Jump to content

Vinterkonservering Volvo Penta 5.0Gxi?

Nobligan

Recommended Posts

Hei,

Har noen her erfaring med hvordan man tømmer motorblokken for vann på en Volvo Penta 5.0Gxi?

Jeg tok ut dreneringpluggen på blokken (blå plugg), men det kom ikke ut noe vann. Virker som det er en føler her som teller hullet? Se bildet under. 

Vil være helt sikker på at det kommer ut frostvæske her når jeg fyller på i termostathuset.

660305D9-2AFC-4A0C-871B-8EB017B20C1B.jpeg

Redigert av Nobligan (see edit history)

Det er en bankesensor og det er dreneringspluggen for kjølevæske (eller sjøvann/ferskvann om du ikke har lukket sløyfe). Den er sikkert tett og kan stakes opp med en ståltråd/umbrako/noe-annet-som-passer. Tilsvarende på andre siden av motor. Det skal også være dreneringsplugger på eksosmanifoilene og så bør du løsne slangene på impellerhuset.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Tronddahl skrev 12 minutter siden:

Hei. Jeg holder på med det samme på en VP V8 Gxi 2012 modell. Kjørte gjennom systemet med frostveske med moffer på drevet. Fulgte så denne oppskriften fra manualen. Står ikke noe om frostveske der, men litt annet vinterklima her enn der disse båtene vanligvis går så tenker det er lurt.

winterize VP 5.0 gxi.jpg

Enig. Frostvæske gir vel også korrosjonsbeskyttelse gjennom vinteren.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...