tobixen
4 hours ago, dude said:Dette betaler vi alle for nå. "Ingen" vil heller ha bensinpriser på over 20 kroner, eller strøm til 2,5 kr pr kwh, For å ta et dagsaktuellt tema, men vi sitter stille på gjerdet og ser at det vedtaes og gjennomføres. Slik de må i mange land med annet (såkalt) styresett enn vårt.
Det er ikke vedtatt at prisen skal være slik - vi har markedsøkonomi her i landet, og slik har det vært lenge. At vi nå plutselig har dyre priser skyldes vedtak gjort ganske langt tilbake i tid. Det finnes ingen enkle løsninger på å få ned prisene - annet enn subsidiering. Det kan fungere som en nødløsning, men det er ikke noen god langsiktig politikk, da oppfordrer man til sløsing av knapphetsgoder.
Strømprisene nå er rimelig ekstreme. Kanskje man kunne fått de ned på et anstendig nivå ved å strupe utenlandskablene - men jeg mener å minnes at sist strømprisene var så høye at det var i nærheten av å bli et politisk problem så skyldtes det ualminnelig tørt vær - dengang da satte man ned et utvalg som konkluderte med at vi måtte bygge flere utenlandskabler slik at vi kunne importere strøm i år med lite nedbør. Nå er disse utenlandskablene blitt et politisk problem. Jeg er av den tro at det ville være kortsiktig politikk å begrense flyten i disse kablene - det kan slå hardt tilbake på oss noen år i fremtiden, når enkelte land har bygd ut flere atomkraftverk, mens vinden blåser hardt over andre land med mange vindmøller, og vi har nesten tomme vannreservoar på grunn av usedvanlig tørt vær.
Noen påstår at siden kostnaden med å produsere strøm ligger på "noen få øre pr kWh", så bør også prisen ut til forbruker ligge på samme nivå. Det tilsier at "noen" tjener svært gode penger på å produsere strøm, men å ha noe makspris på strøm er ikke noen triviell løsning på problemet - ikke så lenge etterspørselen er høyere enn tilbudet. Vel, noen land får det til - men i de fleste land som har politisk bestemte priser på strøm er det også ganske mye mer allminnelig med strømbrudd enn her - strømbrudd ikke på grunn av midlertidige plutselige tekniske leveranseproblemer, men rett og slett fordi det ikke eksisterer nok strøm til alle som ønsker å bruke strøm. Det er forsåvidt mer "demokratisk" at "alle" opplever at strømmen plutselig blir borte nå og da enn at folk med dårlig råd plutselig ender opp med krav hos namsmannen fordi strømregningen er blitt urimelig. Jeg er personlig ikke noen sterk motstander av makspris kombinert med rasjonering. Problemet oppstår når "folk flest" har fått det for seg at billig bensin og strøm er en menneskerett. Etter min personlige overbevisning er noe av løsningen på strømkrisen strømsparingskampanjer, ikke subsidier eller makspris. Det er fortsatt mange som lufter med vinduene på vidt gap samtidig som varmeovnen står rett under vindet med termostaten skrudd på 23C. I slike tider som dette er det helt forkastelig, rett og slett. Mener jeg, i allefall.
Det er også en viss forskjell på usannhet og ren løgn. Jeg er enig i at det er relativt horribelt å påstå midt i en valgkamp at man "aldri vil finne seg i å sitte i en regjering som godtar 26 kroner per liter i bensinpris", for senere å gjøre nettopp dette - men det er fortsatt en "usannhet" og ikke en "løgn". På det tidspunktet påstanden ble fremmet var det helt utenkelig med en så høy bensinpris.
Det er også lov å ombestemme seg, og når forutsetningene endrer seg så bør man også kunne gå tilbake på tidligere vedtak. I dette tilfellet har kostnadene både for tunellen og for mye annet økt uten at de disponible inntektene har økt like mye - da må det omprioriteres. Det gjelder både privatøkomomi og offentlig økonomi.