Jump to content

Stad Skipstunnel

Bern

Recommended Posts

Vi har en stolt historie som sjøfartsnasjon, og kystsamfunnene er en stor del av den historien vi gjerne viser frem og selger til turister. Når det kommer til å bruke noen skarve kroner på det samme samfunnet, da skal Oslo folk og fjellfolk plutselig mene så mangt om og hyle om penger. Jeg mener vi skal ta oss råd til tunellen, det at jeg og andre byfolk ikke får direkte nytte av den skal da vitterlig ikke måtte vektlegges, den vil være til god nytte for de som kommer til å bruke den. 

Det er pinlig når folk går over lik for å hindre naboen i å få noe de selv ikke får, men samtidig er det morsomt å observere at de mest hardnakka forkjemperne av Frp, ND osv, er ofte de som har mest å tape på politikken de fremmer. :ler:

I Got What It Takes 

• 1 måned senere...

Sitat

Skipstunnelen som skal gjøre det tryggere å seile gjennom værharde Stad, er utredet mer enn 20 ganger siden 1990. Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.

Bare MDG stemte mot da Stortinget i 2021 sa ja til prestisjeprosjektet. Men varsellampene har blinket en stund:

• Kostnadsrammen på 5 milliarder 2025-kroner har lenge sett ut til å sprekke.
  • I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder.
  • Nå er kostnadsanslaget enda høyere: 9,4 milliarder kroner.

Kystverket og kommunene i området har brukt anslagsvis 390 millioner kroner (290 + 100) på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.

Norge i et nøtteskall. Evige utredninger over flere tiår mens prisen stiger og stiger og prosjektet skrotes eller gjennomføres til mangedobbel pris av hva det hadde kostet om man gjennomførte for 20 år siden.

Sitat

Støre forsvarer at det er brukt mange millioner kroner over offentlige budsjetter på dette prestisjeprosjektet, som han nå altså ønsker å sette en strek over.

Men på et tidspunkt må en regjering ta en beslutning. Når vi nå ser bildet av hva som ligger foran oss, mener vi det ville vært uansvarlig å fortsette å bruke penger på noe som vi med stor sikkerhet vet er for dyrt.

– Burde ikke denne konklusjonen ha kommet i valgkampen? 

– Det ligger til statsbudsjettet som kommer til uka, så vi mener det er riktig at det er der det hører hjemme.

– Burde ikke denne konklusjonen ha kommet i valgkampen? 

– Det ligger til statsbudsjettet som kommer til uka, så vi mener det er riktig at det er der det hører hjemme.

– Var det frykt for velgerflukt som gjorde at du ville spare denne nyheten til oktober?

– Nei. Den hører hjemme i en statsbudsjettsammenheng. Og når jeg gjør det kjent nå, så er det fordi det er mye oppmerksomhet om denne ene saken, og da er det ryddig å få den avklart.

Nei, det passet vel dårlig å meddele dette under valgkampen 

Men regjeringskvartal til 60+ mrd pluss all annen offentlig sløsing (spes til grønne katastrofeprosjekter), det er det alltid penger til :spyr:

Mvh. SAP

On 8/31/2025 at 4:52 PM, Capt. Morgan said:

Vi har en stolt historie som sjøfartsnasjon, og kystsamfunnene er en stor del av den historien vi gjerne viser frem og selger til turister. Når det kommer til å bruke noen skarve kroner på det samme samfunnet, da skal Oslo folk og fjellfolk plutselig mene så mangt om og hyle om penger. Jeg mener vi skal ta oss råd til tunellen, det at jeg og andre byfolk ikke får direkte nytte av den skal da vitterlig ikke måtte vektlegges, den vil være til god nytte for de som kommer til å bruke den. 

Det er pinlig når folk går over lik for å hindre naboen i å få noe de selv ikke får, men samtidig er det morsomt å observere at de mest hardnakka forkjemperne av Frp, ND osv, er ofte de som har mest å tape på politikken de fremmer. :ler:

Jeg er byfolk på østlandet, men jeg har også vært mannskap på skip som har passert utenfor stad flere ganger. Jeg klarer ikke se at det er mange som får nytte av denne tunellen. Det er min subjektive mening.

Det at du skriver at vår mening ikke bør vektlegges er helt greit så lenge det er deres penger, og der er problemet. Det er våre penger, og da skal vi i aller høyeste grad kunne ha en mening. Jeg er også opptatt av at våre penger brukes forsvarlig. Dette er et uforsvarlig prestisjeprosjekt som aldri burde blitt godkjent. Jeg syntes forsåvidt at de samtidig kunne flyttet det nye terrormålet(regjeringskvartalet) ut av landets mest tettbebygde område og spart noen milliarder samtidig og gitt plass til mer boligbygging men det blir en digresjon.

Det eneste argumentet jeg forsåvidt støtter er at dette prosjektet allerede er vedtatt og at det derfor burde gjennomføres.

sap_2000 skrev 29 minutter siden:

Men regjeringskvartal til 60+ mrd pluss all annen offentlig sløsing (spes til grønne katastrofeprosjekter), det er det alltid penger til :spyr:

For ikke å glemme Follobanen til 36,8 milliarder, som har forkortet reisetiden for 20.000 årlige reisende med hele ti minutter! Men det er jo på Østlandet, så da er vel alt greit....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
ohio skrev 7 minutter siden:

Eller Rogfast

Den er vel på ca et halvt regjeringsbygg og tungt bompengebelagt. Men med tanke på trafikkgrunnlaget mest sannsynlig samfunnsøkonomisk lønnsom, og svært nyttig for næringslivet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ohio skrev 5 minutter siden:

Ja veier er allmennyttig for folk flest og det er ikke Stad tunellen

Hvordan kan det ha seg at passasjertransport og varetransport langs kysten ikke er nyttig for folk flest? Tunnellen er vel ikke kun for cruiseskip?

index skrev 11 minutter siden:

Likevel rart at en timinutters besparelse skal forsvare en slik investering.

mulig tallet på passasjerer økte også.

Å bygge en ny 80 sone vei ved siden av den gamle 80 sone veien korter ikke ned reisetiden om man holder fartsgrensen, men det kan jo øke regulariteten, og øke kapasiteten. Så ikke alltid besparelsen i tid er det som utløser samferdselsprosjekter. 

Sant det. Vi har råd til å bygge den, og den vil være til nytte for samfunnet de neste 100 år med svært begrensede vedlikeholdskostnader. Det blir litt som om man bygger seg garasje hjemme. Om du kun ser på redusert slitasje på bilen så går neppe regnskapet opp. Men så dukker det opp ting du kan gjøre som du ikke kunne gjøre før, og plutselig så er det ikke så dumt likevel. Vi må bruke penger for å gjøre samfunnet vår bedre. Ikke bare spare oss til fant. 

2 hours ago, sap_2000 said:

Men regjeringskvartal til 60+ mrd pluss

Min subjektive synsing (nesten) helt uten å ha satt meg inn i noen av sakene, tilsier at det er mer nytte per krone i Stadt-tunellen enn i nytt regjeringskvartal.

Demokratiets stilling i Romania eller nytteverdien i vårt bidrag til Ukraina, det tenker jeg er langt utenfor hva vi skal diskutere her.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Den største statlige sløsingen skjedde nok i dag, når det vart avklart at tunellen skrotes. Det har hittil blitt brukt snart en halv milliard kroner i utredning, veier har blitt lagt om for å gjøre plass til tunellen, familier og eldre har blitt tvangsflyttet ut av husene sine og husene har blirt revet ned. Kommunene rundt tunellen, som fra før av sliter sterkt økonomisk, har brukt mange millioner kroner for å tilpasse seg tunellen og i markedsføring. Der er kommunale og private aktører som har brukt mye penger på  planlegging og regulering som skulle benytte seg av massene til tunellen, som nå plutselig er bare å skrote. Og ikke minst alle hundre årsverkene som er brukt opp i alt dette. Min mening er at det har mye større ringvirkning negativt at denne tunellen ikke ble bygd. Og staten har absolutt råd til å bygge den om viljen var der.

index skrev for 4 timer siden:

For ikke å glemme Follobanen til 36,8 milliarder, som har forkortet reisetiden for 20.000 årlige reisende med hele ti minutter! Men det er jo på Østlandet, så da er vel alt greit....

Daglige reisende. 
Men, det gir også vesentlig økt kapasitet på det eksisterende skinnenettet, som vel var et større poeng. 
Nærmere 200.000 mennesker innom Oslo s daglig. 

Ellers ellers er det mye problematisk pengebruk i dette landet, og ikke minst regjeringskvartalet. 

Men når det gjelder utgifter til infrastruktur, vei og annet brukes det som oftest mindre penger per person på Østlandet/oslo enn resten av landet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...