dude
Grønnskollingen skrev for 1 time siden:Tenker du at Norge like gjerne kunne hatt et diktatur?
Min politiske mening og ståsted er forsåvidt uvesentlig. men det er desverre slik at det er stort sett din og alle andres også. Vi styres ikke av demokrati nå? hva kalles det motsatte mener du?. Jeg kunne kommet med drøssevis ev eksempler på at folkeviljen ikke følges her til lands. Som f,eks at det i sin tid var 74% flertall på stortinget for konsekvensutredning av oljeutvinning i lofoten og vesterålen. et lite tulleparti i kjøpslåing mot stortingsflertallet nekter å gjennomføre. Dette betaler vi alle for nå. "Ingen" vil heller ha bensinpriser på over 20 kroner, eller strøm til 2,5 kr pr kwh, For å ta et dagsaktuellt tema, men vi sitter stille på gjerdet og ser at det vedtaes og gjennomføres. Slik de må i mange land med annet (såkalt) styresett enn vårt.
Men tilbake til tunellen som det snakkes og argumenteres for her. det ble vedtatt ved avstemning på stortinget i mai 2021, med eneste parti som stemte imot, MDG (3,2% og en representant) at tunellen skal bygges! det blir etter min kalkulator over 99% av representantstemmene som var enige. Dette skjedde etter en over 100 årig debatt om kost nytte, lyst og ulyst, osv.. Min mening, eller tusenvis av andre, er nå uvesentlig. Mindretallet er nedstemt. Det er vedtatt, ferdig debattert.
Nå presterer en mindretallsregjering, som ikke har flertall i folket på noen som helst måte å blokkere for å gjennomføre dette lovlige stortingsvedtaket. Da kan man retorisk spørre seg om vi virkelig har et folkestyre, eller er styre som leder folket!