Capt. Morgan Svart 31.August Link til dette innlegget Svart 31.August Vi har en stolt historie som sjøfartsnasjon, og kystsamfunnene er en stor del av den historien vi gjerne viser frem og selger til turister. Når det kommer til å bruke noen skarve kroner på det samme samfunnet, da skal Oslo folk og fjellfolk plutselig mene så mangt om og hyle om penger. Jeg mener vi skal ta oss råd til tunellen, det at jeg og andre byfolk ikke får direkte nytte av den skal da vitterlig ikke måtte vektlegges, den vil være til god nytte for de som kommer til å bruke den. Det er pinlig når folk går over lik for å hindre naboen i å få noe de selv ikke får, men samtidig er det morsomt å observere at de mest hardnakka forkjemperne av Frp, ND osv, er ofte de som har mest å tape på politikken de fremmer. Sitér dette innlegget I Got What It Takes Link to post
bellen Svart 31.August Link til dette innlegget Svart 31.August ohio skrev for 6 timer siden: Drit i den tunnellen Fins viktigere saker og bruke pengene på Sikkert ikke viktig for deg, men viktig for mange andre. Sitér dette innlegget Link to post
SUN960 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober https://www.nrk.no/norge/store-har-bestemt-seg_-vraker-stad-skipstunnel-1.17604633 Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Hvorfor er jeg ikke overrasket... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Ikke jeg heller. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Sitat Skipstunnelen som skal gjøre det tryggere å seile gjennom værharde Stad, er utredet mer enn 20 ganger siden 1990. Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger. Bare MDG stemte mot da Stortinget i 2021 sa ja til prestisjeprosjektet. Men varsellampene har blinket en stund: Kostnadsrammen på 5 milliarder 2025-kroner har lenge sett ut til å sprekke. I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder. Nå er kostnadsanslaget enda høyere: 9,4 milliarder kroner. Kystverket og kommunene i området har brukt anslagsvis 390 millioner kroner (290 + 100) på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger. Norge i et nøtteskall. Evige utredninger over flere tiår mens prisen stiger og stiger og prosjektet skrotes eller gjennomføres til mangedobbel pris av hva det hadde kostet om man gjennomførte for 20 år siden. Sitat Støre forsvarer at det er brukt mange millioner kroner over offentlige budsjetter på dette prestisjeprosjektet, som han nå altså ønsker å sette en strek over. Men på et tidspunkt må en regjering ta en beslutning. Når vi nå ser bildet av hva som ligger foran oss, mener vi det ville vært uansvarlig å fortsette å bruke penger på noe som vi med stor sikkerhet vet er for dyrt. – Burde ikke denne konklusjonen ha kommet i valgkampen? – Det ligger til statsbudsjettet som kommer til uka, så vi mener det er riktig at det er der det hører hjemme. – Burde ikke denne konklusjonen ha kommet i valgkampen? – Det ligger til statsbudsjettet som kommer til uka, så vi mener det er riktig at det er der det hører hjemme. – Var det frykt for velgerflukt som gjorde at du ville spare denne nyheten til oktober? – Nei. Den hører hjemme i en statsbudsjettsammenheng. Og når jeg gjør det kjent nå, så er det fordi det er mye oppmerksomhet om denne ene saken, og da er det ryddig å få den avklart. Nei, det passet vel dårlig å meddele dette under valgkampen Men regjeringskvartal til 60+ mrd pluss all annen offentlig sløsing (spes til grønne katastrofeprosjekter), det er det alltid penger til Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vittig Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober On 8/31/2025 at 4:52 PM, Capt. Morgan said: Vi har en stolt historie som sjøfartsnasjon, og kystsamfunnene er en stor del av den historien vi gjerne viser frem og selger til turister. Når det kommer til å bruke noen skarve kroner på det samme samfunnet, da skal Oslo folk og fjellfolk plutselig mene så mangt om og hyle om penger. Jeg mener vi skal ta oss råd til tunellen, det at jeg og andre byfolk ikke får direkte nytte av den skal da vitterlig ikke måtte vektlegges, den vil være til god nytte for de som kommer til å bruke den. Det er pinlig når folk går over lik for å hindre naboen i å få noe de selv ikke får, men samtidig er det morsomt å observere at de mest hardnakka forkjemperne av Frp, ND osv, er ofte de som har mest å tape på politikken de fremmer. Jeg er byfolk på østlandet, men jeg har også vært mannskap på skip som har passert utenfor stad flere ganger. Jeg klarer ikke se at det er mange som får nytte av denne tunellen. Det er min subjektive mening. Det at du skriver at vår mening ikke bør vektlegges er helt greit så lenge det er deres penger, og der er problemet. Det er våre penger, og da skal vi i aller høyeste grad kunne ha en mening. Jeg er også opptatt av at våre penger brukes forsvarlig. Dette er et uforsvarlig prestisjeprosjekt som aldri burde blitt godkjent. Jeg syntes forsåvidt at de samtidig kunne flyttet det nye terrormålet(regjeringskvartalet) ut av landets mest tettbebygde område og spart noen milliarder samtidig og gitt plass til mer boligbygging men det blir en digresjon. Det eneste argumentet jeg forsåvidt støtter er at dette prosjektet allerede er vedtatt og at det derfor burde gjennomføres. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober sap_2000 skrev 29 minutter siden: Men regjeringskvartal til 60+ mrd pluss all annen offentlig sløsing (spes til grønne katastrofeprosjekter), det er det alltid penger til For ikke å glemme Follobanen til 36,8 milliarder, som har forkortet reisetiden for 20.000 årlige reisende med hele ti minutter! Men det er jo på Østlandet, så da er vel alt greit.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ohio Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober De som har stemt igjen på de grønne får nå betalt. Sist valg lovet de at det var vanlige folks tur (til og betale) Bunn råttent spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober index skrev 10 minutter siden: For ikke å glemme Follobanen til 36,8 milliarder, som har forkortet reisetiden for 20.000 årlige reisende med hele ti minutter! Men det er jo på Østlandet, så da er vel alt greit.... Rygfast. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Hulda skrev 3 minutter siden: Rygfast. Om du mener Ryfast så kostet den 8,1 milliarder og er delvis bompengefinansiert. 167 kroner hver vei, så her vil jeg påstå at brukerne tar en stor del av kosten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ohio Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Eller Rogfast Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober ohio skrev 7 minutter siden: Eller Rogfast Den er vel på ca et halvt regjeringsbygg og tungt bompengebelagt. Men med tanke på trafikkgrunnlaget mest sannsynlig samfunnsøkonomisk lønnsom, og svært nyttig for næringslivet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ohio Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Ja veier er allmennyttig for folk flest og det er ikke Stad tunellen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober ohio skrev 5 minutter siden: Ja veier er allmennyttig for folk flest og det er ikke Stad tunellen Hvordan kan det ha seg at passasjertransport og varetransport langs kysten ikke er nyttig for folk flest? Tunnellen er vel ikke kun for cruiseskip? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Jeg er enig at den jernbanetunnelen er noe dritt. Og jeg vet at dette er en maritimt forum. Til alle dem som ikke har brukt timer på å vente på 'kryssende tog', det er ikke de 10 minuttene det dreier seg om. Det tusenvis av ventetimer på overfylte tog det gjelder. Uansett, togene er overfylte og instilte uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober index skrev 50 minutter siden: or ikke å glemme Follobanen til 36,8 milliarder, som har forkortet reisetiden for 20.000 årlige reisende med hele ti minutter! har du en kommafeil? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Code0 skrev 34 minutter siden: har du en kommafeil? Mulig det. Likevel rart at en timinutters besparelse skal forsvare en slik investering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober index skrev 11 minutter siden: Likevel rart at en timinutters besparelse skal forsvare en slik investering. mulig tallet på passasjerer økte også. Å bygge en ny 80 sone vei ved siden av den gamle 80 sone veien korter ikke ned reisetiden om man holder fartsgrensen, men det kan jo øke regulariteten, og øke kapasiteten. Så ikke alltid besparelsen i tid er det som utløser samferdselsprosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Man må ikke misforstå. Med det store antall personer som har omkommet om bord i rutetrafikk utenfor Stadt de siste 50 årene, burde dette vært et gjennomførbart prosjekt. Særlig om tunnelen blir bompengebelagt for bygging, administrasjon og drift av vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Sant det. Vi har råd til å bygge den, og den vil være til nytte for samfunnet de neste 100 år med svært begrensede vedlikeholdskostnader. Det blir litt som om man bygger seg garasje hjemme. Om du kun ser på redusert slitasje på bilen så går neppe regnskapet opp. Men så dukker det opp ting du kan gjøre som du ikke kunne gjøre før, og plutselig så er det ikke så dumt likevel. Vi må bruke penger for å gjøre samfunnet vår bedre. Ikke bare spare oss til fant. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober 2 hours ago, sap_2000 said: Men regjeringskvartal til 60+ mrd pluss Min subjektive synsing (nesten) helt uten å ha satt meg inn i noen av sakene, tilsier at det er mer nytte per krone i Stadt-tunellen enn i nytt regjeringskvartal. Demokratiets stilling i Romania eller nytteverdien i vårt bidrag til Ukraina, det tenker jeg er langt utenfor hva vi skal diskutere her. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
bellen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Den største statlige sløsingen skjedde nok i dag, når det vart avklart at tunellen skrotes. Det har hittil blitt brukt snart en halv milliard kroner i utredning, veier har blitt lagt om for å gjøre plass til tunellen, familier og eldre har blitt tvangsflyttet ut av husene sine og husene har blirt revet ned. Kommunene rundt tunellen, som fra før av sliter sterkt økonomisk, har brukt mange millioner kroner for å tilpasse seg tunellen og i markedsføring. Der er kommunale og private aktører som har brukt mye penger på planlegging og regulering som skulle benytte seg av massene til tunellen, som nå plutselig er bare å skrote. Og ikke minst alle hundre årsverkene som er brukt opp i alt dette. Min mening er at det har mye større ringvirkning negativt at denne tunellen ikke ble bygd. Og staten har absolutt råd til å bygge den om viljen var der. Sitér dette innlegget Link to post
Havelle Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober index skrev for 4 timer siden: For ikke å glemme Follobanen til 36,8 milliarder, som har forkortet reisetiden for 20.000 årlige reisende med hele ti minutter! Men det er jo på Østlandet, så da er vel alt greit.... Daglige reisende. Men, det gir også vesentlig økt kapasitet på det eksisterende skinnenettet, som vel var et større poeng. Nærmere 200.000 mennesker innom Oslo s daglig. Ellers ellers er det mye problematisk pengebruk i dette landet, og ikke minst regjeringskvartalet. Men når det gjelder utgifter til infrastruktur, vei og annet brukes det som oftest mindre penger per person på Østlandet/oslo enn resten av landet. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Helt riktig avgjørelse. Men den burde såklart vært tatt tidligere. En sammenligning med tiltak for kollektivreiser på østlandet er såklart bare tull. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.