blitt-utredet-mer-enn-20-ganger-naa-skal-den-kval

Skjevdeling er påpekt fra medlemmer i samferdselskommiteen på Stortinget i mang en nasjonal transportplan eller prosjekt;

https://lovdata.no/static/INNST/innst-201213-450.pdf

https://www.ringerike-utvikling.no/assets/files/RU sidene/Komplett innstilling NTP.pdf

Så nå er altså "konspirasjonsteoretikere" også våre folkevalgte? ???  Eller er dette billige forsøk på å vri debatten fra noen som er farget av eget syn her?  Noen har for eksempel valgt seg parameteret kostnad pr meter vei. Hvordan var det i sin tid egentlig mulig med et så desentralisert Storting i sammensetning? Noe n har åpenbart vært smartere enn andre. Hvor "virker det" parameteret best/dårligst? Sier det noe som helst om behovet der det koster mer å bygge? Eller er det ikke (og har vært) med å styre samfunnsutviklingen der parameteret virker best? Hvordan hadde samfunnet utviklet seg siste 40 år om parameteret var behov? Som i meter vei uavhengig av pris? Garantert helt annerledes. Vi blir hva vi blir fortalt er "rett". Og slutter å se det...

Veier i Serbia/Nord-Makedonia;

 

IMG_20190827_120728.jpg

IMG_20190827_120550.jpg

IMG_20190827_120712.jpg



×
×
  • Create New...