hanto1 Svart Fredag 16:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:20 At regjeringen har kastet bort utallige milliarder de seneste år kan ikke rettferdiggjøre at tunnellen blir for dyr og langt utenfor budsjett. Disse milliardene kan komme godt med mange andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 16:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:38 Lyge Jonas synes heller det er greit og kaste bort milliarder på batterifabrikker og havvind Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Fredag 16:56 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:56 hanto1 skrev 28 minutter siden: Disse milliardene kan komme godt med mange andre steder. ...rent bortsett fra at det ser ut til å være tabu å bruke penger på infrastruktur her hjemme mens ikke-kvalitetssikrede prosjekt vi ikke har noe med utenlands villig finansieres av meg og deg... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Moderator Svart Fredag 17:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:09 Noen innlegg er slettet, vennligst ikke post ikke-båtrelatert politikk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 18:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:18 Jeg synes det er veldig trist at vi ikke ønsker å bruke penger på å sikre båttraffikken på et av de verste havstrekkene vi har langs norskekysten. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi vi heller vil bruke dem på enda en motorvei østpå. Flaut og uansvarlig kaller vi sånt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart Fredag 18:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:33 index skrev 14 minutter siden: Flaut og uansvarlig kaller vi sånt! 100% enig! Sikkerheten til sjøfolk er også viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 19:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:08 Statistikken sier at siden krigen har det vært 46 ulykker/nestenulykker rundt Stadt. Antall dødsfall, når man tar vekk de som er der ute jobb eller ferie, er tallet 0. Så vidt jeg kan lese av tilgjengelig informasjon. Så når det gjelder sikkerhet/sjøfolk/transport, må Stadt være en av de sikreste plassene man kan befinne seg. Når et cruisskip eller pasasjerbåt får motorstopp akkurat der, så ville den vel kunne få motorstopp hvor som helst, uansett tunnel. SINTEF mente i 2012 at en tunnel ville være samfunnøkonomisk forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 19:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:17 Og hva skal vi gjøre med Biscaya , bygge tunnel igjennom Frankrike , Belgia og Holland eller en ny kanal Finns mange farlige havstrekk I verden men eg kan forstå skuffelsen til de som trodde dette var iorden Får vel vente litt til på en ny borgerlig regjering Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Fredag 19:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:18 Hulda skrev 6 minutter siden: Statistikken sier Et av Hurtigruteskipene hadde et nestenhaveri for 20 år tilbake eller noe. Hadde ikke marginene vært på skipets side den gangen kunne det fort endret den statistikken. En ulykke den situasjonen kunne ha medført ville fort kostet samfunnet tilsvarende investeringskostnaden for denne tunellen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ohio Svart Fredag 19:26 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:26 Slike ulykker du beskriver i tilfelle de hender så blir det en forsikringssak og folks skattepenger Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Fredag 19:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:30 index skrev for 4 timer siden: Mulig det. Likevel rart at en timinutters besparelse skal forsvare en slik investering. Stort sprang fra 20 000 til 6,3 millioner reisende. Men la oss si at det er 6,3 millioner reiser i året, og det spares ti minutter på hver, så blir det samfunnstall av det. Ca 1 million timer. 620 årsverk. Om det er verdt det, eller om det er overførbart til Stadtunnelen, vet ikke jeg. Det finnes nok masse sånne tall i utredningene. De jeg har lest støtter avgjørelsen om skroting. For dårlig kost/nytte. På den annen side: 10 milliarder er ikke mye penger i dag. F. eks et nytt OL hadde kostet myyye mer. Allerede i 2019 var det svidd av 330 millioner i søknader og utredninger for OL det ikke har blitt noe av. Et OL er som fyrverkeri, gøy mens det varer. Tunnelen har potensiale til å leve evig. Det blir som at det lugger i øyeblikket å betale skjorta for et presisjonsverktøy som varer livet ut, mens det er ok å betale like mye for en kinobillett og snacks. Med dagens kortsiktige kost/nytte mentalitet hadde ikke Monolitten blitt bygget. Vi har bedre båter, bedre værmeldinger og helt andre forutsetninger enn de hadde første gangen tunneltanken kom opp på 1800 tallet, eller da vikingene dro båtene over land. Men nå har vi muligheten til å gjøre noe med det. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Brigg Svart Fredag 19:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:30 ohio skrev 4 minutter siden: forsikringssak og folks skattepenger Og dermed en kostnad for samfunnet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart Fredag 19:49 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:49 Brigg skrev 22 minutter siden: Et av Hurtigruteskipene hadde et nestenhaveri for 20 år tilbake eller noe. Hadde ikke marginene vært på skipets side den gangen kunne det fort endret den statistikken. En ulykke den situasjonen kunne ha medført ville fort kostet samfunnet tilsvarende investeringskostnaden for denne tunellen. Ja, den er i statistikken. Hvorfor hurtigruten fikk stopp, vet jeg ikke. Og den nestenulykken kunne vel skjedd hvor som helst. Så har vi cruiseskipet som fikk stans grunnet for lav nivå på motoroljen. Som også kunne skjedd hvor som helst. Denne trafikken har et press på seg for å oppreettholde regularitet. Som en tidligere kollega som hadde vært kystskipper sa 'vi måtte gå, mange ganger var jeg redd'. Han ble mekaniker på land, og så mech offshore. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 19:53 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:53 Kan jo tilby buss for båt så kan det ligge et cruiseskip på hver side 😁🦾 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 19:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:58 ohio skrev 4 minutter siden: Kan jo tilby buss for båt så kan det ligge et cruiseskip på hver side 😁🦾 Du er østlending du ja? Forstod det . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ohio Svart Fredag 20:02 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:02 Nei er vestlending men ikke så kravstor Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Fredag 20:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:08 Hulda skrev 18 minutter siden: Hvorfor hurtigruten fikk stopp, vet jeg ikke. Om jeg ikke husker feil var det gjengrodde kjølevannsinntak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart Fredag 20:12 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:12 ohio skrev 10 minutter siden: Nei er vestlending men ikke så kravstor Forskjell på å være kravstor og å væra nøden. Om det dør noen vestlendinger så betyr det vel ikke så mye. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sunnmøre Svart Fredag 20:13 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:13 Uff. Mange tullete kommentar her. Vi får håpe og tru at det ikkje skjer ulykker ved Stad i framtida. Då kan fort ein mill bli småpengar. Eg veit kva eg meiner om saka. Er heilt sikker på om Stad hadde vore nærmere regjeringsgarasjane, så hadde bygginga vore i gong. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 20:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:30 Absolutt, @sunnmøre. Synd at våre folkevalgte har valgt å distansere seg slik fra de som har valgt dem inn. Dette er bare flaut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ohio Svart Fredag 20:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:34 Takk for sist dere burde ha lært fra sist valg at lovnader ikke betyr noe Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 20:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:39 Brigg skrev 27 minutter siden: Om jeg ikke husker feil var det gjengrodde kjølevannsinntak. Jøss. Jeg jobbet sammen med en jevnaldrende på 60-tallet som hadde reist ute som smører. Der om bord var det alltid steam tilgjengelig. Om kjølevannsintakene gikk tette, ble de blåst rene med steam. Det gikk automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart Fredag 21:05 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:05 Å gå rundt stadt har aldri vært og vil aldri være forbundet med fare, om du venter på været. Å ikke vente på gode forhold er dårlig sjømannskap. Skal man belemre samfunnet med milliarderutgifter fordi man ikke har tid til å utøve alminnelig godt sjømannskap? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Fredag 21:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:06 sunnmøre skrev 51 minutter siden: Er heilt sikker på om Stad hadde vore nærmere regjeringsgarasjane, så hadde bygginga vore i gong. Ja skipstunellen er dyr hvis man ser på den alene, men hvis man sammenligner den med andre utbyggingsprosjekt som har skjedd de siste årene (i mer sentrale strøk), er det nærmest en dråpe i havet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
enslagsgjest Svart Fredag 21:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:08 ydalir skrev 2 minutter siden: om du venter på været. Tid er penger. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.