Jump to content

Forskjellen på Suzuki F115 vs F140 ?


Rune.f

Recommended Posts

Det billigste og enkleste for Suzuki er å lage dem mest mulig identisk.

Tidligere var det bl.a. større sylindervolum på 140 men nå er det jo identisk.

"Problemet" med 140 er at turtallsområdet er relativt smalt.

Så for de fleste applikasjoner vil det ikke være noe særlig forbedring å prøve å omprogrammere en 115.

Blir bl.a. vanskeligere å treffe med propellen.

Kun hvis man har en lett og rask båt, og man jakter på de siste 2 knop'ene toppfart. Men hvem tilbringer vel båtlivet i toppfart? :giggle:

140 var jo tidligere kjent som en motor som ikke ytet 140 hk, vet ikke hvordan det er nå da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har nå DF140B, hadde tidligere DF115. Jeg tror DF115 og DF140 har samme ytelse opp til 5600-5700 omdreininger, deretter øker bensinforbruket til DF140 dramatisk, og de siste hestene slippes løs. Med DF115 hadde jeg maks forbruk på 37 l/t, med DF140 har jeg sett max 50 l/t. Så hvis du ikke har et stort behov for å bruke unødvendig mye drivstoff eller ha et veldig høyt støynivå så hadde jeg spart de 5 tusen kronene. Jeg har bare vært over 5700 omdreininger med DF140B under propelltesting. For meg er det verdt prisforskjellen å ha 140 skrevet på motordekslet, det vil ikke du få:wink:

Link to post

DF140 har turtallsområde 5600-6200 mens DF115 har 5000-6000. DF115 har altså et vesentlig større turtallsområde å arbeide i.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
snekkerbod skrev for 13 timer siden:


Har selv DF140. Men et spm: Hvis alt er likt (bortsett fra parameterne i motorstyringa), burde jo DF115 også fint ha samme turtallsområde uten å slites nevneverdig mer?

 

Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet. 

DF115 kan kjøres med full gass på f.eks. 5000 eller 5500 rpm dersom propell og last i båten medvirker det (ideellt max. turtall med normalt lastet båt er vel da 5500-5800 sånn cirka). 

Det kan ikke DF140, den må ha minst 5600 på full gass.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
abbor skrev 24 minutter siden:

Hvorfor må DF140 ha minst 5800 omdreininger? Motoren er lik DF115 og oppfører seg likt som DF115 opp til ca 5700.

 

Jeg skrev nok 5600 rpm. Og det er jo hva Suzuki selv oppgir for DF140A (altså ved full gass).

Og 5700-6300 rpm for DF140B.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...