Jump to content

Stad Skipstunnel

Bern

Recommended Posts

hanto1 skrev 28 minutter siden:

Disse milliardene kan komme godt med mange andre steder.

...rent bortsett fra at det ser ut til å være tabu å bruke penger på infrastruktur her hjemme mens ikke-kvalitetssikrede prosjekt vi ikke har noe med utenlands villig finansieres av meg og deg...

Jeg synes det er veldig trist at vi ikke ønsker å bruke penger på å sikre båttraffikken på et av de verste havstrekkene vi har langs norskekysten.  Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi vi heller vil bruke dem på enda en motorvei østpå. Flaut og uansvarlig kaller vi sånt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Statistikken sier at siden krigen har det vært 46 ulykker/nestenulykker rundt Stadt. Antall dødsfall, når man tar vekk de som er der ute jobb eller ferie, er tallet 0. Så vidt jeg kan lese av tilgjengelig informasjon. Så når det gjelder sikkerhet/sjøfolk/transport, må Stadt være en av de sikreste plassene man kan befinne seg. 

Når et cruisskip eller pasasjerbåt får motorstopp akkurat der, så ville den vel kunne få motorstopp hvor som helst, uansett tunnel.

SINTEF mente i 2012 at en tunnel ville være samfunnøkonomisk forsvarlig. 

Hulda skrev 6 minutter siden:

Statistikken sier

Et av Hurtigruteskipene hadde et nestenhaveri for 20 år tilbake eller noe. Hadde ikke marginene vært på skipets side den gangen kunne det fort endret den statistikken. En ulykke den situasjonen kunne ha medført ville fort kostet samfunnet tilsvarende investeringskostnaden for denne tunellen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

index skrev for 4 timer siden:

Mulig det. Likevel rart at en timinutters besparelse skal forsvare en slik investering.

Stort sprang fra 20 000 til 6,3 millioner reisende. Men la oss si at det er 6,3 millioner reiser i året, og det spares ti minutter på hver, så blir det samfunnstall av det. Ca 1 million timer. 620 årsverk.

Om det er verdt det, eller om det er overførbart til Stadtunnelen, vet ikke jeg. Det finnes nok masse sånne tall i utredningene. De jeg har lest støtter avgjørelsen om skroting. For dårlig kost/nytte.

På den annen side: 10 milliarder er ikke mye penger i dag. F. eks et nytt OL hadde kostet myyye mer. Allerede i 2019 var det svidd av 330 millioner i søknader og utredninger for OL det ikke har blitt noe av. Et OL er som fyrverkeri, gøy mens det varer. Tunnelen har potensiale til å leve evig. Det blir som at det lugger i øyeblikket å betale skjorta for et presisjonsverktøy som varer livet ut, mens det er ok å betale like mye for en kinobillett og snacks. Med dagens kortsiktige kost/nytte mentalitet hadde ikke Monolitten blitt bygget.

Vi har bedre båter, bedre værmeldinger og helt andre forutsetninger enn de hadde første gangen tunneltanken kom opp på 1800 tallet, eller da vikingene dro båtene over land. Men nå har vi muligheten til å gjøre noe med det. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Brigg skrev 22 minutter siden:

Et av Hurtigruteskipene hadde et nestenhaveri for 20 år tilbake eller noe. Hadde ikke marginene vært på skipets side den gangen kunne det fort endret den statistikken. En ulykke den situasjonen kunne ha medført ville fort kostet samfunnet tilsvarende investeringskostnaden for denne tunellen. 

Ja, den er i statistikken. Hvorfor hurtigruten fikk stopp, vet jeg ikke. Og den nestenulykken kunne vel skjedd hvor som helst. Så har vi cruiseskipet som fikk stans grunnet for lav nivå på motoroljen. Som også kunne skjedd hvor som helst. Denne trafikken har et press på seg for å oppreettholde regularitet. Som en tidligere kollega som hadde vært kystskipper sa 'vi måtte gå, mange ganger var jeg redd'. Han ble mekaniker på land, og så mech offshore.

sunnmøre skrev 51 minutter siden:

Er heilt sikker på om Stad hadde vore nærmere regjeringsgarasjane, så hadde bygginga vore i gong.

Ja skipstunellen er dyr hvis man ser på den alene, men hvis man sammenligner den med andre utbyggingsprosjekt som har skjedd de siste årene (i mer sentrale strøk), er det nærmest en dråpe i havet.

Jeg er en slags gjest

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...