Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Hekri skrev for 1 time siden:

Er det presentert priser for hva det vil koste å gå gjennom tunnelen? 

Kystverket har sagt at bruken av tunellen skal være helt gratis. Det er på grunn av at rederiene ikke skal ha valg mellom utgift vs sikkerhet. Driften av tunellen skal foregå av instanser som allerede finnes i dag, så driftsutgiftene av tunellen skal i seg selv være små.

Link to post
bellen skrev for 15 timer siden:

Ja.. Kystruten har sagt at dem skal bruke den. Jeg tror også det presses frem at også Hurtigruten vil bruke den da turistpassasjerene kommer til å foretrekke en båt som går igjennom tunellen. Brønnbåtene kommer til å bruke den i dårlig vær for å bedre laksens velferd i stedet for å gå rundt i dårlig vær. Det er aldri ønskelig å ha fisken ombord i en brønnbåt lenger enn nødvendig. Små servicefartøy i oppdrettsbransjen vil komme til å bruke den. Jeg vet om et servicefirma som er stasjonert rett sør for Stad som taper mange millioner i året på grunn av at fartøyene deres må ligge å vente på været for å komme seg rundt Stad. Det vil også bli opprettet hurtigbåtrute mellom Ålesund og Bergen når tunellen åpner, siden Stadhavet er en stopper for hurtigbåtene i dag. I dag stopper hurtigbåtene ved Selje. Stort sett alle mindre kystbåtene kommer til å ha god nytte av tunellen og det vil tiltrekke seg veldig mye turisme.

Enig i at Brønnbåtene kommer til å bruke den i spesielt dårlig vær, men kan ikke se så mange andre næringsaktører som kan ha nytte av tunnelen.

Med nåværende seilingsplan for Hurtigruta/Kystruta betyr det at turistene må stå opp lenge før frokosten er klar for å få med seg happeningen på nordgående. På sørgående vil de vel passere ca. kl 04.00.

 

At noen med servicebåter for oppdrettsnæringen taper mange millioner i året pga manglende tunnel er i beste fall en kreativ bruk av forutsetninger (eller at de er ræva på kalkyler...).

Hurtigbåt ruta mellom Selje og Bergen er allerede i dag et subsidiesluk for AS Norge - å utvide denne ruta til Ålesund vil bare kreve ennå mer subsidier for å besørge verdens kanskje mest miljøfiendtlige persontransport.

Lave driftskostnader av tunnelen fordi den skal driftes av allerede etablerte instanser.... dream on.

 

Dette er et konsept det er brukt for mye ressurser på allerede og bør finne sin plass på hylla snarest mulig.

Link to post
Nikk skrev On 14.8.2025 at 14.41:

Enig i at Brønnbåtene kommer til å bruke den i spesielt dårlig vær, men kan ikke se så mange andre næringsaktører som kan ha nytte av tunnelen.

Med nåværende seilingsplan for Hurtigruta/Kystruta betyr det at turistene må stå opp lenge før frokosten er klar for å få med seg happeningen på nordgående. På sørgående vil de vel passere ca. kl 04.00.

 

At noen med servicebåter for oppdrettsnæringen taper mange millioner i året pga manglende tunnel er i beste fall en kreativ bruk av forutsetninger (eller at de er ræva på kalkyler...).

Hurtigbåt ruta mellom Selje og Bergen er allerede i dag et subsidiesluk for AS Norge - å utvide denne ruta til Ålesund vil bare kreve ennå mer subsidier for å besørge verdens kanskje mest miljøfiendtlige persontransport.

Lave driftskostnader av tunnelen fordi den skal driftes av allerede etablerte instanser.... dream on.

 

Dette er et konsept det er brukt for mye ressurser på allerede og bør finne sin plass på hylla snarest mulig.

Det var da svært hvor mye "peiling" du skulle ha, med tanke på at du bor på en helt annen kant av landet. Jeg har kysten og havet som yrke og bor bare et steinkast fra der tunellen er planlagt. Angående servicefirmaet jeg referere til, så er det et firma jeg har jobbet hos selv, pluss at jeg har slekt og venner som jobber der nå. Denne bransjen driver i høy grad i spotmarkedet og grunnen til inntektstap på manglende tunell er hovedsaklig at dem må takke nei til jobber, fordi dem ikke har tilgjengelige fartøy på rett side av Stad, og dem har ikke mulighet å komme seg rundt på grunn av været. 

Angående hurtigbåten, så er den ikke noe mer subsidiert enn andre hurtigbåter. Alle ferger og busser i landet er også subsidiert på samme måte. Ruten mellom Bergen og Selje er en veldig populær rute og frakter rundt 300.000 passasjerer årlig. Å strekke ruten helt til Ålesund, vil nok øke kundegrunnlaget ganske kraftig. Hurtigbåter er også under sterk utvikling i dag, der det testes nye typer drivlinjer som er mye mer miljøvennlig i forhold til dagens konvensjonelle drift, så der vil det innen få år mest sannsynlig vil bli mer miljøvennlig enn fly, som er det eneste reelle konkurerende alternativ.

 

Og så må du spesifisere hvorfor du mener at det skal bli så himla dyrt å drifte denne tunellen. Når hullet først er komt på plass, så er det jo ikke så mye arbeid å gjøre.

Link to post
16 hours ago, bellen said:

i forhold til dagens konvensjonelle drift, så der vil det innen få år mest sannsynlig vil bli mer miljøvennlig enn fly, som er det eneste reelle konkurerende alternativ.

 

Strekningen Trondheim-Kristiansund hadde kontralt om elbåter, men den ble terminert.  De klarte ikke levere i hennhold til kontrakt. Så nå er også gammelbåtene satt inn i rute.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...