tobixen Svart 14.Oktober Link til dette innlegget Svart 14.Oktober Generelt sett, kontinuitet er en fordel. Mener å ha lest et sted at i et perfekt demokrati så krangler man så fjæra fyker helt til avgjørelsen er tatt, men når avgjørelsen først er tatt, så bør alle respektere avgjørelsen og trekke på lag. "Reverseringspolitikk" er heldigvis normalt ikke noe vi bedriver med i Norge, men vi har en tendens til å bruke mye energi og krefter på å fortsatt krangle og håpe på omgjøring av vedtak etter at man har brukt mange hundre millioner på utredninger, ekspropriasjoner etc. Så bør det selvfølgelig være lov å ombestemme seg når det kommer inn ny informasjon. I dette tilfellet var den nye informasjonen at prosjektet blir dobbelt så dyrt som planlagt. Dette er jo normalen og ikke unntaket når det kommer til offentlige prosjekter (og ofte også private og personlige prosjektker). Hvor mye skulle regjeringskvartalet koste da det ble vedtatt, og hvor mye forventes det å koste nå? Ikke vet jeg, men jeg antar det er en tilsvarende forskjell der. (En annen kjepphest jeg har - når man har et lokaldemokrati som vingler mellom at FrP har for mye innflytelse og at MDG har for mye innflytelse ved neste valg, så ender man ofte opp med at det blir stopp i nye byggeprosjekter mens MDG har innflytelse mens det er "full pupp" mens FrP har innflytelse. Nå er det imidlertid en veldig stor asymmetri her - setter man en stopper for nye byggeplaner, så er dette et vedtak som står seg til neste valg - velger man å gi tillatelse til nye byggeprosjekter, så er dette fort en irreversibel greie, det som før var et stykke naturtomt tilgjengelig for allmennheten vil være privatisert og bli nedbygd for all overskuelig fremtid - ergo er det naturgitt at tinærmet all tilgjengelig natur vil bli nedbygd, bit for bit såfremt det ikke finnes en veldig sterk og varig politisk konsensus om å beholde naturområdene. Et av de mer vellykkede tiltakene er markagensene i Oslogryta - hvor det trengs både lokal og nasjonal politisk vilje til å gjøre endringer, men asymmetrien er der fortsatt, det er fortsatt en god del enklere å åpne opp for nedbygging av marka enn å reversere en nedbygging av marka). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 14.Oktober Link til dette innlegget Svart 14.Oktober -morten- skrev On 11.10.2025 at 11.00: Hørte på radioen at de hadde brukt 290 millioner på prosjektering bare fra 2021 til 2025. og totalt holdt på i 30 år!! helt vannvittig god råd i Norge!! Hva skal vel ingeniørene og økonomene ellers leve av, om de ikke skal kunne fakturere staten for å beregne slike prosjekter igjen og igjen? «Vi øker tunnelhøyden med 3 meter. Kan dere regne gjennom prosjektets økonomi over 50 år?» «Vi vurderer å bytte fra triple til doble LED-pæter i taket på tunnelen. Kan dere regne gjennom hele prosjektet med tanke på den reduserte vekten i taket?» «Blir det dyrere over 50 år hvis vi maler innsiden av tunnelen hvit i stedet for grå? Øker vedlikeholdskostnadene?» Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 15.Oktober Link til dette innlegget Svart 15.Oktober 17 hours ago, tobixen said: vi har en tendens til å bruke mye energi og krefter på å fortsatt krangle og håpe på omgjøring av vedtak etter at man har brukt mange hundre millioner på utredninger, ekspropriasjoner etc. Her er en annen sak om heving vs tildekking av et ubåtvrak som lekker kvikksølv: https://www.nrk.no/vestland/forsvarsmateriell-lot-aktivist-skrive-fagrapport-om-fedje-ubaten-1.17601658 Mer enn tyve års krangling og omgjørelser av vedtak, mer enn hundre millioner i utredninger, og nå stilles det tvil om habiliteten til de som stod bak siste utredning. I mellomtiden blir ingenting gjort. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Cheyenne Svart 15.Oktober Link til dette innlegget Svart 15.Oktober Er vel det som er litt av problemet her i landet. Mange som har mye de vil si, men ingen som vil ta ansvar uten å dekke seg bak utredninger og konsulenter. Dermed pulveriseres ansvaret og pengene flyr. Så kommer det en ny regjering i ny og ne som skal gjøre om på den forrige og sånn går no dagan (og pengene) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Oktober Link til dette innlegget Svart 15.Oktober Skipstunnelen er "norsk politikk på det verste" påstås det i en ytring på NRK nå. https://www.nrk.no/ytring/na-vil-alle-ta-oppgjor-med-slosinga-1.17613038 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Pequod Svart 24.Oktober Link til dette innlegget Svart 24.Oktober Ser ikke at det er nevnt her, men regjeringen ble overkjørt i Stortinget, som avviste skrinleggingen, slik at arbeidet fortsetter... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 24.Oktober Link til dette innlegget Svart 24.Oktober Pequod skrev Just now: Ser ikke at det er nevnt her, men regjeringen ble overkjørt i Stortinget, som avviste skrinleggingen, slik at arbeidet fortsetter... Veldig bra! Vi må huske på at det er kun et budsjettforslag som er lagt frem, Stortinget har siste ord i saken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 24.Oktober Link til dette innlegget Svart 24.Oktober index skrev 3 minutter siden: Veldig bra! Vi må huske på at det er kun et budsjettforslag som er lagt frem, Stortinget har siste ord i saken. Jepp, flertallet i Stortinget avviste forslaget, så nå skal Kystverket gå videre i anbudsprosessen. Det satses på at saken kan legges fram for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i mai neste år. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 24.Oktober Link til dette innlegget Svart 24.Oktober Dette var muligens noe man forutså da man lagde statsbudsjettet. Med såpass mange partier å forhandle med, og hvert parti har sine hjertesaker som de må få gjennomslag for (inkludert skipstunellen), så blir det nesten nødvendigvis et budsjett med store kostnader. Det er godt politisk håndtverk å lage et budsjettforslag som er omtrent skjært inntil benet slik at man har rom til å legge på utgifter i forhandlingene. Den omstridte valgkampvideoen var derimot meget dårlig politisk håndtverk ("Dersom høyresiden får flertall risikerer vi bortfall av gratis ferger, høyere foreldrebetaling i barnehagene, etc, etc"). Allerede før budsjettforslaget ble kjent var det jo et hylekor fra høyresiden som beskyldte AP for renspikket løgn. Nå da budsjettforslaget er kjent er det jo vanskelig å kalle det noe annet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hekri Svart 26.Oktober Link til dette innlegget Svart 26.Oktober https://www.nrk.no/vestland/stad-skipstunnel_-nye-skuldingar-om-at-ap-_bloffa_-i-valkampen-1.17624658 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.