Rune.f Startet 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2022 2019mod motor. Vet jo att man får omprogramert hjernen til 115hk utgaven så elektronikken blir identisk med 140hk'n, dvs høyere rpm,, koster ca5000kr, resten av motorene er jo identisk......eller er det andre injectorer på 140hk'n ? noen som vet dette med sikkerhet ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 Det billigste og enkleste for Suzuki er å lage dem mest mulig identisk. Tidligere var det bl.a. større sylindervolum på 140 men nå er det jo identisk. "Problemet" med 140 er at turtallsområdet er relativt smalt. Så for de fleste applikasjoner vil det ikke være noe særlig forbedring å prøve å omprogrammere en 115. Blir bl.a. vanskeligere å treffe med propellen. Kun hvis man har en lett og rask båt, og man jakter på de siste 2 knop'ene toppfart. Men hvem tilbringer vel båtlivet i toppfart? 140 var jo tidligere kjent som en motor som ikke ytet 140 hk, vet ikke hvordan det er nå da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 1.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 Jeg har nå DF140B, hadde tidligere DF115. Jeg tror DF115 og DF140 har samme ytelse opp til 5600-5700 omdreininger, deretter øker bensinforbruket til DF140 dramatisk, og de siste hestene slippes løs. Med DF115 hadde jeg maks forbruk på 37 l/t, med DF140 har jeg sett max 50 l/t. Så hvis du ikke har et stort behov for å bruke unødvendig mye drivstoff eller ha et veldig høyt støynivå så hadde jeg spart de 5 tusen kronene. Jeg har bare vært over 5700 omdreininger med DF140B under propelltesting. For meg er det verdt prisforskjellen å ha 140 skrevet på motordekslet, det vil ikke du få Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2022 DF140 har turtallsområde 5600-6200 mens DF115 har 5000-6000. DF115 har altså et vesentlig større turtallsområde å arbeide i. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
snekkerbod Svart 2.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2022 Teerex skrev for 8 timer siden: DF140 har turtallsområde 5600-6200 mens DF115 har 5000-6000. DF115 har altså et vesentlig større turtallsområde å arbeide i. Har selv DF140. Men et spm: Hvis alt er likt (bortsett fra parameterne i motorstyringa), burde jo DF115 også fint ha samme turtallsområde uten å slites nevneverdig mer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2022 snekkerbod skrev for 13 timer siden: Har selv DF140. Men et spm: Hvis alt er likt (bortsett fra parameterne i motorstyringa), burde jo DF115 også fint ha samme turtallsområde uten å slites nevneverdig mer? Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet. DF115 kan kjøres med full gass på f.eks. 5000 eller 5500 rpm dersom propell og last i båten medvirker det (ideellt max. turtall med normalt lastet båt er vel da 5500-5800 sånn cirka). Det kan ikke DF140, den må ha minst 5600 på full gass. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 3.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2022 Hvorfor må DF140 ha minst 5800 omdreininger? Motoren er lik DF115 og oppfører seg likt som DF115 opp til ca 5700. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2022 abbor skrev 24 minutter siden: Hvorfor må DF140 ha minst 5800 omdreininger? Motoren er lik DF115 og oppfører seg likt som DF115 opp til ca 5700. Jeg skrev nok 5600 rpm. Og det er jo hva Suzuki selv oppgir for DF140A (altså ved full gass). Og 5700-6300 rpm for DF140B. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 3.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2022 Hvis man ønsker å utnytte alle hestene trenger en høyt turtall på DF140, men motoren har ikke problemer med at turtallet på WOT er i nedre del av det som er spesifisert for DF115. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.